Welke versterker?

bjodero

<turboprutser>
Ik ben op zoek naar een goede, warm klinkende, hi-fi amp om m'n producties mee af te luisteren. Iemand enig idee in welke richting ik 't moet zoeken? Ken wel wat van die high-end merken (NAD, Marantz, Harman Kardon, Rotel, etc.), maar heb eigenlijk geen idee wat de echt grote verschillen zijn. Iemand anders wel?!

belangrijkste is wat je wilt aansturen . En ik neem ook aan dat je een eindtrap wil en geen (( normale versterker ))

Ehm, nou ja... Ik wil 'm eigenlijk ook gebruiken om m'n CD's, LP's en iTunes doorheen te gooien. Liefst wel een hi-fi dus... Want een eindversterker heeft meestal maar 1 input, toch?
Maar wat bedoel je met 'aansturen'?

in versterkers zit niet zoveel klank verschil . En als je dat horen kan zit het in de luidspreker die nogal moeilijk is aan te sturen . Luidsprekers vervormen zo een 10 % je ruimte vaak meer dan 30 en kanaalscheiding is ook niet zo super belangrijk als je geen super goed gedempte studio heb .

Origineel geplaatst door mischa
in versterkers zit niet zoveel klank verschil . En als je dat horen kan zit het in de luidspreker die nogal moeilijk is aan te sturen . Luidsprekers vervormen zo een 10 % je ruimte vaak meer dan 30 en kanaalscheiding is ook niet zo super belangrijk als je geen super goed gedempte studio heb .

Laat je graag het verschil es horen tussen "warme" "kille" "cleane" "softe" "scherp" etc, etc versterkers....;)
alles met dezelfde bron en op dezelfde weergevers.

Voor studio afluistering heb je een zo neutraal mogelijk combinatie nodig, anders
sta bij het afmixen je eigen systeem te corrigeren ipv dat van de luisteraar die naar
je productie luistert.

greetings,
Peet

warme" "kille" "cleane" "softe" "scherp"

probeer hier een andere omschrijving voor te vinden .

de luidsprekers klinken anders omdat de ene amp meer moeite heeft als de andere . Een kille amp heeft mischien niet genoeg vermogen om het laag te doen .. een softe is heeft mischien moeite met het leveren van de dynamiek .

Koop gewoon iets wat net te tillen is .. werkt altijd prima .

Ik moet erbij zeggen dat ik amps alleen gebruik met een filter voor de ingang zodat de tweater/woofer en de amp alleen de freq krijgen die ze moeten doen ( active dus )

In een passive setup is het gewoon altijd het samenspel van speakers versus amp .Schuld is hier meestal het passive filter . Op de 1 ne speaker klingt een amp goed en op een andere niet .

Zo ongeveer alle amps zijn technies netjes. vervorming van 0,001 % is vrij normaal maar je luidsprekers doen al snel een 10 % vervorming . Ga eens blind testen met soortgelijke amps . Dus van ongeveer hetzelfde vermogen . Sluit het niet zelf aan en ga dan raden welke amp welke is ( alles op 0 natuurlijk en geen loudness etc etc.. sommige amps hebben een ingebouwde exciter etc etc )

Zo zijn nieuwe duurdere kabels vaak beter omdat je even een wat beter contact maakt . Niet omdat ze beter zijn .

Merkjes die in nederland HOT zijn worden in andere landen gezien als de grootste troep .. en andersom ook . De reclame en de verhalen van een belazerde hi-ender zorgen ervoor dat het blijft leven .. ALs je miljonair bent koop je gewoon burmester amps want die hebben 0,0000001 % vervorming

Neem als voorbeeld bose . Probeer iemand die net 2000 euro heeft uitgegeven te overtuigen dat het waardeloze sjit is . Bewijs dit met metingen luister testen etc etc en hij voet bij stuk houden .. tis geweldig . Het is ook compleet ondenkbaar dat je voor 2000 euro rommel koopt .. en ik ben niet de enige ome joop heeft het ook en die heeft er echt verstand van .

Voor studio afluistering heb je een zo neutraal mogelijk combinatie nodig, anders
sta bij het afmixen je eigen systeem te corrigeren ipv dat van de luisteraar die naar
je productie luistert.

Yo. Dat vraagt hij toch niet? Hij zoekt een versterker voor de afluistering van studioprodukties. Dus geen monitors.
Een soort van gemiddeld huiskamersysteem om je mix op te "AB-en".

Ik ben toevallig met hetzelfde bezig. Beneden heb ik een studio. En nu heb ik op de zolder een luisterkamer gebouwd, met goede hifi speakers, een cd speler, een Sl-1200 draaitafel en een Technics versterker. Ideale luister setup.

Bjedero. Volgens mij volstaat iedere HIFI Technics, Marants, Philips, Etc. NAD en Denon enzo
lijkt me weer net iets over de top. Wat ik wel zou vermijden is EQ instellingen. Een loudness knop is wel
handig trouwens omdat heel veel mensen die permanent aan hebben staan en je dus wilt horen hoe dat "vertaalt".

groetjes!

eeeh.....kuchkuch. Owke, er zit meer verschil in je luidsprekers, maar er kan ook een enorm verschil in versterker zitten hoor!

Bjodero, je vraag is niet zo maar even te beantwoorden. De keuze van een hifi versterker is vooral afhankelijk van je eigen smaak. Niemand kan je vertellen welke je kopen moet; de beste versterker bestaat niet. Ga eens naar een goede hifi winkel en laat je daar adviseren. Vertel wat je butget is, welke muziek je luistert en naar wat voor soort klank je ongeveer zoekt (warm, steriel, dynamisch enz). En ga vervolgens gewoon lekker zitten luisteren naar een aantal verschillende systemen. Dat is de enige manier, zeker in het hifi segment. En als je dan een goede versterker koopt, hang er dat wel een goede set luidsprekers aan.

In het hifi segment zijn de neutrale versterkers het slechts kwa verkoop. Alles wat kleurd is juist mooi .

In het hifi segment zijn de neutrale versterkers het slechts kwa verkoop. Alles wat kleurd is juist mooi .
Dat zeg ik: de keuze is geheel afhankelijk van je smaak! ;)

wat ik bedoel met (( geen )) verschil is dat de weerstand van een passive systeem over het hele freq gebied behoorlijk varieerd. Zo loopt het in het hoog zo op tot een 20 ohm .. en in het laag zit altijd wel een 40 ohm piek . Deze weerstand in combinatie met het vermogen bepaaldin grote mate hoe je luidsprekers klinken .

Probleem is dat geen hifi-systeem representatief is. Want iedereen luistert op iets anders....

Dus ik zou de mix ook zeker luisteren in je auto, op je ipod en de gettoblaster van je zusje. *D

Het heeft pas echt zin een topper van een amp te kopen als je ruimte en speakers een hele lage vervorming hebben .

Origineel geplaatst door Majestique
Probleem is dat geen hifi-systeem representatief is. Want iedereen luistert op iets anders....

Dus ik zou de mix ook zeker luisteren in je auto, op je ipod en de gettoblaster van je zusje. *D

Ik heb zelf een neutrale ruimte en monitor systeem . Als ik het hier goed vind klinken boeit mij drest niet meer . Wat wel handig kan zijn is een setje normale speakers om te testen of je bassline en kick wel genoeg harmonics hebben zodat ze ook nog op een goedkoper systeem te horen zijn /

Het heeft pas echt zin een topper van een amp te kopen als je ruimte en speakers een hele lage vervorming hebben .

Klopt. En vermijd groene stroom. Want zacht windmolengeruis door je muziek leid enorm af.

;)

Yo. Dat vraagt hij toch niet? Hij zoekt een versterker voor de afluistering van studioprodukties. Dus geen monitors.
Nope, speakers heeft ie blijkbaar al, alleen de combinatie met amp maakt zijn systeem neutraal, niet neutraal of kleurend.
Hoe meer kleurend, hoe lastiger het wordt om er een mix op te maken die
overal lekker klinkt, niet zo'n gek idee dus om je eindmix es in de auto of op je mp3 speler
af te draaien, blijft ie dan ook staan ?
Prof's draaien hun eindmix ook op verschillende systemen met dezelfde reden.

Ik ben toevallig met hetzelfde bezig. Beneden heb ik een studio. En nu heb ik op de zolder een luisterkamer gebouwd, met goede hifi speakers, een cd speler, een Sl-1200 draaitafel en een Technics versterker. Ideale luister setup.

Voor jou wellicht een Ideale luister setup, voor een ander niet om aan te horen....,komt een stukkie persoonlijke smaak bij kijken ;)

greetings,
Peet

Back