Eh, ja je moet wel erg oppassen. Als je dit nog nooit hebt gedaan weet ik niet of het aan te bevelen is om dit direct te proberen op een kapotte Crumar.
In ieder geval moet je ENORM voorzichtig zijn als je bezig bent met de voeding.
Twee dingen die je moet weten:
1. Ergens komt er 230V de synth in en dat wordt omgezet naar een voltage waarop de synth intern werkt. Echter zijn er gewoon onderdelen in de voeding waarop 230V staat. Raak deze NOOIT met je blote poten aan. Dat voelt hoogst onprettig.
2. In de voeding zitten meestal dikke condensatoren om de boel te stabiliseren. Als je de stekker uit het stopcontact trekt zijn deze NIET meteen leeg. Je kunt dus nog steeds 230V op je poten krijgen als je de pennen van zo'n condensator aanraakt. Dat is ook GEEN fijne ervaring. Doe dat dus niet.
Buiten de voeding komen er in een synth over het algemeen geen onderdelen voor waarop zoveel spanning staat dat je meteen dood kunt gaan. Echter moet je wel oppassen met het maken van kortsluiting in de synth d.m.v. de pennen van je multimeter. Je moet echt weten wat je doet.
Als je de stroomvoorziening in je synth wilt doormeten doe dat dan alsvolgt:
- Koppel de voeding voor zover dat mogelijk is los van de rest van de printplaten. Zet hem aan, pas ontzettend goed op, en meet de stroom die door de kabels van de voeding naar de rest van de prints gestuurd wordt. Als het goed is heb je hier een aarde en een + en meestal ook een -. Je moet dan met je multimeter de ene pen met de aarde verbinden en de andere met de + of -. Je meet dan het potentiaalverschil tussen de + en de aarde. Of tussen de - en de aarde. Je kunt dan op je multimeter aflezen hoeveel volt dit is. In de service manual van de Crumar staat hoeveel volt het zou moeten zijn. Als dit niet klopt zou ik de andere prints niet meer op de voeding aansluiten, omdat je dan problemen riskeert. Zeker als het te hoog is.
Kloppen alle voltages (sommige synths hebben +12V -12V en ook nog +5V ofzo), dan kun je de voeding op de rest van de prints aansluiten.
Op de prints staan soms symbolen van waar de aarde, de + en de - langskomen. Die kun je doormeten. Maar veel belangrijker is dat je de stroomvoorziening van al je IC's even checkt. Alle IC's hebben specifieke pennen waardoorheen ze voeding krijgen. Bijvoorbeeld pin 1 is bij een bepaalde IC + en pin 8 aarde ofzo, en pin 4 -. Je kunt deze indeling van pinnen meestal wel op internet vinden als je het type van de IC in google intikt. Dan krijg je het schema van de IC en ook op welke pinnen welke stroom moet staan. Check bij alle IC's of dit zo is.
Check de print ook grondig van boven en van onder op beschadigingen, losse draadjes, verbindingen die mogelijk niet goed zouden kunnen werken... Als je het idee hebt dat de synth soms wel en soms niet werkt (en dus instabiel is) zou je met een plastic staafje (niet geleidend) eens voorzichtig tegen alle componenten kunnen drukken om te kijken of je verschil merkt. Soms kun je op die manier een los contactje opsporen. Tik ook even tegen alle kabels en check of de aanhechtingen op de print goed zijn.
Als je dit allemaal hebt gedaan en je hebt NIETS gevonden, dan pas kun je doorgaan naar de volgende stap. En dat is dat je probeert om aan de hand van het schakelschema een aantal plekken te vinden waar je voltages of signaal kunt meten. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken of er een punt is vlak na de DCO's waar al audio te horen zou moeten zijn. Dan kun je kijken of je DCO's goed werken. Zo kun je onderdelen (DCO"s, filters,VCA's etc) bij langs gaan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je toevallig uit de buurt van Groningen komt wil ik je eventueel ook wel een keertje assisteren. Ik doe dit soort dingen met enige regelmaat namelijk.
Groeten,
Rutger