Digitale Sync verplicht in studio maar niet erbuiten?

Saskija

Het blijft een dure hobby
Simpele vraag: weet iemand waarom je bij hw synths/mixers met digitale SP-DIF I/O (coax of optisch) er goed op moet letten dat alles correct verbonden is dmv een keten met 1 master en verder de slaves (dit om tikken in het signaal te voorkomen), terwijl je bij een av-receiver waarop je via SPDIF I/O (coax of optisch) randapparatuur aansluit daar volstrekt geen rekening mee hoeft te nemen?

Omdat er bij av-receivers maar sprake is van 1 bron die je tegelijkertijd wilt weergeven. De versterker kan gewoon synchroniseren aan het inkomende signaal en hoeft verder nergens rekening mee te houden.

Als er sprake is van meerdere digitale signalen (bijvoorbeeld in een mixer of in je geluidskaart), dan is het belangrijk dat al die signalen op dezelfde klok lopen en dat niet er bijvoorbeeld op de ene ingang 48000 samples per seconde binnenkomen en op de andere (of op een intern signaalpad) 48002.

Origineel geplaatst door etaoin
Omdat er bij av-receivers maar sprake is van 1 bron die je tegelijkertijd wilt weergeven. De versterker kan gewoon synchroniseren aan het inkomende signaal en hoeft verder nergens rekening mee te houden.

Als er sprake is van meerdere digitale signalen (bijvoorbeeld in een mixer of in je geluidskaart), dan is het belangrijk dat al die signalen op dezelfde klok lopen en dat niet er bijvoorbeeld op de ene ingang 48000 samples per seconde binnenkomen en op de andere (of op een intern signaalpad) 48002.

Klopt als een bus, maar ik wil er nog wel even aan toevoegen dat ook apparaten met dezelfde samplefrequentie a-sync kunnen zijn. Als je een sample frequentie hebt van bijvoorbeeld 48000, betekent dat dat je elke seconde 48000 sampletjes hebt. Als je 2 digitale signalen hebt, en het eerste sampletje van het eerste signaal valt tussen het eerste en het tweede sampletje van het tweede signaal zijn ze a-sync. Ze lopen dus idd niet gelijk... De sampletjes van twee signalen moeten dus niet alleen even snel elkaar opvolgen (frequentie) maar moeten ook nog eens tegelijk binnenkomen (sync).
Bij een digitale geluidstafel heb je dus ook een samplefrequentie, zie het als de hartslag van de tafel. Alle signalen die er op binnenkomen dienen op precies dezelfde frequentie te werken. Het gevolg hiervan is bijvoorbeeld dat het eerste signaal gelijk loopt met de samplefrequentie van je tafel, daar is dus geen probleem, maar omdat het tweede signaal niet sync is, 'ziet' de tafel dat hele signaal niet, omdat op de momenten dat er een sampletje daarvan binnenkomt, de tafel net even niet samplet.

Hoop dat ie duidelijk is...

Om alles in de pas te houden. (samplerate)
Eentje die het tempo aangeeft en de rest die het volgt.

En in je eentje is het bijzonder moeilijk om uit de pas te raken. ;)

En we gaan weer terug naar de vraag.

Waarom hoef je bij AV sets niet op de clocking te letten ?
Mogelijke antwoorden:
1) Je hebt toch maar 1 zender en ontvanger dus de ontvanger kan gewoon via het interne clock signaal van de spdif syncen.
2) De inputs zijn voorzien van een samplerate converter (net zoals bijv de aes expansie kaart voor de Yamaha mixers) die ondanks de naam niet alleen de samplerate converten maar ook de pulsen in de pas laten lopen.

1 lijkt me niet handig als je bijvoorbeeld naast een cdspeler ook nog een md speler an je versterker hangt.
2 lijkt me te duur.
Wie het weet mag het zeggen...

Hoewel ik het niet met zekerheid weet, vermoed ik dat, bij het selecteren van een andere bron op je AV-set, hij opnieuw aan die bron synct en de andere bronnen die er mogelijk aanhangen compleet negeert. Dat kan prima aangezien je op een versterker toch nooit cd en md speler tegelijk kan horen. (of de mijne is hopeloos verouderd, dat kan ook natuurlijk :P)

(edit: zie nu dat entaoin dat ook al schreef...)

Hoewel ik het niet met zekerheid weet, vermoed ik dat, bij het selecteren van een andere bron op je AV-set, hij opnieuw aan die bron synct en de andere bronnen die er mogelijk aanhangen compleet negeert.

Ik heb een vrij dure Denon met vier digitale ingangen, maar die moet inderdaad bij elke overschakeling even opnieuw de sync oppakken. En kan inderdaad op geen enkele manier meer dan 1 digitale ingang tegelijk gebruiken.

Back