Mod wheel van NordLead3 zit los :(

koekebakker

Olie op het vuur
Ik heb geproberd heeeel voorzichtig mijn NL3 open te
maken om mij pitchstick en modwheel vast te draaien.
Ik kom echter tot de concusie dat alles vast zit. Ik heb
ém dan ook maar weer snel vast geschroeft om brokken
te voorkomen.

Heeft iemand het euvel van een redelijk loszittende modwheel /
pitchstick al eens gehad en opgelost? Op dit moment schuurt
mijn Slijpstenen wiel tegen het ijzer van de synth en dat is geen
pretje om mee te werken (ik vermijd het nu dan ook regelmatig)

Het bakje is 3 maanden oud, dus barst nog van de garantie. Als
dit simpel op te lossen is doe ik het net zo lief zelf om mijzelf en
de synth het sjouwen naar Feedback te besparen.

Gezien de duur dat je de nl hebt zou je ook kunnen proberen om een nieuwe te krijgen !

Is geen standaard optie bij feedback ... maar als de mogelijkheid er is zullen ze je zeker verder helpen.

... en de volgende keer is er misschien echt iets aan de hand dat je het absoluut niet zelf kan oplossen en dan zegt meneer Feedback: sorry maar dit apparaat is door u opengemaakt, de garantie is vervallen. :(

Garantie is garantie, niet zelf gaan ouwehoeren als je geen tech bent. Je weet namelijk nooit wat de echte oorzaak van je probleem is.

In de eerste plaats zou ik ook op de garantie terugvallen, in dit geval.

Verder: het ModWheel is niet van steen, zoals vaak gezegd wordt, maar van een speciaal soort aluminium.
Het is een veel voorkomend probleem, die speling in het Wheel.
Heb je bij het openmaken ook de schroef aan de onderzijde verwijderd? Alleen de twee aan de zijkant met die ringetjes, die moet je alleen een slagje losser draaien, zodat de bovenkant kan scharnieren en er geen rare rukken aan de bekabeling wordt gegeven.

Het euvel zit volgens mij in de as van de potmeter, die waarschijnlijk vervangen moet worden. Die potmeter kan de druk die sommige mensen op het Wheel zetten, niet goed verdragen. Een ander zwak punt van de NL3 is de Dial. Geef daar een tik op en hij kan er uit zakken. Moet dan ook vervangen worden.

Maar vooral, denk aan de regel: draaien en drukken is niet hetzelfde!

Wout

Natuurlijk tyft alles uit elkaar als ik de schroefjes eronder openschroef, dus dat heb ik
maar niet gedaan. Volgens de Feedbacklui mocht ik (terecht) niet prutsen aan de NL3.
Wel vrees ik dat ik ém een paar weken moet missen ookal kan het probleem snel gefixt
worden.

Ik kan er nog steeds niet bij dat ze de pitchstick (waar veel kracht voor nodig is) bevestigen
aan een subtiel wieltje (die vervolgens voordurend naar links en rechts wordt getrokken)

Thanks voor de comments iig.

Origineel geplaatst door koekebakker
Natuurlijk tyft alles uit elkaar als ik de schroefjes eronder openschroef, dus dat heb ik
maar niet gedaan.

Er zijn twee schroeven aan de onderzijde die niet op een soort verhoginkje zitten. Die houden de bovenzijde vast. Nogmaals, de twee achterste schroeven aan de zijkanten, met de witte ringetjes, alleen maar los draaien, want dat zijn de scharnieren. Alleen los maken als je inderdaad de hele bovenzijde leeg wilt halen, van binnen, bijvoorbeeld om een board te vervangen.

Volgens de Feedbacklui mocht ik (terecht) niet prutsen aan de NL3.
Wel vrees ik dat ik ém een paar weken moet missen ookal kan het probleem snel gefixt
worden.

Ik kan er nog steeds niet bij dat ze de pitchstick (waar veel kracht voor nodig is) bevestigen
aan een subtiel wieltje (die vervolgens voordurend naar links en rechts wordt getrokken)

Nu verwar je toch twee dingen.
Zit nu je ModulatieWheel òf je PitchStick los? Zoals ik schreef komt het eerste wel vaker voor, dat laatste zéér zelden! De PitchStick werkt dan ook niet met een potentiometertje, maar met een electrisch bi-metaal. Die krijg je niet los. Maar als je die twee wel eens verwart en je probeert het ModWheel van links naar rechts te duwen in plaats van naar boven en beneden te draaien, tja... dan krijg je alles wel kapot ;)

Ik denk dat de FeedBack waarschuwingen dan ook terecht zijn :)

Wout

Hehe, thanks. Ga ik ém toch even voorzichtig openscroeven zometeen.

Het is de modwheel en pitch stick die beiden teveel speling hebben. Dat is eigenlijk
het hele probleem. ze werken nog prima overigens.

Zal ff melden wat ik allemaal gevonden heb straks.

----------------------------------
2 seconden later....
Inmiddels heb ik het euveltje opgelost. De moertjes waar de stick en het wieltje
aan bevestigd waren, waren losgeraakt. Achteraf uiteraard een peulenschil.

1133905976binnenkant.jpg

kan ik weer smooth pitchen modwheelen :)

Laatst gewijzigd:
Da's een goed alternatief voor je synth een paar weken terugsturen naar FeedBack :)

Doet me denken aan een grappig verhaal...

Ooit kregen we een alpha model te testen uit Zweden.
Samen met een uit Zweden afkomstige synthbespeler zaten we om het instrument. Open maken? Kan je niet maken. Maar ja, kleine jongetjes willen weten hoe het speelgoed autootje werkt, dus... de schroevendraaier. Wat lag er in? Een A-4 velletje met de tekst: "Aja Baja! Nita Tita!" Proestend van het lachen vertelde de Zweed ons dat er zoiets staat als: "Foei, foei! Niet aankomen!" Of die Zweden ons Hollanders kennen :)

Wout

Back