Goede Voicerecorder

Bazz

Stamgast
hoijjjjj

Omdat ik steeds vaker de behoefte heb om buitenshuis opzoek te gaan naar geluid ben ik op zoek naar een goede geluids/voice recorder. Digitaal voor als het even kan, zodat ik alles simpel de pc in kan laden...
ik geloof dat er wel 1 op me mp3 speler zit, maar die geluidskwaliteit is verre van fatsoenlijk.
Iemand ervaring met wat proffessionelere dingen? Bestaan er die gewoon wave opnemen in bijv. 44100 / 16 ?

Groetjes

Ik gebruik een Korg PXR4 voor buitenopnamen.
Ik heb deze recorder zelfs speciaal voor dit doel aangeschaft.
Het is een 4 sporen recordertje, compact van formaat, makkelijk te bedienen en werkt zowel met een adapter als op batterijen. Het opnameformaat is 16 bit MPEG1 layer 2 compressie 32 kHz en het opslagmedium SmartMedia.
Overige specificaties zijn te vinden op: Korg

Ik ben erg tevreden over dit kleine apparaatje. Hij is erg handzaam en, zoals gezegd, makkelijk in het gebruik.
Verwacht van de ingebouwde microfoon geen topkwaliteit, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die toch redelijk vaak gebruik (en dus voor de dingen die ik op straat opneem geschikt genoeg).

groet

Tom

Tsjonge dat lijken me mooie dingetjes. Enkelt een beetje prijzig...

Maar het is wel wat ik eigenlijk bedoel, wist niet dat ze zo duur zouden zijn.

Zijn er geen goede te vinden onder de 100 euro ?

Ik heb ook lang gezocht naar een middel om 'field recordgins' te maken om in mijn muziek te verwerken.
Inderdaad die M-audio en Edirol recorders zijn fantastische toestellen, maar een beetje te duur imo om af en toe eens wat mensen in een trein, of wat straatgeluid enz ... op te nemen.

Ik ben me daarom eens beginnen verdiepen in de wereld van mp3 spelers/recorders, de meeste van die dingen zijn gewoon crap, maar uiteindelijk heb ik toch een gevonden die zeer goede reviews kreeg op het gebied van recording, de I-river ifp reeks. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik me er nog geen heb aangeschaft en er ook nog niet mee gewerkt heb. Maar volgens een aantal reviewers zou deze zeer geschikt zijn voor bootleg opnames enz .. je kan er een line-in signaal op aansluiten, dus kan je ook een mic preamp DIY'en of zo'n mic met ingebouwde preamp kopen.Je kan er ook zo eentje op aansluiten (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00009OTF6/026-5291811-0885225)

Met eentje van 512mb , kan je al redelijk wat opnemen, wel direct mp3 encoded, tot 320kbps geloof ik.

Ik weet in ieder geval welke ik ga kopen, de I-river ifp-895

greetz...

PS ook I-audio en samsung zou redelijk goede opnames kunnen maken.

Ha bedankt man, ik weet niet precies over welke versie je het hebt...want ik geloof dat ze niet allemaal kunnen opnemen ofwel?

Maar het is iig een stuk betaalbaarder dan die eerste dingetjes, voor 'af en toe ' is wat op te nemen.
En die mic die je erbij kan kopen, die link die je gaf, moet die voorversterkt worden oid? Zoiets las ik in een revieuw van iemand daar...

Ik kijk nog even verder, bedankt sowieso

hey,

die hele Ipf reeks kan opnemen, ook de meeste andere modellen van I-River, maar het voordeel van de ipf is dat er een FM radio in zit (ook dikwijls een bron van goede samples, spoken word enz...) en daar kan je dus ook van opnemen, scheduled zelfs)

het model dat ik wil is deze
http://www.iriveramerica.com/prod/ultra/800/ifp_895.aspx

ivm die micro, dat was enkel een vlug google vb ;) maar wat ik bedoel is dus een standaard 'bootleg' stereo mic die je ook op een minidisc kan aansluiten enz... . Wanneer je een professionele condensor mic gebruikt, heb je natuurlijk wel een phantom voeding nodig, ofwel koop je eentje met ingebouwde pre-amp op batterijen.

Ik ben het zelf ook allemaal nog aan het uitzoeken ;) er zijn zoooooveel mogelijkheden, je kan natuurlijk ook altijd gewoon een minidisc recorder kopen.

groeten

Ik heb een jaar of 2 geleden een portable DAT-recorder via e-bay weten te bemachtigen. Das wel analoog maar o zo zuiver. Moet je dan nog wel op je PC opnemen.

Heb wel problemen met de microfoon, die is erg gevoelig voor wind. Heeft iemand tips, zonder dat je iets aan je stereo-beeld afschermd?

Misschien zo'n grote grijze pluizenbol?

Pluizenbollen helpen je uit de brand.

Maar is zo'n DAT recorder niet ietwat groot?
Ik weet niet wat ik me erbij voor moet stellen, maar een mp3 speler formaat vinnik wel ideaal...

Origineel geplaatst door Bazz
Pluizenbollen helpen je uit de brand.

Maar is zo'n DAT recorder niet ietwat groot?
Ik weet niet wat ik me erbij voor moet stellen, maar een mp3 speler formaat vinnik wel ideaal...

Is niet zo groot, zo'n beetje als de eerste walkmans die op de markt kwamen, misschien een tikkie groter.

Origineel geplaatst door Trance-M
Ik heb een jaar of 2 geleden een portable DAT-recorder via e-bay weten te bemachtigen. Das wel analoog maar o zo zuiver. Moet je dan nog wel op je PC opnemen.

Een DAT-recorder is niet analoog maar digitaal, maar het heeft inderdaad een zuiver geluid. Het is ook niet gecomprimeerd zoals mp3, of minidisc. Idd erg handig voor fieldrecordings.

ares_c_face.jpg

Alls je echt een goeie wilt hebben, dan zul je iets langer moeten doorsparen voor een echte nagra!

Tsjonge dat lijken me mooie dingetjes. Enkelt een beetje prijzig...

Maar het is wel wat ik eigenlijk bedoel, wist niet dat ze zo duur zouden zijn.

Zijn er geen goede te vinden onder de 100 euro ?

tactic:

nagra Ares-C , 3-4000$

een beetje overkill vind je niet ? :)

een beetje overkill vind je niet ?

Ja en nee, voor wat bazz zoekt is het wel zo, maar voor professioneel gebruik (omroepen) is het echt een hele goede keuze. Wij gebruiken ze met een isdn optie, wat ze ook als codec inzetbaar maakt..
Het blijkt ook dat de andere veel gebruikte flashcard recorders toch een stuk gammeler zijn dan de ares-c.

dat geloof ik best maar dat was de vraag van bazz niet, hij zoekt iets van onder de 100euro dus even de duurste toestellen gaan posten helpt hem niet echt ;)

maar ja, ik dwaal nu ook al af ....

groeten

Bazz,

Ik heb nog wel een Aiwa portable MD recorder waar ik niets mee doe...

Het geeft niet als we afdwalen hoor boys...maar 3000 euro is me toch wat teveel van het goede.

Maar waar het eigenlijk op neer komt is een mp3 speler die op een zo hoogst mogelijke resolutie kan opnemen...
de I-river ifp serie kan blijkbaar dus tot een resolutie van 320 khz mp3 opnemen, wat ik persoonlijk redelijk goed vind, maar heb het liefst natuuriljk wave.

De creative zen kan geloof ik wel wave opnemen maar ik betwijfel of dit 44100 bij 16 is...lijkt me niet eigenlijk :)

ja, zo'n mp3 spelers zijn natuurlijk in de eerste plaats bedoeld voor het afspelen van muziek, dus ze gaan nooit zo goed klinken als een dedicated opname toestel. Maar ja voor rond de 100 euro, heb je natuurlijk niet zoveel opties, mp3 recorder, minidisc of analoog opname toestel, dictafoon :) .

ivm wav vs mp3, voor wat ik het ga gebruiken is het goed genoeg. Ik ga er echt geen vocals mee opnemen :)
Je moet zowieso al een heel getrained oor en een stevig paar monitors hebben om het verschil tussen 320kbps en wav te horen, zeker ambient sounds in een mix.
Het verschil daarin weegt niet op tegen verschil tussen de AD converters van een toestel rond de 100 euro en iets proffesioneels.

greetz

Back