VL-7 of Prophecy?

TanTaRa

Stamgast
Ok, beide apparaten zijn redelijk uit elkaars league, maar doen toch enigszins
hetzelfde?

Zijn er bezitters die me evetueel iets meer kunnen vertellen?

Ik ben op zoek naar een karakteristieke lead machine die niet noodzakelijk als
een synth klinkt. (ik heb een Nordlead bijv. en die is meer voor weirdness,
basses en such, evenals mijn K-station)

Thanks alvast.

In het algemeen vind ik de Yamaha VL synths beter dan de Prophecy, kwa expressieve leadsynth.
Echter, 1 grote maar: de meeste 'modellen' (zeg maar patches) in de VL synths zijn akoestische instrumenten (saxjes, trompetten, fluiten, viool/cello). Sinds de v2 firmware zit er ook een substractief model in, voor de betere moog basjes (moddervet, dat zeker!) maar een echte 'karakteristieke synth-achtige' lead synth is het niet.
Je moet er echt enorm induiken met een speciale computer editor, wil je zelf je eigen patches kunnen programmeren.

De prophecy is meer all-round, zover ik 'm bespeeld heb. En makkelijker te editen, denk ik.
Kortom, als ik bovenstaand verhaal lees, zou ik lekker voor de Prophecy gaan in jouw specifieke geval.
Aan de andere kant; ik ben persoonlijk voor de VL1 gegaan, en heb nooit spijt gehad. :)

Hey thanks Hanz.

Editen is geen probleem: ben ik soms hele dagen mee kwijt.
Ik zit wel te zoeken naar een abstracte synthlead-machine, maar ik vind de oboe,
clarinet, cello en fluit anders ook heel mooi klinken!

Als ik de 'real' sounds zo hoor moet dat toch wel een beetje te tweaken zijn?
De 'niet reale' randjes van de fluit bijv. wat aandikken?
Een raspend, steenachtig geluid...gruizig.
Of juist weer warm vibrerend zoals de cello patch (OEH!!).

Is de prophecy in staat tot dezelfde diepte, overtuigingskracht?
Die is wel lekker goedkoop en available, dat kan ik nog niet beweren van de
VL serie....obscure dingen hoor.

Nou, dan moet je toch vooral sleutelen aan het 'model'.
Via het gewone bedieningspaneel kan je hoogstens wat veranderen aan controllers en effecten.

Wbt het aanpassen van het model: daarvoor moet je dus een computer editor gebruiken.
Heel vervelend dat juist alle Yamaha editors voor de VL1 voor de Mac zijn... speciaal voor die reden heb ik hier inmiddels een ouwe powermac staan, moet alleen nog een (zeldzaam?) verbindingskabeltje richting m'n Unitor interface ergens vandaan zien te halen.
Iets van emulatie wil ik ook altijd nog proberen, maar ik geloof dat MIDI poorten niet echt gaan werken op die manier.
Jammer dus.

Voor de PC is er zover ik weet slechts één hele brakke editor (crasht constant) en één goeie implementatie voor Sounddiver die ik nog eens moet proberen.

Overigens: zelfs als 'preset' bak is een VL-synth verre van eenvoudig. Veel modellen moet je echt eerst 'leren bespelen', met name met de breath controller. Maar: je wint er een heleboel expressiviteit mee.

Hier had ik trouwens laatst een heel kort stukje VL1 gejam geplaatst: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=49169
Toen had ik er net een paar daagjes mee zitten oefenen; kortom, nog ruimte voor verbetering... ;)

Aha. Gelukkig heb ik een MAC...wel een nieuwe G5, dus zou zulke software dan wel werken?

Ik heb een BC-1 breathcontroller (met een YS100..serieus leuke bak), kan die er ook op?
Ga eens even luisteren naar je gejam....druipen mijn speakers straks lekker van de zoete prut.

Tja, breathcontrollers... eigenlijk best vieze dingen... :{
(ik leen de mijne dus niet uit :D)

Maargoed: hier kan je alvast eens kijken naar die Mac progjes -> http://virtualacoustic.free.fr/HTML/downloadVL.html
Misschien wil je even laten weten of het werkt, met name de "Graphical Editor", de "Analog Editor" en de "Expert Editor".

En eh... als je toch een Maccer bent... komt dit je bekend voor? (AppleTalk, RS-422, DIN-8 )
Die heb ik nog nodig...

AM5Six.jpg

Ik herken die kabel niet...alles gaat hier met USB en Firewire. Midi is zelfs redundant met de Pro 88 USB masterkeyboard.
't is wat, die moderne techniek na een Atari 1040 ST!!

He ja, die was ik helemaal vergeten!
Klopt, die klonk ook prima.

Thanks for de tip!

Back