Hoe een Linndrum LM2 te syncen aan midi?

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Ik heb een Linndrum LM2 drumcomputer en wil deze graag syncen aan midi.
De LM2 heeft en oude sync input die werkt op 48 ppq.

Nu heb ik een Doepfer MSY1 een Korg KMS30 en een Syntecno Teebee die sync uitsturen.

Het probleem:
De LM2 blijft niet in sync meelopen als ik 1 van die converters gebruik.
Hij loopt even mee en gaat dan langzaam uit sync lopen.
Ik heb ergens gelezen dat de LM2 moeilijk syncbaar is. Dit zal te maken hebben met de kracht en lengte van de pulsjes die de converters uitsturen.

Weet iemand een goede oplossing voor dit probleem?
Of zijn er mensen die de LM2 al in sync mee hebben draaien? En wat gebruiken jullie daar dan voor?

Ik zou er reuze mee geholpen zijn.

Ik heb ooit via een MIDI > CV/Gate converter een Roland CR78 gesynced.

De Roland is 96 pulsen per kwartnoot en ik heb toen met de muis in het editscreen van Cubase 96 pulsjes getekend binnen de tijdspanne van een kwartnoot.
Het desbetreffende midispoor naar de MIDI > CV/Gate interface gestuurd. De Gate output van de interface op de trigger-input van de CR78 aangesloten et voilà: perfecte sync.

Ik weet niet of je een midi > trigger interface hebt maar de truc zou kunnen werken op een Linn. (jij moet dan natuurlijk slechts 48 nootjes tekenen met de muis)

Let op: triggering is een niet-tijdgebonden synchronisatie; d.w.z. dat je niet midden in de song kunt starten. Je moet dus altijd naar het begin van je song om te starten. Je kunt dat oplossen door de trigger-parts in het arrangerscreen van Cubase te behandelen alsof het 'gewone' rhythm tracks zijn. D.m.v. parts knippen en plakken kun je dan bepalen waar de Linn moet starten en stoppen.

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Ik syncte hem via de tape output op de alesis HR16, dat werkte perfect.

Stuurde je dan een soort van SMPTE signaal uit die tape uitgang? Of stuurde je daar een bastoon van 48 Hz uit die je dan in de sync input van ded LM2 deed?

toen ik nog 'n LM2 had syncte ik 'm door de click-output aan de sync input van m'n Akai ASQ-10 te hangen, en dan de sync mode van de ASQ op quarter note clicks te zetten. liep harstikke strak, met de LM2 als sync master.

heb hem niet meer maar voorheen syncte ik de Linn via een Steinberg SMP24 (midi interface voor Atari). Door deze 48 ppq uit te laten sturen liep de Linn perfect mee, geen probleem.

Ik ben eruit.

Ik heb maanden lopen pielen voor niks. Blijkbaar had ik een kabel gebruikt die een beetje rot was waardoor de Linn pulsjes oversloeg.

Het werkt nu goed.
Ik heb de Linn nu aan een Korg KMS30 gehangen. Deze stuurt 48ppq uit.
Linn loopt nu prima synchroon en zelfs start/stop werkt netjes.

:slotje:

Die KMS-30 is heel fijn, lekker omschakelbaar van 48 naar 24ppq,
dus dan helemaal perfect voor roland TB/TR geweld.
Ik had mijn 303 en 606 aan de KMS-30 hangen, liep als een tiet.

Voor iedereen met een Linndrum zonder Midi:

We're going to have a limited quantity of LinnDrum MIDI kits available next month! If you still wish to order it, I suggest placing your order now!

thank you,

Bruce

foratmusic@earthlink.net

Ik zelf heb hem niet meer, anders wist ik het wel.

gr,
Jop

Nog een manier om hem te syncen.

Ik stuur een blokgolf van 96 hz uit (voor 120 bpm = 48 hz p/qnote x 120 / 60 )
via een aparte audio uitgang.

Die blokgolf maak ik dan even in cooledit en loop elke maat als een blokje in cubase.

Het mooie is dat je met de track delay/predelay nog een beetje aan de timing kan schuiven om
hem helemaal strak te krijgen met midi en audio.

Het nadeel is dat de start en stop niet werkt. je moet hem dus bij iedere start en stop van je sequencer weer paraat zetten (2x start/stop indrukken)

Back