[mastering] Bepaald geluidje in je mix zachter maken

sander

_
Effe een vraagje.
Tijdje geleden een nummertje opgenomen op 1 spoor.
Ben er best wel tevreden over, maar erger mij aan 1 geluidje wat een beetje te hard is. Het gaat om een soort van cowbell achtig geluidje.

http://home.tiscali.nl/~sendex/test.wav (845kb)

Hoe kan je zoiets nauw wat zachter krijgen zonder merkbaar horend het overige geluid aan te passen.
Ik heb wel een beetje met EQ lopen klooien, maar ben niet echt tevreden over het resultaat.

Sander

Laatst gewijzigd:
Om maar eens een mooie foute (qua taal) opmerking te maken.

Overnieuw!

Tsja, da's de beste manier.
Maar klinkt interessant. Wanneer komt de rest? :)

Misschien handig om in de toekomst mee rekening te houden.

Ik neem elk instrument op op een eigen kanaal. Zo kan je later makkelijk een instelling (bv volume) van een enkel instrument aanpassen zonder veel moeilijkheden.

Zodra je alles al samengevoegd hebt, wordt het heel wat moeilijker (misschien in bepaalde gevallen zelfs onmogelijk) om bepaalde handelingen op een apart instrument uit te voeren.

Works for me :)

En zelfs met bv een geluidskaart, die niet zoveel kanalen tegelijk kan afspelen/opnemen, kan je nog terugvallen op het bouncen.

Ik heb 8 ingangen op m'n geluidskaart, maar had toen geen zin om alles van m'n mengpaneel door te lussen. Dus ik heb wel vaker het snel effe op een tape opgenomen. Dat ga ik dus nu ook niet meer doen.(denk ik). Ik koop binnenkort weer een zooi kabels, zodat altijd 8 kanalen van m'n mengpaneel naar de geluidskaart gaan.

en dat numertje staat hier in realaudio:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=4529

Ik dacht dat je dmv bijv een spectrum analyse de frequenties weer kan geven en dan vervolgens met een uitgebreide EQ alleen die frequenties van het bepaalde gekluid iets zachter kan maken.

ja sander dat lukt perfect ze, dat daar haarfijn met een diepe scherpe piek uitrangeren, maar het probleem gaat dan zijn dat die frequentiepiek ook al je andere instrumentjes gaat verbrodden.

Mastering dient niet voor zulke problemen op te lossen(nooit goed resultaat), al kan je altIJd loops EQ'en om ze dan opnieuw te gebruiken in je nieuwe song, indien je bewust kiest voor een gefilterde loop.

Tip:

zoals hierboven gezegd, gewoon opnieuw en probeer het nog beter is hier de juiste boodschap.

succes! p.*D

yups..parametrische EQ proberen, maar anders opnieuw afmixen

Back