Hoe handig is een HD-Recorder?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik overweeg een hd-recorder te kopen, maar heb even wat hulp nodig. Ik maak dance-nummers in FL Studio, maar afmixen op de pc vind ik een crime (en m'n pc trekt het ook niet echt). Is het handig om spoor voor spoor op te nemen in een HD-recorder en alles daar af te mixen of heeft dat ook zijn beperkingen?

Ik weet dat het allemaal ook op de pc kan, ook met gratis programma's en heb in het verleden wel eens gestoeid met Audition en Nuendo, maar dat werkte voor mij niet, dus mochten er hd-gebruikers zijn die me een klein beetje op weg kunnen helpen heel graag. Alvast bedankt!

Voor de prijs van een redelijke HD recorder koop je tegenwoordig toch al een aardige PC waarop je prima kunt multitracken :confused:

De mate van complexiteit van het mixen heeft te maken met

1) het pakket dat je kiest
2) de tijd die je besteed aan het onder de knie krijgen van dat pakket

Ik zweer bij mijn Boss BR1600-CD. Prima ingebouwde effecten (COSM serie van Roland), werkt makkelijk, geen gezeik met software en rare instellingen. En: 8 jack en XLR in, en HiZ voor het aansluiten van je gitaar. Maar, moet ik er wel bijzeggen, ik neem dan ook vooral live met meerdere muzikanten op (vaak gitaar, bas, synth; drum-computer zit ingebouwd in de BR1600). In elk geval, voor mij geen computer. Vind ik niet lekker werken.

ik heb veel met de roland vs-880 en de rest van die serie gewerkt en ik vond de pluspunten: mooie strakke, open, krachtige sound en bedieningsgemak.

minpunt: je hebt binnen no-time geen lege sporen meer over en dan moet je gaan bouncen.
ik ben overgestapt op een mac met cubase en die heeft gewoon meer mogelijkheden maar of de sound beter is....daar valt over te twisten:dj:

Hangt denk ik gewoon af van je algemene voorkeur: soft- of hardware? Ik zelf kies voor het laatste, maar met allebei is natuurlijk goed te werken. Ik wil dus geen nieuwe discussie daarover opstarten!

Ga voor je zelf na of je het niet prettig vindt werken met de PC alleen omdat deze niet krachtig genoeg is. Als dat het is, zou je dus gewoon je computer moeten upgraden cq. een andere kopen.

Als je de voorkeur geeft aan een standalone recorder (zoals bijvoorbeeld een Yamaha AW16G) dan kies je meestal voor een "crashvrije" oplossing. Ik heb er zelf geen een maar volgens mij zijn die apparaten erg flexibel tegenwoordig met editten, trackbouncing en alles wat je wilt. Plus vrij goede ingebouwde effecten en soms ook dynamics per spoor - dit alles uiteraard los van je computer. Ik denk dat je met dergelijke apparaten heel snel kunt leren werken en er goede resultaten mee kunt bereiken!

Groot voordeel van opnemen met de PC is natuurlijk het grote scherm en dus het overzicht van wat je doet...

Als je voor een hardware recorder gaat moet je maar eens op marktplaats of speurders kijken; ze komen er regelmatig langs voor redelijke prijzen.

Succes!

je moet het zelf uiteindelijk beslissen en ondervinden, maar als ik jouw verhaal lees, ben je denk ik beter af met een krachtige pc (oeps mac) met de juiste software.

zelf vond ik de hd recorder met name fijn werken als het er niet zo op aankwam, dus voor live inspelen, spoor na spoor. dat was veel prettiger dan met een pc, klonk ook prima (had een yamaha aw16g) en werkte verder ook lekker met de effecten enzo.
maar als je echt gaat produceren, afmixen en masteren bn je denk ik gebaat bij de precisie en het overzicht van de computer met al zijn extra's, toe te voegen software mogelijkheden en vooral het grafische overzicht.

maar misschien heb ik het mis.

Goed punt Leo. Ik wil vooral lekker muziek maken op een zo natuurlijk mogelijke manier, en me niet blind te hoeven staren op een monitor wat ik voor me werk ook al doe. Maar een pc heeft zondermeer voordelen en ik heb laatst al een 21" monitor gekocht, wat ook al een stuk scheelt. Misschien is een uitgebreide midi-controller ook nog een optie. Mochten anderen nog suggesties hebben heel graag, het verduidelijkt een hoop :okdan:

Combinatie met digitale mixer en adat in je PC is dat niet wat?

Ik begrijp namelijk dat je voornamelijk het mixen in de PC niks vind net als ik trouwens.
Dan lijkt me dit een goede combinatie.
En voordeel is dat het editen van een spoor je wel in de PC kan doen als dat nodig is.
Met een hardware multitrack wordt dat wel wat moeilijker hoewel er edit mogelijkheden op zitten.

Er zijn natuurlijk ook HD-recorders waar je een VGA-monitor (optioneel) op aan kan sluiten, maar da's al weer een duurdere optie.. Wel beter overzicht met producen.

Da's wel een 'gemis' op een standalone HD-recorder: minder visueel overzicht. Kwestie van wennen waarschijnlijk.

'k Maak zelf voornamelijk Techno-achtige zooi en heb een BR1600CD, btw maar gebruik 'm nog nie echt...... :stupid

Tja, ik zit de aanschaf van een HD-rec. ook al een lange tijd te overwegen...
Ik beschik over een krachtige PC met Cubase en de Hammerfall multiface( heb er eechter nog niet mee gewerkt, moet nog geinstalleeerd worden!)
Voordelen leken mij:

1) als ik geen zin heb om de PC te gebruiken kan ik gewoon ongestoord lekker jammen, alles verdeeld over 8 kanalen opnemen en later de gewenste stukken weer opnemen in de PC.
2) kan de HD-recorder meenemen naar de oefenruimte(speel nl ook in een band), zou anders de PC mee moeten nemen of een laptop aan moeten schaffen(kost ook een hoop geld)
3) kan een op PC uitgemixed nummer weer, met meerdere kanalen,overzetten naar HD-recorder om vervolgens de HD-recorder in te zetten met een live-optreden(stabieler dan een laptop?)

Ben er ook nog niet uit....ik zat te denken aan een AkaiDR16 of een FostexD1624....

Zo heb ik ook een hele tijd zitten dubben: PC/MAC of 'standalone'..

Uiteindelijk toch voor een standalone gegaan, omdat ik ook wel eens 'ander soort' muziek wilde gaan maken waarschijnlijk, en dan was de BR1600 vor mij wel een redelijke keuze: (Bas)gitaar en vocal-effectprocessor aan boord, 8 instrumenten in 1 keer aan te sluiten, CDRW-fikker, etc. Dat was goedkoper, makkelijker? (en stabieler??) dan een 'dedicated' PC/MAC met (legale) software om hetzelfde resultaat te behalen.

En hij is idd makkelijk overal heen te slepen. Maar nogmaals: om te producen is misschien een PC/MAC wel makkelijker qua 'overzicht'.

Ik werk met zowel een Nuendo-PC als met een Yamaha AW16G recorder. Als ik met Nuendo werk merk ik op dat ik ALTIJD wel zit te zoeken naar iets, OF mn USB driver is opeens verdwenen (restarten dus aargh!) ook wel onverklaarbare vastlopers......Als je Nuendo goed en soepel wil laten werken moet je nog steeds veel tweaken en allerlei dingen instellen. t'is net wat Hooihuis al zei, de Yamaha heeft me nooit in de steek gelaten. Werkt snel en heeft alles in hardware vorm zoals prima effecten, dynamics op ALLE kanalen, sampler ingebouwd, cd brander.....
EN als een track wat bewerking nodig heeft kan ik m altijd exporteren naar cd en in Nuendo of Wavelab binnenhalen en bewerken....

Back