XLR wiring

beerteddy

Nieuwkomer
Hello,
Ik heb wat hulp nodig met het volgende..

Ik heb een Fostex Dat recorder met de mogelijkheid om digitaal in te gaan via XLR wiring. Nu gaat uit mijn pc audio kaart (power pulsar) wel sp dif maar geen XLR. Kan ik deze 2 gewoon op elkaar aansluiten of is daar een andere oplossing voor mogelijk?

Wie kan mij helpen?

Thanks

Beerteddy

Die XLR is zeer waarschijnlijk een gebalanceerde aansluiting met het AES/EBU protocol erop.
Mogelijk is die schakelbaar naar S/PDIF?

Die ander is S/PDIF protocol en niet gebalanceerd.

Ik weet eigenlijk niet of je op dezelfde manier van gebalanceerd naar niet-gebalanceerd kunt gaan voor een digitaal signaal als je dat voor analoog zou doen.

AES/EBU en SP/DIF zijn uitwisselbaar, maar niet zondermeer simpel met een kabeltje ertussen met de betreffende stekkers.
Van AES/EBU naar SP/DIF is relatef eenvoudig en een kwestie van 2 weerstanden. Omgekeerd, van SP/DIF naar AES/EBU is ingewikkelder, want moet actief.

Een tijdje terug was ikzelf ook met deze materie bezig. Zie:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=24904

Dank voor jullie antwoord. Ik ga Rejo link even bekijken. wellicht dat ik daar meer vindt.

Gevonden in de FAQ van Behringer: (lees vooral het laatste zinnetje)

----------------------
Effectively, SPDIF (consumer format, unbalanced, normally characterised by the RCA co-axial connectors) is digitally simpler, whose basic information id unit utilises 4 bytes, (each byte being 8-bit).

AES/EBU (professional format, balanced, normally characterised by the XLR-type connectors) is digitally more complex, the basic information id unit being a differently structured 6 byte format (again each byte has 8 bit). The differences in impedance are not critical, but the fact the AES/EBU is both digitally more complicated and generally of a higher operating voltage means that AES/EBU signals will not be recognised by SPDIF (consumer) equipment.

It is however possible, although not guaranteed, that an SPDIF signal may be recognised by AES/EBU (professional) equipment. You can always test this on your own equipment by constructing an adapter cable (RCA - XLR). Because of the lower operating voltage of the SPDIF signal, this will not distort the signal or damage your equipment. (good reason for not trying it the other way around!)

Back