mpc4000 t.o.v. s6000

Kurvikova

Stamgast
Hallo!

hierbij mijn vraag over de mpc serie,

ik ben bezig een studiootje te bouwen en heb reeds een hoop synths en een goede mixer. Nu zoek ik eigenlijk een sampler voor drumgeluiden en fx playback. Ik wil het geheel, dus de synths en de sampler, vanuit Qbase of Nuendo aan kunnen sturen.

Nu ben ik benieuwd of mensen mij adviseren voor bijvoorbeeld een s6000, of een mpc (4000) te gaan. Is een mpc niet vooral voor live-doeleinden gemaakt? Ik doe wil enkel studiowerk gaan doen.

Hoe staat een mpc t.o.v. de s5000/6000?

beetje een choatisch verhaal, maar de strekking van de vraag komt er wel uit denk ik?

alvast bedankt voor de hulp!

Groeten, Gilles

Hey Kurvikova,

Het verschil is dat de MPC niet alleen een sampler is maar ook een sequencer.
Mensen zijn vol lof over dit apparaat, ik ben daarintegen meer een computer sequencer.

Ik heb zelf een s6000 en ben erg tevreden met zijn performance..
Ideaal, voor elke track een program aan maken laden en gaan met die banaan...
Samples via USB overblazen vanaf je PC... errug netjes :D

Ik heb de sampler vooral gekocht om mijn SX systeem een beetje CPU ontlasting te gunnen.

Het is maar wat je zoekt....

just my 2 cents...

groet,
avs

MPC heeft zijn eigen sequencer, S6000 niet.. De MPC heeft zijn eigen pads om je ritme in te kloppen, de S6000 is enkel met MIDI aanstuurbaar. Als je vanuit de compu aanstuurt denk ik dat de S6000 een logische keuze is. Ook omdat de S6000 te gebruiken is voor grotere samples (non-drum) etc.

Ligt er een beetje aan wat je psies wil. MPC is dus een heel goed stand-alone apparaat voor de beats en aansturen van andere gear. S6000 is een pure (zeer uitgebreide) sampler..
Werk je voor 99% met losse samples en beats, dan is de MPC de uitkomst. Wil je grote samples layeren en stapelen en manipuleren, neem dan de S6000..

joh neem ze gewoon allebei! :D

het zijn 2 verschillende apparaten:

- S6000 is een 128 stemmige sampler. max 256MB ram
- MPC4000 is een 64 stemmige sampler met sequencer en pad. (Sampler is dezelfde als de Z4/8 reeks) Max 512MB ram

Ik heb ze beide en vind ze elk op hun gebied handig.
mpc: drums, loops en vooral triggeren van loops en sequences
S6k: veel stemmen

Ie zal even voor jezelf moeten uitmaken waar je naartoe wil.
Begin alvast een met eens naar deze machines te googlen.

mvg

Lcasei

Origineel geplaatst door Arv
Ook omdat de S6000 te gebruiken is voor grotere samples (non-drum) etc.

Dat kan de MPC4000 ook. 512 MB geheugen is wel genoeg voor grote samples, en daarnaast kun je ook samples van de harddisk streamen. Deze MPC heeft de sampler engine van de Z series. Ik zou dan ook voor deze kiezen. Je krijgt er bovendien een Kick-ass sequencer bij :D, en de pads niet te vergeten. Als je een persoon bent die z'n drums inspeelt via een keyboard, en ook z'n partijen inspeelt, zul je je computer volgens mij niet vaak meer gebruiken om te sequencen.

Ligt er een beetje aan wat je psies wil. MPC is dus een heel goed stand-alone apparaat voor de beats en aansturen van andere gear. S6000 is een pure (zeer uitgebreide) sampler..

Dat de MPC4000 beperkt is tot drums is helemaal niet waar. Dit is wel meer het geval bij vorige versies MPC, die in tegenstelling tot de 4000, geen uitgebreide sampler hebben (geen lfo's en weinig envelope mogelijkheden bvb). Daar de 4000 de Z-sampling engine heeft, kan deze dit wel allemaal. Dus ook zeer geschikt om bvb strings of pads te samplen en deze dan met een keyboard te bespelen. Net zoals je bij een racksampler zou doen dus.

Een MPC4000 heeft dus ook een zeer uitgebreide sampler. Samples layeren en stapelen kan net zo goed als met een S6000, en volgens mij is het nog gemakkelijker te doen door de gemakkelijker te bereiken user interface. Daarbij werkt Ak.sys ook met de MPC4000, dus je kunt edits doen via je computer, en bvb samples van je computer naar je MPC verhuizen.

Ze allebei nemen zou ik trouwens niet doen want beide apparaten overlappen elkaar gewoon te veel.

Een MPC voelt zich het beste thuis als 'hart' van je setup. Als de sequencer van de MPC aan je eisen voldoet, loont het de moeite om alle synths op de MPC aan te sluiten en daar al je sequencing te doen. Veel mensen (waaronder ikzelf) zijn dol op de sequencer in de MPC (2000xl in mijn geval), en zouden voor geen goud meer terug gaan naar Cubase of Logic. Maar er zijn er ook genoeg die 'n MPC proberen en na 'n paar maanden weer verkopen omdat ze 'n softseq prefereren.

Als je liever in Cubase blijft sequencen dan zou ik niet snel een MPC4000 adviseren - een Z8 of S6000 past dan beter, en kost minder.

Mijn aanpak is meer best of both worlds,,, beats en fx in de mpc,,, melodieen en complexere knoppendata dingen in logic, en de mpc aan logic syncen.

Toch zou ik beter alleen met een pc sequencer kunnen werken dan alleen met mn mpc als hart van mn studio. Heb je de z4 al in overweging genomen?? 2e hands is hij net zo duur als een s6000, maar de z4 heeft betere communicatie met de pc en 24 bits converters.

Back