Elka synthex afstellen

renze_69

Nieuwkomer
Hoi luitjes,
Ik heb een Elka Synthex en de oscilloscoop 2 is enigszinds vals. Nu zitten er honderden van die kleine potmetertjes in het apparaat waar je van alles mee af kunt stellen. Weet iemand aan welke ik moet draaien om de oscilloscoop weer intune te krijgen.
Bedankt voor jullie reacties.
Renze

Ik zou er persoonlijk maar gewoon van af blijven, als je er geen verstand van hebt.
Aangezien je het ding te koop hebt staan, zal de eventuele liefhebber die 'm van je overneemt 'm wel gewoon zelf naar een goeie 'reparateur' brengen (de heren Boemtsjak en St. Eric springen even in m'n gedachten...).

De reden dat ik je dit advies geef: je zal niet de eerste zijn die een oude synth beschadigt door er zelf even wat aan te prutsen. En daar ben jij niet mee geholpen, en je koper ook niet... :)

Hoi Hanz,
Mijn Synthex heeft zoals je weet zeker 10 jaar stilgestaan, in de case op zolder. Ik ben een leek op het gebied van synthesizers, maar ik zal je proberen uit te leggen wat het probleem precies is. Alles aan het apparaat functioneerd nog prima. Alle knopjes en toeters en bellen werken zoals het zou moeten. Echter, je hebt oscilator 1 en oscillator 2. Als ik bij beide de transpose knop op 6 (middenstand) zet, klinkt hij vals. Draai ik de oscillator 2 terug naar standje 3 klinkt het weer goed. Dit is ook zo als ik een fabrieksingestelde presets selecteer. Ook deze klinken vals, tot ik de osscilator 2 transpose knop wat bijstel.
Ik vermoed dan ook dat er niets stuk is, maar dat er iets afgesteld moet worden zodat de beide oscillatoren knoppen weer in het midden kunnen blijven staan. Nu zie ik als ik het apparaat openmaak hele rijen met potmetertjes. Ik vermoed dan ook dat ik ergens aan 1 of meerdere van die potmetertjes moet verdraaien om de transpose van oscilator 2 weer standaard goed te krijgen.
Het lijkt me dan ook dat hij niet gerepareerd hoeft te worden, maar alleen afgesteld worden. Het klopt dat hij in de verkoop staat, en ik wil hem dan ook 100% goed opleveren. Als ik me vergis en hij moet wel echt gerepareerd worden hoor ik dit graag en zal ik dit ook zeker niet zelf doen. Maar als het alleen met een kwestie is van een schroefje verstellen kan ik dit toch ook zelf.
Groeten,
Renze

Blijf er echt vanaf...verkoop hem gewoon voor een bedrag waarbij de koper nog de financien overhoud om hem naar een gekwalificeerde techneut te brengen....Een Synthex is een gecompliceerd ding..het is niet even een schroefje hier en daar....Voor je het weet ben je verder van huis....
Je hebt al een aantal mooie aanbiedingen gehad toch???? Of moet ie echt voor de ultieme hoofdprijs worden verkocht?

dat is het voltage controlled keyboard probleem
bij een monofone bak is dit nog wel zelf tedoen met een hoop gepruts en je hebt een stemapparaatje bij de hand
jhe hebt dan 2 potmeters per oscillator en de ene moet je vooruit zetten en an de andere juist weer terug netzolang prutsen tot hij weer octaaf zuiver is

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Blijf er echt vanaf...verkoop hem gewoon voor een bedrag waarbij de koper nog de financien overhoud om hem naar een gekwalificeerde techneut te brengen....Een Synthex is een gecompliceerd ding..het is niet even een schroefje hier en daar....Voor je het weet ben je verder van huis....
Je hebt al een aantal mooie aanbiedingen gehad toch???? Of moet ie echt voor de ultieme hoofdprijs worden verkocht?

Ja en hij wil Synthforum als marktplaats/eBay gebruiken..:stupid

Origineel geplaatst door Vl1
Ja en hij wil Synthforum als marktplaats/eBay gebruiken..:stupid

Dat staat 'm vrij, en dat doen 'r wel meer. Kortom, even on-topic blijven, ajb. :)

Ik snap dit ena laatste bericht ook niet. Vind je het stom dat ik mijn synthex aan de hoogste bieder wil verkopen of zo? Ik heb geen verstand van synthezisers maar wil wel een normale prijs vangen. Zolang ik niet weet hoeveel "normaal" is lijkt me bieden een eerlijke zaak. Ook wil ik graag weten of er een ernstig probleem met mijn synthex is, vandaar mijn vraag op dit forum. Ik zou dan ook voor willen stellen dat we het bij het probleem houden.
Gegroet

Ik wil geen sfeer scheppen...groot gelijk dat ie hem hier of daar wilt verkopen...Ik was alleen in de veronderstelling dat de verkoper al een aantal maal een bod heeft gehad wat naar mijn mening courant is. (1500/1800 of iets in die richting)....Ik denk dat het risico om er zelf in te gaan prutsen niet opweegt tegen het bod wat al gedaan is....

Stel:....Je gaat er aan sleutelen...Gaat ie nog verder kapot of je komt er niet uit..

Je hebt 2 opties:

Je brengt hem vanuit Enkhuizen (dacht dat je daar woonde) naar een reparateur en wacht een aantal weken tot ie klaar is je gaat hem weer ophalen..betaald en zet hem weer te koop.....

Of: Je blijft er van af.....maakt hem mooi schoon...geeft de hoogste bieder tot nu toe een mail dat ie hem kan komen kopen....beur je knaakjes en iedereen happy.....Ik denk dat 1500 tot 1750 euro heel redelijk is en zelfs best mooi...Niet iedereen heeft in deze economisch slechte tijden 1500 of zo rond slingeren....

Ik heb geen interesse hoor maar ik geef even uit eigen ervaring aan wat de opties zijn...ik zou het wel weten......

Origineel geplaatst door Hanz
Dat staat 'm vrij, en dat doen 'r wel meer. Kortom, even on-topic blijven, ajb. :)

Goed dat ik het weet ;)

Mededeling van de moderator:
De synthforum marktplaats is geen veiling site. Artikel aanbieden en vraagprijs vermelden. Mocht de advertentie hier niet aan voldoen dan wordt deze verwijderd. Voor verdere info lees onze marktplaats f.a.q.

Quote van Te koop aangeboden op dit forum:

[Sorry,
Ik was niet op de hoogte van het feit dat er een prijs bij moet. Het hoogste bod is €1.700,= en ik wil er graag nog wat meer voor hebben.
Groeten,
Renze]

Nou Renze....Het is echt een mooi bod..Ik snap dat je inmiddels zo veel mail hebt gekregen dat je euros ruikt....maarruuuuh 1700 is echt een mooi bod...neem dat nou...ik bedoel: het word niet veel meer.
Ik denk dat er wel meerdere mensen op dit forum zijn te vinden die het deze keer met me eens zijn....

Inderdaad. :)

En VL1 heeft een punt, het is namelijk niet de bedoeling dat er bij opbod wordt verkocht op dit forum.
Maargoed, de prijs-discussie is hier nogmaals *niet* aan de orde in deze topic, het gaat even over de technische vraag.
Laten we het daar dus bij houden! :)

Re: Elka synthex afstellen

Origineel geplaatst door renze_69
Hoi luitjes,
Ik heb een Elka Synthex en de oscilloscoop 2 is enigszinds vals. Nu zitten er honderden van die kleine potmetertjes in het apparaat waar je van alles mee af kunt stellen. Weet iemand aan welke ik moet draaien om de oscilloscoop weer intune te krijgen.
Bedankt voor jullie reacties.
Renze

O ja het is oscillator en geen oscilloscoop...met een oscilloscoop bekijk je de output (golfvorm) van een oscillator....

Het probleem is op te lossen met de interne trimmers. Ondanks het feit dat de Synthex (helaas) dco's heeft en geen vco's zitten er toch potmeters in om de a en b oscillator te ontstemmen. Ook kun je upper en lower voices ontstemmen als je dat wilt. Bijna alle (onverzorgde) synthexen hebben dit probleem. Ik heb ergens een overzicht liggen hoe dat moet (staat zelfs niet in de schema's).
Maar ga niet zelf prutsen: geen enkele potmeter op de rechter stapel printplaten heeft hiermee te maken. Dat zijn de voiceboards en zodra je daaraan zit val je van het ene probleem in het andere !

Ik heb trouwens ook op je Synthex geboden, en mijn aanbod blijft, ondanks deze gigantische tekortkoming :biertje:

trouwens, het weer soepel gangbaar maken van de ruim 30 knaaiknoppen kost ongeveer 10 uur werk....
Geen contactspray he !

Origineel geplaatst door wouw
trouwens, het weer soepel gangbaar maken van de ruim 30 knaaiknoppen kost ongeveer 10 uur werk....
Geen contactspray he !

Gewoon schoonmaken wil ook nog wel eens helpen. Dan ben je binnen 3 uur klaar en je bespaart verder 10 uur levensduur op de werking van de potmeters. ;)

Gewoon schoonmaken betekent NIET dat je kontaktspray in de potmeter spuit en een aantal malen aan de potmeter gaat lopen maken. Nee, je soldeert de potmeters los, maakt ze open, maakt ze schoon, zet ze weer in elkaar en soldeert ze weer vast. :)

Bedankt voor de goede adviezen. Aan de potmeters doe ik zelf niets. Ze gaan enigszinds stroef, maar dat mag de volgende eigenaar oplossen. Ook aan de interne trimmers (zoals dat in vaktermen heet) doe ik niets zolang ik niet weet wat ik moet doen. Als iemand weet welke trimmers ik moet verdraaien om het probleem op te lossen hoor ik dit graag.
Misschien is het wel het beste om hem ergens helemaal te laten afstellen. Weet iemand een goed adres hiervoor?

Origineel geplaatst door Boemtsjak
je soldeert de potmeters los, maakt ze open, maakt ze schoon, zet ze weer in elkaar en soldeert ze weer vast. :)

Dat doe jij snel in 3 uur tijd !
Maar voor de minder handige knutselaars: er zitten ERG kleine onderdeeltjes in. Voor je het weet ben je een koolstofpennetje kwijt.

Ik zou het afstellen van de tunings-trimmers aan een ander overlaten. Het is erg waarschijnlijk dat er meer afstellingen te ver verlopen zijn, jouw osc-b tune-trimmer is immers al erg ver van z'n padje af.
De nieuwe eigenaar kan dan tevens de synthex naar zijn smaak laten tunen: door de upper en lower partij iets van elkaar te onstemmen kun je in double-mode nog dikkere geluiden maken. Het is maar de vraag wat de nieuwe eigenaar wil...

Deze kan jer even bij pakken :)

b0_1_b.JPG

Back