monitorstands nieuw of zelfbouw?

sten

Ouwe rot
Mijn mackie 824's wil ik laten ondersteunen door goede (en zware) monitorstands. Doel hiervan is om een strak (en diep) laag te krijgen dat niet (of nauwelijks) aan de vloer wordt doorgegeven.

Ik twijfel nog tussen een set kant en klaar (quiklok's bijvoorbeeld) of zelfbouw. Die quiklok's zijn niet zwaar, dus ik betwijfel of deze goed zijn werk doen. Wat zijn jullie aanbevelingen en ideeen?

Bovendien vraag ik mij af of rubber/foam tussen de (zware) stands en monitors nog ergens voor kan dienen. Het lijkt mij dat de monitor dan juist minder stabiel op de stand staat en daardoor het laag minder strak weergeef.

Ik heb van 18mm dik mdf zelf zuilen gemaakt op een hoogte van ongeveer 100-110 cm. Gevuld met zand zijn dit voor mij perfecte monitor stands. Ik heb wel de (dubbele) vloer geisoleerd hier, dus de stands zelf voorkomen doorgeven van de trillingen niet.

Origineel geplaatst door RezonatoR
Ik heb van 18mm dik mdf zelf zuilen gemaakt op een hoogte van ongeveer 100-110 cm. Gevuld met zand zijn dit voor mij perfecte monitor stands. Ik heb wel de (dubbele) vloer geisoleerd hier, dus de stands zelf voorkomen doorgeven van de trillingen niet.

Hm, en heb je ze tot de nok gevuld met zand?
Ik heb hier zelf namelijk zelfbouwstands gemaakt, en de ruimte binnenin is 20x20x100cm... Lijkt me vrij zwaar stand-je worden van 100kg als ik die helemaal vul met zand. Ik zat al te denken om helemaal te vullen met houtsnippers?

Oja, verder nog deze thread [zoekfunctie is nog steeds geen doodzonde]
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18518

Origineel geplaatst door BasicSystem
Quickloks zijn perfect hoor voor de 824's.
Bij Quickloks worden spikes geleverd die ja aan de onderkant kan plaatsen zodat het oppervlak waarmee de stands de grond raken heel klein is.

Over welke Quickloks praat je dan? Ik moet zware stands hebben met een vaste hoogte.
Heb zo het idee dat de quickloks niet zwaar zijn.

Die ontkoppeling dmv spikes is toch ook te realiseren met rubber/foam ?

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Hm, en heb je ze tot de nok gevuld met zand?
Ik heb hier zelf namelijk zelfbouwstands gemaakt, en de ruimte binnenin is 20x20x100cm... Lijkt me vrij zwaar stand-je worden van 100kg als ik die helemaal vul met zand. Ik zat al te denken om helemaal te vullen met houtsnippers?

Oja, verder nog deze thread [zoekfunctie is nog steeds geen doodzonde]
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18518

ook ik heb zelf gebouwd met 18mm mdf. wel helemaal tot de nok toe opgevuld met zand. vervolgens een maand later nog eens opengemaakt en weer bijgevuld want dat zand klinkt nog een heel eind in na de eerste vulling, was een goeie 10 cm ingeklonken over een meter :)

die afmetingen van de holle ruimte zijn bij mij 90x90 mm dus het gewicht valt wel mee.

Is het nodig m'n mackies te ontkoppelen van de toekomstige (zware) monitorstands ?

Zoja, hoe? Ik lees verschillende dingen over bijvoorbeeld mopads.

Vooralsnog denk ik er toch over om (stalen) stands te maken en evt. te vullen met zand. Die robuuste Quicklok serie is volgens mij vrij prijzig namelijk.

Origineel geplaatst door sten
Is het nodig m'n mackies te ontkoppelen van de toekomstige (zware) monitorstands ?

Zoja, hoe? Ik lees verschillende dingen over bijvoorbeeld mopads.

Vooralsnog denk ik er toch over om (stalen) stands te maken en evt. te vullen met zand. Die robuuste Quicklok serie is volgens mij vrij prijzig namelijk.

waarom staal? mdf is vele malen goedkoper, makkelijker te verwerken en je hebt ook nog eens minder kans op dat de boel gaat staan meeresoneren (tenzij je het staal zodanig dik maakt dat dat niet meer gebeurt, maar je je gelijk een breuk tilt aan je stands). indien staal dan zéker opvullen met zand. ontkoppelen kan je ook doen met 3 steentjes onder 1 monitor, van die platte die je bij de aquariumzaak kan kopen; omdat ie op 3 punten steunt staat ie per definitie stabiel.

Oke, dus de stalen quicklok stands zijn eigenlijk geen goede stands aangezien de kans op meeresoneren vrij groot is ?

Ik vind onderstaande stands er eigenlijk wel mooi uitzien :

tevens wil ik zo'n soort desk bouwen. de monitors zijn dan wel in een optimale luisterpositie te positioneren. nadeel is dat je ze na die tijd niet meer kunt verplaatsen.

Studio1.jpg

Origineel geplaatst door BasicSystem
Quickloks zijn perfect hoor voor de 824's.

Bij Quickloks worden spikes geleverd die ja aan de onderkant kan plaatsen zodat het oppervlak waarmee de stands de grond raken heel klein is.

Ik heb ook de quicklocks met spikes, hiervoor had ik zelf gemaakt MDF zuilen van 20 MM dik. Deze had ik echter niet opgevuld. Met de quicklocks klinkt mijn geluid beter, ze staan stevig. Ook al is het wel zo dat als je er tegen aan tikt/stoot ze heen en weer wiebelen. Niks ernstigs maar de 1ste keer schrik je je lam!

Back