Elka synthex afstellen

renze_69

Nieuwkomer
Hoi luitjes,
Ik heb een Elka Synthex en de oscilloscoop 2 is enigszinds vals. Nu zitten er honderden van die kleine potmetertjes in het apparaat waar je van alles mee af kunt stellen. Weet iemand aan welke ik moet draaien om de oscilloscoop weer intune te krijgen.
Bedankt voor jullie reacties.
Renze

Ik zou er persoonlijk maar gewoon van af blijven, als je er geen verstand van hebt.
Aangezien je het ding te koop hebt staan, zal de eventuele liefhebber die 'm van je overneemt 'm wel gewoon zelf naar een goeie 'reparateur' brengen (de heren Boemtsjak en St. Eric springen even in m'n gedachten...).

De reden dat ik je dit advies geef: je zal niet de eerste zijn die een oude synth beschadigt door er zelf even wat aan te prutsen. En daar ben jij niet mee geholpen, en je koper ook niet... :)

Hoi Hanz,
Mijn Synthex heeft zoals je weet zeker 10 jaar stilgestaan, in de case op zolder. Ik ben een leek op het gebied van synthesizers, maar ik zal je proberen uit te leggen wat het probleem precies is. Alles aan het apparaat functioneerd nog prima. Alle knopjes en toeters en bellen werken zoals het zou moeten. Echter, je hebt oscilator 1 en oscillator 2. Als ik bij beide de transpose knop op 6 (middenstand) zet, klinkt hij vals. Draai ik de oscillator 2 terug naar standje 3 klinkt het weer goed. Dit is ook zo als ik een fabrieksingestelde presets selecteer. Ook deze klinken vals, tot ik de osscilator 2 transpose knop wat bijstel.
Ik vermoed dan ook dat er niets stuk is, maar dat er iets afgesteld moet worden zodat de beide oscillatoren knoppen weer in het midden kunnen blijven staan. Nu zie ik als ik het apparaat openmaak hele rijen met potmetertjes. Ik vermoed dan ook dat ik ergens aan 1 of meerdere van die potmetertjes moet verdraaien om de transpose van oscilator 2 weer standaard goed te krijgen.