Hoi Hanz,
Mijn Synthex heeft zoals je weet zeker 10 jaar stilgestaan, in de case op zolder. Ik ben een leek op het gebied van synthesizers, maar ik zal je proberen uit te leggen wat het probleem precies is. Alles aan het apparaat functioneerd nog prima. Alle knopjes en toeters en bellen werken zoals het zou moeten. Echter, je hebt oscilator 1 en oscillator 2. Als ik bij beide de transpose knop op 6 (middenstand) zet, klinkt hij vals. Draai ik de oscillator 2 terug naar standje 3 klinkt het weer goed. Dit is ook zo als ik een fabrieksingestelde presets selecteer. Ook deze klinken vals, tot ik de osscilator 2 transpose knop wat bijstel.
Ik vermoed dan ook dat er niets stuk is, maar dat er iets afgesteld moet worden zodat de beide oscillatoren knoppen weer in het midden kunnen blijven staan. Nu zie ik als ik het apparaat openmaak hele rijen met potmetertjes. Ik vermoed dan ook dat ik ergens aan 1 of meerdere van die potmetertjes moet verdraaien om de transpose van oscilator 2 weer standaard goed te krijgen.
Het lijkt me dan ook dat hij niet gerepareerd hoeft te worden, maar alleen afgesteld worden. Het klopt dat hij in de verkoop staat, en ik wil hem dan ook 100% goed opleveren. Als ik me vergis en hij moet wel echt gerepareerd worden hoor ik dit graag en zal ik dit ook zeker niet zelf doen. Maar als het alleen met een kwestie is van een schroefje verstellen kan ik dit toch ook zelf.
Groeten,
Renze