Synth's (Bijv. JP) aansluiten op de pc

Bob1991

Ouwe rot
Hey..

Ik heb al even gezocht maar kon het verder niet echt vinden..
Ik ben dus van plan om een Roland JP-8080 te kopen.. Heb veel naar geluiden geluisterd die uit deze bak komen, en ik vind deze wel geschikt voor mij..

Maar ik wil dus eigenlijk weten hoe het aangesloten wordt.. zodat ik hem in FL kan gebruiken. Ik heb nu gewoon een Yamaha keyboard met midi in/out, die op FL is aangesloten via een midi interface. Als ik de JP heb, moet ik dan m'n keyboard via midi kabels op de JP aansluiten, en de JP via de interface naar de computer? En is een geluidskaart benodigd hiervoor? (Heb nu onboard.. maar dankzij Asio driver kan ik er redelijk mee werken) Oja, en het is dus zo dat als ik de JP bijvoorbeeld een pad laat doen de pc geen underuns krijgt (wegens te korte latency) omdat het rechtstreeks uit de synth komt?

Of is het zo dat ze allebei (Mixer ofzo?) aangesloten moeten worden op de pc, en je de JP in FL laad?
Bedankt alvast,

Bob

Laatst gewijzigd:
Ik zou persoonlijk niet F-loops gebruiken om je JP te sequencen, en al helemaal niet te syncen.
Omdat mijn ervaringen slecht zijn met FL en sequencing; vertraagde noten, sync die hapert e.d.

Ik zou ten alle tijde je midi-keyboard op je PC midi in laten zitten. Omdat het dan niet uitmaakt of je een soft-synth of een hardware synth aanstuurd, je kan altijd bespelen met je midi-keyboard.
Want als je je midi-keyboard direct aansluit op de JP, en de JP staat uit, dan kan je geen softsynth bespelen op je PC. Of er zit een minimale vertraging in het midi-signaal; dat komt omdat de JP er nog tussen zit die misschien weer dingen filtered of niet uitstuurt. Dus keyboardje gewoon direct op de computer aansluiten lijkt me het handigst.

En dan de JP aansluiten op een van de midi-out van je computer. Maar, dan moet er wel een programma draaien die ervoor zorgt dat de noten van je keyboard op 'midi in 1' naar 'midi out 1' ofzo gestuurd worden.

Dat is het principe van een masterkeyboard : 1 masterkeyboard op de midi in, en de computer bepaalt naar welke hardware/software synths het gespeelde heengestuurd wordt middels de verschillende midi outs. (jij hebt er maar 1 nodig maar toch)

syncen = dat de PC en de JP overeenkomen op welk tempo alles loopt. 99% van de gevallen kiezen mensen ervoor om de PC het hoofdtempo aan te laten geven, en dan hun hardware op "Midi tempo : External" te zetten.
Het voordeel hiervan is dat de Arpeggiator gelijk loopt, de rates van de LFO's, de Delay-echo tijden en zo nog meer handige dingetjes.

Maar je hebt toch hoop ik wel een midi-interface aan je PC hangen? op je geluidskaart misschien, of de game-port joystick op je geluidskaart van het moederbord? Het beste is als je eventjes spaart voor een leuke geluidskaart met 1X audio in/out + 1X midi in/uit. (dat kost niet zo denderend veel meer tegenwoordig)

Want als je alleen de on-board heb, dan moet je een speciale midi-kabel halen voor op de game-port/joystick, die zijn best prijzig volgens mij; als je dat ver-3-dubbelt heb je bijna die geluidskaart.

Bedankt voor de reactie.. Hier heb ik wel wat aan.. Maar moet ik dan toch overstappen op Cubase?

Maar ik heb zo'n midi interface (2x output, 1 input) van 50 euro aangesloten op de USB poort, en het masterkeyboard.. Is dit wat je bedoeld?

Maar, als ik het goed begrijp, moet de andere midi out op de JP, en moet die weer worden aangesloten op een andere midi - in?

En heb je misschien een voorbeeld van een goede geluidskaart, niet al te duur..

Bij feedback hebben ze onder de 100 euro al prima pci-geluidskaartjes te koop..

onboard geluidskaart is altyd ruk..

ik sequenze hier ook de zooi met fl studio en geen enkel probleem mee, ik denk dat het meer pc/hardware/fotware afhankelijk is

Origineel geplaatst door DJBob ...
En heb je misschien een voorbeeld van een goede geluidskaart, niet al te duur.. [/B]

M-Audio Audiophile 96/24 Kan je niet echt mee de boot in gaan. Er zit ook nog midi op. Dus dan heb je dat ook nog extra.

Re: Synth's (Bijv. JP) aansluiten op de pc

Origineel geplaatst door DJBob Oja, en het is dus zo dat als ik de JP bijvoorbeeld een pad laat doen de pc geen underuns krijgt (wegens te korte latency) omdat het rechtstreeks uit de synth komt?
Hardware synthesizers hebben geen last van latency :). Latency is over het algemeen de kwestie dat je geluidskaart het niet kan bijbenen. Er is ook nog zo iets als MIDI latency - maar dat telt voornamelijk als je veel apparaten op 1 enkele 8-in-8-out hebt aangesloten.

en je de JP in FL laad?
Hardware synthesizers werken altijd apart van wat er in de computer zit. Er komt geen JP in je computer - alle computertermen zoals uploaden en downloaden kun je min of meer vergeten bij synthesizers.

Je USB-midi interface is prima. Joystickpoortkabels zijn eigenlijk rommel; op laptops en computers is die poort tegenwoordig niet meer te vinden omdat toch alles op USB zit.

Ook de E-mu 0404 zit in de prijsklasse van de Audiophile 24/96 en is dus ook aan te raden. Daar zit ook MIDI op en zo kun je dus beide toetsenborden apart aansluiten en naast elkaar gebruiken.

Back