hoeveel verschillende instrumenten (patches) aansturen?

spacemonkey

Nieuwkomer
Ik ben echt een newbie wat betreft synthezisers en dergelijke en met name synthesizer hradware, daarom deze nogal basic vraag. Ik vroeg mij af hoeveel instrumenten (patches) je met een (software) sequencer tegelijk kan aansturen. Ik momenteel geintereseert in de Nord Modular en vroeg mij af of ik zowel drum, bass als andere instrumenten gelijktijdig uit het apperaat kon halen (dat het zeg maar een volledig nummer kan spelen)?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is...

bij voorbaat dank.

De term die jij bedoelt heet multi-timbraal. Oftewel hoeveel verschillende sounds een midi instrument tegelijkertijd kan afspelen.

Die Nord is volgens de Clavia website 4 parts multi-timbraal.

Maar als je helemaal nieuw bent mbt midi en synthesizers, dan denk ik dat een Modular te complex is.

Wat wil je precies allemaal gaan doen? Budget? Etc.

Een beetje softsequencer heeft zo'n 16 kanalen. Daar kan je dus vier groepen van vier kanalen in zien. Een NordModular heeft vier Slots (geen Patches, die kunnen daar in). Midi kanaal 1 doet Slot A, Midi kanaal 2 doet Slot B, Midi 3 Slot C en Midi 4 Slot D.

Nu ga je die drums natuurlijk anders aanpakken. Daar stel je het Slot in op maar één Voice en gebruik gebruik je verschillende Modulen voor de geluiden, die je mixt. Ieder geluid trigger je met een NoteDetector Module, dus als je een C1 speelt, dan hoor je de Bassdrum. Stuur je een Midi D1 uit, dan hoor je een Side. Hou je meer Voices over voor de andere Slots.

MAAR!!!

Wil je tijdens het afspelen van de sequencer een MidiChange commando sturen, wel, dan zwijgt de volledige NordModular eventjes! Dat doet de dynamic Voice allocatie. Moet je wel even weten, denk ik.

Wout

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de reacties tot zover. ik leer zo een hele hoop nieuwe termen (echter gaat het soms een beetje te snel). Mijn voornaamste reden van de interesse naar de Modular is om een hoop van de achterliggende synthesizer techniek te leren (ben ook al bezig met het boek van Curtis Roads dus geen zorgen). Daarbij zou ik de moduler willen gebruiken als drummachine in de band. Ook zou ik zelf graag wat electronische muziek maken (niet serieus), vandaar ook mijn vraag. Ik wil namelijk niet een kapitaal aan machines aanschaffen... ik hoop met één wat basic dingen te doen bestaande uit drum, bass, melodie en een akoorden partij (basic techno/disco whatever)...

Mjah het kan natuurlijk. Maar ik denk dat je het jezelf met een Modular meteen erg moeilijk maakt. En je moet natuurlijk van editen op het beeldscherm houden.

Ook vind ik drums op een synth in jouw geval nogal onhandig. Ik bedoel je hebt max 4 kanalen, bedenk wel dat 1 percussie geluid ook 1 kanaal in zal nemen. Ik zou samples gebruiken voor de percussie, maar goed dan moet je weer andere apparatuur hebben of iets met een computer doen.

Ik zou je een 2e hands Access Virus B aanraden. Toegegeven, een Modular kan beter klinken, maar is veel moeilijker te bedienen, en heeft veel minder kanalen en effecten (heeft helemaal geen dedicated fx volgens mij?). Met een Virus B heb je 16 verschillende kanalen (dus geluiden), is heel makkelijk te bedienen (veel fysieke knopppen) en heeft ook nog eens veel ingebouwde effecten.

Origineel geplaatst door MikeJarod
Ook vind ik drums op een synth in jouw geval nogal onhandig. Ik bedoel je hebt max 4 kanalen, bedenk wel dat 1 percussie geluid ook 1 kanaal in zal nemen. Ik zou samples gebruiken voor de percussie, maar goed dan moet je weer andere apparatuur hebben of iets met een computer doen.

Dat is nu juist met de Modular niet zo. Je kan per toets=MidiNote een trigger module gebruiken. Er zijn Patches die tot acht verschillende geluiden gaan, die nog kunnen moduleren ook (Midi CC's) De Modular is uitermate geschikt voor een DrumBox, zelfs een Micro :)

Wout

Origineel geplaatst door MikeJarod
Met een Virus B heb je 16 verschillende kanalen (dus geluiden) ...

Is de Virus 16 parts multitimbraal?
Volgens mij toch ook maar vier?

Wout

Back