DI-Box = anti-brom?

Saskija

Het blijft een dure hobby
Ik heb nogal last van gebrom op verschillende kanalen van mijn mixer. Waarschijnlijk een aardlus, maar ondanks een aantal keren speuren ben ik er nog niet achter wat de oorzaak is. Nu ving ik onlangs op een ander forum iets op over een DI-Box die de brom weg kan filteren. Ik heb verder zitten zoeken en kwam de Behringer DI800 tegen.

DI800_medium.jpg

Hiermee zou ik 8 ongebalanceerde kanalen met brommen kunnen omzetten naar 8 gebalanceerde kanalen zonder brom. Werkt het inderdaad op die manier?

De beste manier om de brom te verhelpen is door ervoor te zorgen dat al je apparatuur geaard is via hetzelfde stopcontact/stekkerblok.. als dat niet helpt kun je eventueel een optocoupler gebruiken.. Feedback verkocht die dingen vroeger voor niet al te veel geld. Zorgt voor een optische (galvanische scheiding) verbinding tussen je componenten.

Kan ook juist door die geaarde stopcontacten gebeuren, doordat je hier je ground van meerdere apparaten aan elkaar hangt kan je een aardlus krijgen.
Ik zou ff proberen alleen je mixer of amp op een geaard stopcontact te doen, de rest van je app. wordt toch wel meegeaard omdat de app. toch al met elkaar verbonden is.

dit apparaatje werkt uitstekend
nog geen 10 euro bij de electronicaboer
hi is van zeuz audio en heet de groundloop isolator
dan hoef je in iedergeval niet zo,n dure di doos aan te schaffen
hpim1385.JPG

wat ik van DI-boxen begrepen heb, is dat ze met name handig zijn als je ongebalanceerde (jack)kables gebruikt van meer dan 3 meter. Zijn ze langer, dan krijg je slechter signaal, minder vooral en dus meer ruis en brom relatief. Een DI-box gebruik je dan dus om het signaal gebalanceerd te maken waarna je het (via XLR-kabel meestal) naar je mixert stuurt.

toch? (correct me if I'm wrong)

Back