Powercore kaart, de moeite waard?

gremlin23

Compleet gestoord!
Heb op internet recensies gelezen, dit forum doorgezocht maar niet precies het soort info gevonden wat ik zocht.
"Hands-on experience..."

Wie heeft hier veel ervaring met de powercore kaart
Hoewel er meerdere varianten zijn ben ik vooral in de Element/PCI (discontinued) versie geInteresseerd..

Wat vinden de kenners ervan.

Hoe is de delay?
Volgens recensies is reverb top en zijn compressors/eq stukken minder dan bij UAD-1. Wie is het daarmee eens?

Groeten en alvast bedankt,

Frederik.

Over het algemeen is de tendens dat de UAD iets muzikalere plugins heeft. Maar de powercore heeft weer meer diversiteit kwa plugins (draait bijv. ook softsynths zoals v-station en access virus).

Ik heb momenteel een Powercore PCI mkII in bestelling staan. De reden voor mijn keus voor de powercore: ik heb meer vertrouwen in de diversiteit die het powercore platform kan bieden. Ook het aanbod is zeer divers. Ik was aan het overwegen om een Finalizer Express te kopen, maar bij de Powercore zit de virtuele incarnatie daarvan als plugin. En voor hetzelfde geld als de Finalizer Express heb je een Powercore PCI mkII, dus dan heb je in mijn optiek meer waar voor je geld.

Maar in the end gaat het om het geluid. UAD is muzikaler en voller, Powercore is wat ruwer en harder geloof ik. Maar ik heb (nog) geen hand-on experience met de Powercore, dus daar moet je nog even op wachten ;P

Cheers,
J.

Die Sony Oxford plugins kunnen zich zeker wel meten met die van UAD, maar die zijn dan weer 400 euro per stuk extra... niet te weinig. Toch zou ik de Powercore verkiezen, omdat naast de betere reverbs en meer variatie de DSPs op de Powercore veel dikker zijn: 4 x 100 MHz (150 bij MK2) vs 1 x ? MHz (vast niet meer 200 MHz). Dit merk je dus ook gewoon doordat je meer instanties kan draaien van elke plugin.

De Element versie mist wel een aantal goede plugins volgens mij maar is wel goedkoop 2e hands te krijgen (bv op ebay).

Origineel geplaatst door Breed
Die Sony Oxford plugins kunnen zich zeker wel meten met die van UAD, maar die zijn dan weer 400 euro per stuk extra... niet te weinig. Toch zou ik de Powercore verkiezen, omdat naast de betere reverbs en meer variatie de DSPs op de Powercore veel dikker zijn: 4 x 100 MHz (150 bij MK2) vs 1 x ? MHz (vast niet meer 200 MHz). Dit merk je dus ook gewoon doordat je meer instanties kan draaien van elke plugin.

De Element versie mist wel een aantal goede plugins volgens mij maar is wel goedkoop 2e hands te krijgen (bv op ebay).

Dat zegt dus niks......4 x 100 Mhz DSP vs een Grafische chip (GPU) welke potentie heeft vele malen sneller te zijn.

Ik gelooof dat het eens getest was en dat de UAD-1 iets van 8 keer zoveel processing power had dan een Powercore mkI.

Meer DSP's is nier per definitie sneller. En vergeet ook niet dat meerdere DSP's het probleem geven dat je 4 x processing power moet verdelen. Als 1 plugin dus 80% van 1 DSP gebruikt heb je daar 20% over die je misschien niet ergens anders nodig zou kunnen hebben terwijl een oplossing met 1 chip alle DSP power op1 hoop heeft.

Verder is de keuze denk ik makkelijk....zoek je goeie dynamics -> UAD-1

Zoek je veelzijdigheid, DSP synths en fx -> Powercore of Creamware.

De ruwe processingpower is voor mij persoonlijk niet de dealmaker/dealbreaker. Ik heb ook gelezen hoeveel instances van bepaalde plugs op UAD draaien. Sommige plugins kun je iets van 28 keer instancieren, dus die UAD processor kan echt wel wat hebben.

Maar indeed, de veelzijdigheid van de Powercore spreekt me gewoon iets meer aan. De UAD heeft heel veel vintage dingen, en daar zit ik persoonlijk nou niet zo op te wachten. Ik maak in een digitaal domein techno/house/whatever, en dan heb ik liever het ruwe geluid dat sommige Powercore plugs geven, dan het warme randje dat een UAD plug eraan geeft. Maar dat is personal preference.

Wat ik wel ergens heb opgevangen is dat, in tegenstelling tot de powercore, je de UAD niet kunt uitbreiden, door simpelweg een extra UAD erbij te gooien. Bij powercore kun je tot 4 pci kaarten erbij gooien, of zelfs combinaties van Powercore platform producten (e.g. de firewire en compact) door elkaar gooien voor moooooore power. En die uitbreidbaarheid heb je dus (blijkbaar) niet met een UAD.

Maar nogmaals, dat laatste MEEN ik gelezen te hebben hier of elders, dus UAD bezitters mogen mij bij deze absoluut corrigeren als ik het bij het verkeerde eind heb.

In the end gaat het gewoon om: wat voor geluid zoek je. Persoonlijk zie ik mijzelf nog wel eens een keer gewoon beiden bezitten, maar om te beginnen kies ik voor de Powercore vanwege het geluid van een aantal plugins waar ik gewoon naar opzoek ben.

Cheers.
Joost,

Ik weet niet wat de setup van je pc is (moederbord, geluidskaart), maar een Powercore kan je flink wat ellende bezorgen als je niet de juiste componenten hebt. Hoe dit met een UAD kaart zit weet ik niet. De ESI Audioterminal die ik had en de Roland RPC-1 werkte bijvoorbeeld gewoon niet goed samen met een Powercore. Continu digitale tikken in het geluid als ik een Powercore plugin ging gebruiken en heb echt alle mogelijke tweaks gedaan in zowel windows als BIOS om dat te voorkomen, maar niets mocht baten. Toen ik de Powercore 2e hands kocht ben ik er gewoon blindelings van uit gegaan dat het wel zou werken, maar toen dat niet zo bleek te zijn ging ik zoeken naar het probleem en kwam bij dit powercore-forum terecht: Powercore forum.

Omdat ik toch een upgrade van m'n pc wilde doen heb ik toen ook gelijk een andere geluidskaart (RME) gekocht en dat draait nu gewoon perfect met de Powercore en m'n digi-mixer. Heb er de Virus plugin en VSS3 als extra plugins bijgekocht en ben daar echt super tevreden mee.

Origineel geplaatst door Acidfever
Dat zegt dus niks......4 x 100 Mhz DSP vs een Grafische chip (GPU) welke potentie heeft vele malen sneller te zijn.

Ik gelooof dat het eens getest was en dat de UAD-1 iets van 8 keer zoveel processing power had dan een Powercore mkI.

Meer DSP's is nier per definitie sneller. En vergeet ook niet dat meerdere DSP's het probleem geven dat je 4 x processing power moet verdelen. Als 1 plugin dus 80% van 1 DSP gebruikt heb je daar 20% over die je misschien niet ergens anders nodig zou kunnen hebben terwijl een oplossing met 1 chip alle DSP power op1 hoop heeft.

Verder is de keuze denk ik makkelijk....zoek je goeie dynamics -> UAD-1

Zoek je veelzijdigheid, DSP synths en fx -> Powercore of Creamware.

het is idd appels met peren vergelijken .. en de mpact chip is niet alleen voor graphics btw ..

Origineel geplaatst door jostiii
De ruwe processingpower is voor mij persoonlijk niet de dealmaker/dealbreaker. Ik heb ook gelezen hoeveel instances van bepaalde plugs op UAD draaien. Sommige plugins kun je iets van 28 keer instancieren, dus die UAD processor kan echt wel wat hebben.

Maar indeed, de veelzijdigheid van de Powercore spreekt me gewoon iets meer aan. De UAD heeft heel veel vintage dingen, en daar zit ik persoonlijk nou niet zo op te wachten. Ik maak in een digitaal domein techno/house/whatever, en dan heb ik liever het ruwe geluid dat sommige Powercore plugs geven, dan het warme randje dat een UAD plug eraan geeft. Maar dat is personal preference.

Wat ik wel ergens heb opgevangen is dat, in tegenstelling tot de powercore, je de UAD niet kunt uitbreiden, door simpelweg een extra UAD erbij te gooien. Bij powercore kun je tot 4 pci kaarten erbij gooien, of zelfs combinaties van Powercore platform producten (e.g. de firewire en compact) door elkaar gooien voor moooooore power. En die uitbreidbaarheid heb je dus (blijkbaar) niet met een UAD.

Maar nogmaals, dat laatste MEEN ik gelezen te hebben hier of elders, dus UAD bezitters mogen mij bij deze absoluut corrigeren als ik het bij het verkeerde eind heb.

In the end gaat het gewoon om: wat voor geluid zoek je. Persoonlijk zie ik mijzelf nog wel eens een keer gewoon beiden bezitten, maar om te beginnen kies ik voor de Powercore vanwege het geluid van een aantal plugins waar ik gewoon naar opzoek ben.

Cheers.
Joost,

niet alle moederboarden en chipsets kunnen de load van 4 uad pci kaarten en een audio kaart aan ..
maar er zijn er meerdere die er meer naast elkaar hebben zitten .. tuning is the key ! ;)

Ik ben een non powercore en UAD gebruiker maar weet wel dat je UAD-1 wel gewoon bij kunt prikken. Ook tot 4 maximaal geloof ik.

Ik denk dat het toch uitkomt op: "Welke plugins wil ik hebben?".

Want daar zitten de echte verschillen. De UAD-1 heeft gewoon geen instrumenten terwijl de powercore en Creamware kaarten dat wel hebben.

De powercore is wat dat betreft zeker veelzijdiger dan een UAD-1 kaart.

@madr: ik ben wel wat gewend als het gaat om finetunen en problemsolving. hallo, ik heb een 01x :duivels: lol.

@acidfever: je hebt gelijk. ik lees net de specs/features pagina op de UAD productpagina en daar staan o.a. stats "with one card installed", dus dat zal dan wel impliceren dat het ook mogelijk moet zijn om meerdere UADs te draaien.

Wat me wel ook opvalt is dat er op de site van uaudio heel veel gemekker over Mac G5 compatibility staat:

What is the current state of G5 compatibility?
-

The UAD-1 works with all Apple G5 hardware in either PCI or PCI-X slots.
-

The best performance with UAD-1is from those G5's that DO NOT use the AMD-8131 PCI controller chipset.
-

The best G5 model for UAD-1 we have tested and recommend is M9747LL/A - the latest generation Dual 2GHz G5.
-

The latest G5 models ship with OSX Tiger BUT UAD-1 v3.8 does NOT support Tiger .
-

Tiger support will arrive before the end of June in v3.9.
- NOTE: G5's that use the AMD-8131 will likely get lower plug-in instance counts than those shown in the G4 table.

Daar ik mogelijkerwijs wil overstappen op het Mac platform, baart het bovenstaande me een beetje zorgen. Heeft iemand enig idee hoe lekker Powercore eigenlijk functioneert op de Mac?

Toedeloe.
Joost.

Werk al jaren met een van de eerst powercore pci kaarten in mijn mac(nu een g5 dual 2)
Gebruik 'm in elke productie.....
Is natuurlijk een kwestie van smaak,maar ben erg blij met de virus (moet je er wel weer bij kopen).
Ook de galm is top.
Je moet gewoon eens kijken en luisteren naar de verschillen.
De vraag is wat wil je ermee doen en wat vind jij lekker klinken?
Succes!

Maarten

Bij mij draait een Powerpulsar samen met een Pulsar1 en een Lunakaartje zeer strak met een Powercore Mk1.
Het gekke is toen ik met 2 pulsar1 en een pulsar2 draaide met de powercore, liep de hele boel wel eens vast (blue screen of death), denk dat die pulsar1's wat meer je pcisloten belasten.
Verders niks dan lof over de bovenste combinatie, veel plugs en als het geluid niet dynamisch genoeg is draai ik de output door een buizencompressor.
my 2cnts:)

@jostii
Wil je overstappen op Mac zou ik me eerder zorgen maken over drivers voor de 01x.

Nadeel van al die DSP kaarten vind ik dat de extra plugins nou niet echt goedkoop zijn. Zelfs al als je ze gaat vergelijken met 100% x86 software.
Je kan rustig het viervoudige van die kaart uitgeven aan alleen al plugins.
Net zoiets als met printers en cardridges enzow.

Origineel geplaatst door Breed

Volgens mij vergelijk je appels met peren.
De powercore draait op motorla dsp's die al een beetje verouderd zijn (ik weet niet hoe de mkII geproduceerd is, maar waarschijnlijk nog binnen dezelfde architectuur met dsp's)
De UAD maakt gebruik van nieuwere techniek, die ze liever niet prijsgeven. Volgens mij is het een publiek geheim dat het een Nvidia grafische chip is. Zonder in details te treden: daar zit heel wat bloedsnelle rekenkracht in. Ik zie dat de andere forummers al de vergelijking maakten dat er ongeveer 8x meer processing power in de UAD zit in vergelijking met de powercore. Ik meen me te herinneren dat die vergelijking ook een beetje appels met peren was. Je kunt niet dezelfde software draaien op dezelfde manier geoptimaliseerd op beide systemen voor een 1 on 1 shootout.

Maar dat is niet wat gremlin wil weten.
In het kort komt het voor mijn gevoel hierop neer:
Allebei de kaarten klinken heel erg goed. Welke je ook koopt, je doet er geen miskoop aan.
De UAD is beter in EQ en compressie en heeft wat meer een vintage (mastering) benadering in vergelijking met de TC powercore. Het klopt dat de powercore wat breder lijkt ingestoken met third party plugins en synths die hierop draaien. Maar het lijkt me niet uitgesloten dat de samenwerking van universal audio met Roland tot hele leuke dingetjes kan leiden. Ik heb zelf twee keer de UAD-1 (1 thuis/ 1 studio). Ik raad m iedereen aan. Ik heb de reverbs wel eens op de oren vergeleken. De TC kwaliteit is heel commercieel en herkenbaar. Ik denk dat universal audio nog wel wat kan bijleren op dat gebied: lekkere presets, die instant bruikbaar zijn en direct aanspreken. Ik vind de dreamverb in ieder geval niet minderwaardig aan de TC galm. TC-electronics heeft alleen wel veel meer ervaring op dat gebied, ik denk dat ze daarom gewoon een betere pers hebben voor het galm stukje. Nogmaals, voor welke kaart je ook gaat: ze zullen je niet teleurstellen.

Laatst gewijzigd:
Wow guys,

Bedankt voor al jullie reacties!!
Waarschijnlijk zal ik de powercore pci binnenkort kopen. De UAD lijkt mij ook zeer interessant. Hoe leuker ik de powercore vind hoe groter de kans dat ik daarna ook nog een UAD zal kopen.. De dynamische plugins van UAD spreken mij natuurlijk ook heel erg aan.
Ik heb overigens een Yamaha 01x als geluidskaart. Op het 01xforum blijken er niet veel problemen te ontstaan tussen beide wanneer men de laatste updates installeert. Ik heb een PC en mijn 01x in combinatie met een legale Cubase SX 3.1 doet het nu helemaal perfect. Er is volgens mij op dit gebied nog niks beters op de markt, voor deze prijs...
Wel gebruik ik de ingebouwde midi niet anders krijg ik last van allemaal *%*%... Belachlijk dat dat het nog niet goed doet.

Ik ga ook even de powercore forum checken. Bedankt voor de link!

Groetjes,

Frederik.

Ok, dus ik had 't fout over de processing kracht tussen de kaarten. :o:

Daar ik mogelijkerwijs wil overstappen op het Mac platform, baart het bovenstaande me een beetje zorgen. Heeft iemand enig idee hoe lekker Powercore eigenlijk functioneert op de Mac?

Nieuwe Macs hebben alleen PCI-e en PCI kaarten zijn dus niet compatible daarmee. Ik zou dus afwachten want die Intel Macs krijgen vast ook alleen PCI-e slots. Nu hebben ze nog de PCI-x Macs te koop of je kan ook 2e hands rondkijken.

Aha, op zo'n fiets. Ik meende daar al iets over gelezen te hebben. Beetje een gedoe dus blijkbaar. Wel grappig trouwens dat er nu "ineens" een hardware issue is op het Mac platform. Juist terwijl trouwe mac'ers het bij pc-dudes in their face gooien van "it just works" :P. Dit is trouwens niet bedoeld als flame hoor, dus trouwe mac'ers moeten zich vooral niet aangesproken voelen.

@Fuse: goed punt. Mja, als ik ga overstappen op Mac dan is dat toch pas wanneer ze op Intel draaien, dus dat doort nog wel een jaartje of wat denk ik. Misschien wordt het dan voor yammi ook makkelijker om de drivers fatsoenlijk te krijgen op mac. Ach, desnoods verkoop ik tegen die tijd die mLan zooi wel. Wie weet. Voorlopig werkt het allemaal nog prima hier. En ontwikkelingen op PC staan ook niet stil, dus ik neem gewoon een afwachtende pose aan wat overstappen betreft.

Ik heb zowel de Powercore PCI als de Uad-1 in mijn systeem zitten, en het werkt als een tierelier.
De Powercore voor de Reverbs en de Virus en de V station, en de UAD-1 voor de compressie e.d.
Ik kan ze iedereen beiden aanraden, want ze vullen elkaar prima aan naar mijn idee.

Back