CLAVIA G2 CREATIES (part 1)

Hoi,heb een stukje klassiek-drone achtig iets gemaakt wat ik maar eens post.

Het is met de g2x gedaan, met een patch gebaseerd op een sequencer die weer kwam uit een experiment om de voice nummering te begrijpen. Experiment was niet geslaagd, maar veel sequences werden een stuk levendiger op deze manier, ik gebruik het nu voor alle poyfone patches. De klanken komen van 2x supersaw een hi+lopass, en FM en sync.

het klinkt lekker dissonant, met kopergeschal en wat synth stabs tussendoor. Het zijn 2 harmonie drones over elkaar geplakt en een enkele mono.

Attachments

• Cinematic.pch2
    5,6 KB · Bekeken: 137
  • Cinematic_Drone_mp3.mp3
    8,9 MB · Bekeken: 132
Laatst gewijzigd:
Thx! :D

Het leuke is, ik krijg het gewoon niet nóg een keer voor elkaar.. het komt nieteens in de buurt. Dan besef je je weer hoe nauw het kijkt op het moment van opnemen, zeker met al die glide modules die bewust de nootkeuzes door de war schoppen. Zoveel factoren die de uitkomst bepalen, zo gek is het ook weer niet dat het niet lukt. Gisteren heel de avond zitten proberen en sleutelen, maar mooi niet hoor.. dat is m'n haat-liefde verhouding met toevalsmuziek denk ik ;)

Soms blijft de G2 weleens hangen van al die midi noten e.d., dat geeft nog de leukste effecten, zoals die harde stabs aan het begin van de track.. waren kennelijk glitches van de Envelope automation.

Voor de rest blijf ik me verbazen wat er uit de G2X komt bij tijd en wijlen, het is ongelooflijk.

Hehe ik heb dat dus zitten testen, gewoon stuk film aanzetten met dit eronder :D

Krijg ik dezelfde melige bui van als met "shreds" filmpjes op Youtube

off-topic:
Bijv: "U2 shred" "queen shred" of "beatles shred".. het is zó kinderlijk flauw, maar als je er een lollige bui voor hebt is het best lachen, sommige zijn echt goed.
Voor wie niet beter weet denkt echt dat die band ontzettend staat te klunzen

Drum Ding

Drum Ding

Ik kwam dit oude drum dingetje weer eens tegen.
Demo friendly. Have fun:

Attachments

• Roland Kuit Drum Thing.jpg
    Roland Kuit Drum Thing.jpg
    80,5 KB · Bekeken: 124
  • Drum Thing.pch2
    6,6 KB · Bekeken: 151
Eentje voor de G2 / G2x, lekker pruttelend, gorgelend en krakend gebeuren

Ben er zeer tevreden over, ik was nieuwsgierig hoe het klinkt als je vocoder banden midi aanstuurt, dat had ik nog niet eerder gedaan zo. Met 2 vocoders moest het wel bijzonder gaan klinken was het uitgangspunt.

Verder puur op gehoor afgemaakt, geen theorie erachter. Weet niet waarom maar ik blijf in de organische, atonale sounds.. ik vergelijk het met surrealisme in de kunst, iets wat niet bestaat wat lijkt op iets bestaands.

Attachments

• creaking_building2_173.prf2
    17,3 KB · Bekeken: 135
@Audio-Collage, zat terug te lezen, heb je nu eigenlijk al eens antwoord gehad (of gevonden) op polyfoon sequencen middels 1 monofone sequencer? Zo nee, de truc zit "verstopt" in de Cinematic patch bij m'n klassiek drone post, als je die opent zie je rechts die sequencer i.c.m. midi modules en een status module (Voice). De Value Sequencer dient alleen maar voor om af te dwingen dat een nieuwe voice wordt aangesproken bij een nieuwe noot, vandaar de gate module met keyboard + value-sequencer. Het ziet er vast overbodig uit, maar compacter is me niet gelukt.. 1 schakeltje weg, en de patch valt in duigen. Een simpele note-send naar een polyfone patch geeft een ander resultaat gek genoeg.

De reden dat ik zo vreemd patch is om ervoor te zorgen dat de nord telkens een nieuwe voice aanspreekt. polyfoon sequencen met 1 sequencer, zonder hoorbare voicestealing, zonder overlap en/of wegvallende noten ; dat was het doel.

Een nadeel waar je tegen aan kan lopen met 2 slots + meerdere poly sequences, als je op deze manier sequenced in Slot A en je wilt een geluid aansturen in Slot B, dan dient slot A zoveel voices te hebben als dat er noten worden aangestuurd, kost je voices. Het mooiste resultaat is natuurlijk als Slot B meer voices actief heeft dan A aanstuurd.. anders ga je weer stealing horen in de release. As je muzikaal gezien al weet waar je heen wilt, wat er ongeveer gespeeld moet worden, kan je daar al rekening mee houden.

Laatst gewijzigd:
Ik had nog iets cools gevonden, in combinatie met deze (bovengenoemde) polyfonie truc

Als je een control sequencer (CS) gebruikt in polyfone patch, "Voice out" vd status module op input CS, en je stuurt daarvan de random knop aan met midi (midi die óók random is) dan krijg je uit de CS in 1 klap een burst van 16 willekeurige noten :P sjiiinnnggg. Deze burst kan weer een goede basis zijn voor andere sounds, metaal geluiden e.d. deze burst is totaal anders als een noise burst

vond het ijzingwekkend klinken.. had iets dergelijks nog nooit uit de G2 horen komen. Zal de patch vanavond posten, ben benieuwd wat jullie ervan maken

Laatst gewijzigd:
Haha ja wie weet. Gisteren heb ik m'n G2X laten crashen.. dat krijg je ervan als je een te snelle LFO (midi) naar een Morph group stuurt, die weer de random knop aanstuurt van een C.S. die op zijn beurt 20 voices laat brullen.. gaat nie goed nie!

@Audio-Collage, zat terug te lezen, heb je nu eigenlijk al eens antwoord gehad (of gevonden) op polyfoon sequencen middels 1 monofone sequencer? Zo nee, de truc zit "verstopt" in de Cinematic patch bij m'n klassiek drone post...
Ik had nog geen antwoord gekregen of gevonden. Ik ben er zelf ook niet meer mee bezig geweest, maar had wel een stil vermoeden dat het moest kunnen op één of ander wijze... en die blijk jij gevonden te hebben. Mooi zo !
Sander zou je het 'polyfoon-sequence-patch' gedeelte willen afzonderen in een post. Ik ben er zelf momenteel te weinig diepgaand mee bezig en moet dus steeds met de handleiding erbij werken om alles te herinneren...
(Had ik zo'n NM GX2 maar jaren eerder in bezit gehad. Nou ja, ik heb er nu één en vroeg of laat komt die 'spaghetti-lust' wel eens terug boven.)
Thanks.

In deze patch kan je het isoleren, het gele gedeelte is de poly sequence, en het paarse is de normale manier van noten uitsturen via midi. aAls je het wilt isoleren, hoef je alleen de paarse kabels weer terug te verbinden, het andere paarse kan weg.
Zoals je ziet met 1 sequencer lukt het dus om polyfoon te gebruiken. Als je maar zorgt dat de voices goed worden aangesproken.

Dat heb ik opgelost door te zorgen dat een voice keuze via gates, alleen samen kan vallen met een trigger van de noot van dat moment. Beter gezegd, zorgen dat een aangesproken voice niet gelijk weer wordt aangesproken. Ik heb het ook niet 100% goed gedaan in deze patch door een note sequencer te gebruiken. Als 2 noten nu binnen dezelfde range valt als de windowswitch in het gele gedeelte, komt er geen nieuwe trigger... dan zou ik 24 windowswitches moeten hebben voor elke noot.. het is maar hoe nou het moet kijken

Met de switch knop kan je direct het verschil horen tussen simpewel midi noten naar zichzelf sturen, of de variant die probeert zoveel mogelijk de voice alloc. te verspreiden, wereld van verschil. Ook het gebruik van Glide pakt nu heel anders uit. De windowswitches onderin het gele gedeelte, zijn afgesteld op het bereik van de note sequencer, de hoogste en laagste noot. Als je van oktaaf switched of bereik, moeten ook de windowswitches bijgewerkt worden.

Als het nu niet zo nauw kijkt met de precieze noten, kan je ook een Value Sequencer gebruiken waardoor de window switches altijd precies die noten pakken waarvan de waarde overeen komt, itt tot een bereik wat ik nu moest maken. Zoals ik het had gedaan in de eerdere patch `cinematic´. Wat ook leuk is, keytracking op keyboard i.c.m. de lfo op het filter, zorgt er voor dat de laagste noten langzaam komen en gaan en de hoge blijven spelen.

Attachments

• Poly_Test2.pch2
    3,1 KB · Bekeken: 125
Laatst gewijzigd:
Sander02 als ik je patch goed begrijp worden de noten van 1 sequencer verdeeld naar verschillende voices, die cyclisch worden hergebruikt ? Die noten worden blijkbaar door verschoven gate-tijden, aangehouden zodat ze gaan 'samenklinken' ? Ik vraag me wel af hoe je hierbij dan bvb. opeenvolgende akkoorden mee kan opnemen/afspelen ?

Zoals gezegd ik heb me er nog niet erg in verdiept, maar het lijkt me dat er een mogelijkheid moet te vinden zijn om '1 single voice seq-rec-play-patch' om te bouwen tot '1 multi voice seq-rec-play-patch' door 'enkel' het voice aantal te verhogen. Er zal hoogstwaarschijnlijk nog wat meer moeten toegevoegd worden, zoals jou 'voice-split mechanisme', maar veel ingewikkelder lijkt me niet direct noodzakelijk. Nou ja, ik heb makkelijk praten zolang ik geen resultaat kan tonen. Ik hoop het toch eens te kunnen, dan post ik het hier wel. (Misschien dat Roland hierop iets bruikbaars vind ?)
Toch allicht al bedankt voor je werk (ik bemerk dat dit m'n 'spaghetti-lust' stilaan terug opwekt, wie weet ;-) !

Back