10 geluiden ruimtelijk plaatsen

PzHKL

Terror Management
Hey luitjes,

Een docent van mij heeft een plan om 10 verschillende audiosporen (techno) ruimtelijk te gaan plaatsen in een installatie.
Nu heb ik hem geadviseerd om eens naar de geluidskaarten van M-audio en Emu te gaan kijken hiervoor.

Weet iemand of je met de M-AUDIO - DELTA 1010LT het geluid kunt routen met de software die er bij zit om zo te bepalen welk geluid wanneer en waar bestaat?
En gebeurt dit dan in een sequenser of in de software van M-Audio?

Alvast bedankt voor de reacties.

Evt. andere tips voor geluidskaarten zijn ook welkom trouwens.

Origineel geplaatst door glennplumber
Je zal dat met de afspeelsoftware (sequencer cubase of logic bijv, ) moeten routen.

Lijkt me nodeloos complex voor een instalatie die mischieen voor langere tijd moet draaien. Een simpel 10 kanaals wave file lijkt me veel handiger.

10 kanaals wave-file? daar heb ik nog nooit van gehoord.

Nuendo, Cubase, Logic.. dat zijn prog's die 1 wave file naar een van de xx speakers kan routeren.

Bovendien, wat voor formaat is een 10 kanaals wave-file volgens jou dan?? en waar speel je die dan op af?? enz.
verklaar je nader svp

Check doe nieuwe Sonar op de startpagina van dit forum. Zie onderaan op het plaatje. Misshien dat je wat met dat surround gebeuren kan doen.

Nodeloos complex? 10 kanaals wave file? :)

Volgens mij biedt het juist overzicht als je alles lekker in je sequenser hebt staan en er staan vaak zat pctjes mee te pruttelen naast een installatie (in e.o.a. kist/doos) dus lijkt mij geen problemen opleveren.

Nu zag ik dat de Delta 1010LT kaart 8 jack outputs heeft en 2 digitaal dus dat zou al niet de volledige 10 kanalen met jack aansluitingen aan kunnen sturen.
Nog ideeën over hoe je dan zo'n output op een speaker aansluit? Zou dat per kanaal nog weer versterkt moeten worden?

Origineel geplaatst door Sander02

Nuendo, Cubase, Logic.. dat zijn prog's die 1 wave file naar een van de xx speakers kan routeren.

I.d.d., maar het zijn ook hele grote en hele duure programmas die gericht zijn op sequencen wat een beetje overkill is.

Bovendien, wat voor formaat is een 10 kanaals wave-file volgens jou dan??

Ik zat te denken aan .wav persoonlijk :¬)
Is gewoon deel van de standaard, hoor, niks raars aan.
Is niet echt complexer dan stereo, alleen iets ongebruikelijker, maar da's niet mijn schuld. Het fijne is dat dat niet volgens mij is maar dat dat gewoon een standaard is; een open standaard zelfs. Als je wilt zou je je eigen speler od recorder kunnen programeren en die werkt dan met andere programmas; best handig, dacht ik.

[/QUOTE]
en waar speel je die dan op af?? enz.
verklaar je nader svp
[/QUOTE]

Kan je gewoon afspelen op een pc met groot genoege audio kaart. Audacity kan dat bijvoorbeeld. Een vriendin van mij werkt met vrij grote systemen, meer dan 10 speakers en die gebruikt meer sporen wave files voor veel aplicaties. Is bijvoorbeeld erg handig als je compositie wel ruimtelijk moet zijn maar dat dat teveel cpu kracht kost om in realtime alles uit te rekenen. Wav is dan een makelijk formaat; renderende programmas kunnen daar makkelijk naartoe schrijven en je timing is altijd sample-acuraat.

Je zou natuurlijk ook Adat kunnen syncen maar dat loopt (engelse versie van het woord) niet zo lekker en ik geloof ook niet dat adat berekend is op -pakweg- een maand non-stop draaien.

@PzHKL; Ja, dat moet je wel nog versterken, mischien is het handigste om een rackje van vijf stereo amps neer te zetten, denk aan ventialie! multi-channel wave is echt niet complexer dan stereo, qua formaat, en je afspeel programma kan veel simpelet zijn wat een enorm voordeel kan zijn afhankelijk van hoe lang je instalatie moet blijven staan en hoe groot de computer moet worden. Dit kan enorm in je kosten schelen.

Okdan. Zijn er nog tips voor amps? (merk/type/kosten)

Trouwens, ik vraag dit naar aanleiding van een idee van een docent he.. Ik ben zelf wel in deze richting bezig en vind het ook interessant om de technische uitwerking voor ogen te zien.
Ik weet ook niet of het geluid moet reageren op iets. In dat geval lijkt me een 10 kanaals wave niet bruikbaar? Of je sequenser moet in zoverre programmeerbaar zijn op input/midi oid.. Tips kwa software in deze richting? Max/Msp , pure data?

Qua amps zou ik gaan voor betaalbaar en rack-mountable, hangt allemaal erg van je eisen qua volume en qualiteid en budget af.

Als het moet reageren op input maar normale techno patronen voldoen zou je kunnen overwegen om de programatuur simpel te houden en te beperken to interpertatie van analoge sensoren die je in de computer midi patronen laat modificeren en dan een hardware sampler aansturen. Dat valt relatief gezien allemaal wel mee. Dat scheelt je ook een geluidskaart wat Linux op een simpele pc een serieuse optie maakt (anders zit je bijna vast aan RME (is duur)). PD od SuperCollider kunnen dat makelijk aan en met alleen midi moet een heel bescheiden pc-tje dat wel trekken voor onbeperkte tijd. Het maklijkst is dan mischien een cv -> midi kastje tussen de sensors en de pc (doepfer?).

Kijk, 10 speakers aansturen is niet zo heel moeilijk. 10 Speakers aansturen voor een maand zonder toezicht is lastiger maar als het moet reageren op input dan wordt het een zaak waar je een beetje expertise nodig hebt en heel goed moet weten wat je wilt. Deze shit kost tijd, moeite en geld. Een paar weken geleden was ik in Berlijn waar ik hielp om een al geconstrueerde instalatie (buiten) neer te zetten. Meer dan 300 meter aan kabel, etc.... Na een werkdag was dat nog niet klaar. Ik heb toevallig de code gezien in S.C. ern dat was een samenwerking van een paar mensen en een hele lap text (waarvan niemand van alles wist wat het deed).

Ik zou even heel goed nadenken wat je wilt en wat het je waard is.

Ik heb vorig jaar voor school zoiets gemaakt met 18 speakers ( www.nachtwaker.filmacademie.nl ). Daarvoor gebruikte ik MaxMsp, voordeel hiervan is dat je alleen de dingen programmeert die je nodig hebt voor je eigen installatie en zo een overzichtelijk en stabiel programma hebt.
. omdat het geluid niet linear was. Ik heb alle voorkomende geluiden opgesplitst, die konden via midi commando's afgespeeld en geplaatst worden in de ruimte. De speakers die we gebruikten waren kleine actieve Behringer monitors. Deze blinken niet uit in geluidskwaliteit (zijn best ruk), maar ze zijn klein, dus makkelijk weg te werken en ze zijn actief. Als audio interface gebruikten we 2 m-audio FW410
Succes groeten Gein

Back