akai s3200 of s3200xl welke kan ik het beste nemen.

Mart.M...

Ingeburgerd
Hallo Mensjes,

Kan kiezen uit beide. Wil het voornamelijk voor me drumtracks gaan gebruiken. Qua sound etc. welke van beide is het beste etc.

thanks.

Mart.

Re: akai s3200 of s3200xl welke kan ik het beste nemen.

Origineel geplaatst door Mart.M...
Hallo Mensjes,

Kan kiezen uit beide. Wil het voornamelijk voor me drumtracks gaan gebruiken. Qua sound etc. welke van beide is het beste etc.

thanks.

Mart.

hoi,

de s3200 en s3200xl zijn neem ik aan de 3-unit versie?
deze zijn qua convertors(lees qua sound) hetzelfde ..
qua mogelijkheden kan de Xl ,meer ingebouwde MO en nog wat dingetjes..
dus ik zou voor de XL gaan, als hij even duur is..

ALs het een spelfout is en je bedoelt de s3000 xl zou ik persoonlijk voor de 3200 gaan..deze knalt wat lekkerder

Toch? Mikemix?

succes

Klopt helemaal.
alleen was ik een beetje verbaasd.
Je had mij ge-pbeet en ik had een hele uitleg terug gestuurd.
Was het niet duidelijk?

Origineel geplaatst door mikemix
Klopt helemaal.
alleen was ik een beetje verbaasd.
Je had mij ge-pbeet en ik had een hele uitleg terug gestuurd.
Was het niet duidelijk?

Het was zeker wel duidelijk wat je me vertelde. Ikzelf had verwacht dat beide samplers totaal verschillend waren vanelkaar los van de multies,fx & filterboard.

Die akai z8 is dat trouwens wat? heeft deze sampler uberhaupt punch? of klinkt hij zelfs minder krachtig als de s5/6000 of s3200/xl

Iemand enig idee of ervaring.

Even als extraatje.....ik heb toevallig dit weekend wat testjes lopen doen met de S3000XL van een vriend van mij, mijn Rs7000 en mijn M-Audio Delta 44.

Ik heb in elk van deze 3 dezelfde 3 samples geladen (909 sounds, bassdrum, open high-hat en Snare drum). In geval van de Delta44 is gebruik gemaakt van de Impulse sampler in Ableton.

Ik vroeg mij af in hoeverre een simpele sequence een verschil in sound zou opleveren tussen deze 3.

De sequence was heel erg simpel en als volgt:

BD: X---X---X---X---
SD: X---X---X---X---
OH: --X---X---X---X-

De resultaten waren wel naar mijn verwachting, namelijk.

De Rs7000 klinkt het warmste. De Bassdrum komt hier het diepst en volst uit. Het hoog van de Rs7000 blijft echter redelijk achter. De Akai klinkt een stuk directer maar na onderzoek lijkt het verschil tussen de Rs7000 en de akai vooral te zitten in de EQing van het hoog. De Rs7000 lijkt in de DA stage een soort low-pass achtig principe toe te passen want zodra ik een corrigerende Eqing toepas op de Rs7000 zijn de verschillen opeens nauwelijks merkbaar.

Het verschil tussen de Delta44 en de akai is ook duidelijk merkbaar. Op de akai zit toch nog wat kleuring maar de punch en directheid verschilt niet echt van elkaar. De Delta lijkt nog iets schoner te klinken dan de akai met wat meer definitie in het hoog.

Ik had hier dus opnames van maar ben ze vergeten mee te nemen. Hopelijk heeft de persoon waar ik dit heb gedaan de bestanden niet van zijn computer gehaald want ik had ze op zijn desktop geplaatst.

Zo niet vraag ik even of hij ze mailt en dan post ik ze wel even.

Mijn persoonlijke conclusie aan de hand van dit hele verhaal is dat de sound zeker verschilt maar dat dit met EQing 97% gelijk te trekken is. Voor 99% zul je met een behoorlijk uitgebreide EQ moeten komen en of dat het waard is weet ik niet. Bij de Rs7000 viel me vooral op dat je het hoog echt wel even een tikje moet geven om op die scherpere sound van de andere 2 partijen te komen. Blijkbaar heeft Yamaha gekozen voor DA's die wat achterblijven in het hoog. Klein missertje want je zult dus elke output wat meer moeten EQen (en daar dus rekening mee moeten houden). Als je alleen de master outputs gebruikt kun je dit prima compenseren met de master EQ in de Rs7000 zelf.

Maar goed, de akai.... Na deze vergelijking zie ik zelf niet bijzonder veel nut meer om een akai sampler te hebben. Je hoort inderdaad wel verschil in kleuring tussen de akai en de geluidskaart maar dat zul je onderling tussen verschillende geluidskaarten en samplers ook horen.

Moeilijk verhaal dus.....er zit blijkbaar zelfs verschil in sound tussen de S3000 en S3200. Als er daar al verschil in sound zit dan kun je denk ik oneindig blijven zoeken naar verschillende samplers. Die "krachtigheid" en "punchyness" waar veel mensen het over hebben lijkt dus vooral in de EQing te zitten. De DA stage zegt dus alles!

Interessant punt....dat wel. :)

Dank Acid voor je testverslag.

Ik denk dat je alleen met de programering v/d de snare een paar kruisjes te veel hebt
getekend ( 1 en 9 geen snare) maar dat terzijde.

Jouw test was met een S3000XL laat dit nu de minst klinkende (lees dun) Akai zijn met
de MPC2000XL, CD3000XL en S2000 want deze delen de techniek.

S3000 en S3200 én de S3200XL hebben andere audio-boarden en klinken dus écht
anders.

Jammer dat je deze niet in de test kon meenemen.
Ik heb in het verleden testen gedraaid met een S3200XL. S3000XL en S6000.
Ik vond de S3200XL het lekkerst en de S6000 de overall-winner.
En voor old-skool drumkits vind ik de S950 het best, maargoed das een 12 bitter
en is een verhaal opzich.

Origineel geplaatst door Acidfever
Even als extraatje.....ik heb toevallig dit weekend wat testjes lopen doen met de S3000XL van een vriend van mij, mijn Rs7000 en mijn M-Audio Delta 44.

Ik heb in elk van deze 3 dezelfde 3 samples geladen (909 sounds, bassdrum, open high-hat en Snare drum). In geval van de Delta44 is gebruik gemaakt van de Impulse sampler in Ableton.

Ik vroeg mij af in hoeverre een simpele sequence een verschil in sound zou opleveren tussen deze 3.

De sequence was heel erg simpel en als volgt:

BD: X---X---X---X---
SD: X---X---X---X---
OH: --X---X---X---X-

De resultaten waren wel naar mijn verwachting, namelijk.

De Rs7000 klinkt het warmste. De Bassdrum komt hier het diepst en volst uit. Het hoog van de Rs7000 blijft echter redelijk achter. De Akai klinkt een stuk directer maar na onderzoek lijkt het verschil tussen de Rs7000 en de akai vooral te zitten in de EQing van het hoog. De Rs7000 lijkt in de DA stage een soort low-pass achtig principe toe te passen want zodra ik een corrigerende Eqing toepas op de Rs7000 zijn de verschillen opeens nauwelijks merkbaar.

Het verschil tussen de Delta44 en de akai is ook duidelijk merkbaar. Op de akai zit toch nog wat kleuring maar de punch en directheid verschilt niet echt van elkaar. De Delta lijkt nog iets schoner te klinken dan de akai met wat meer definitie in het hoog.

Ik had hier dus opnames van maar ben ze vergeten mee te nemen. Hopelijk heeft de persoon waar ik dit heb gedaan de bestanden niet van zijn computer gehaald want ik had ze op zijn desktop geplaatst.

Zo niet vraag ik even of hij ze mailt en dan post ik ze wel even.

Mijn persoonlijke conclusie aan de hand van dit hele verhaal is dat de sound zeker verschilt maar dat dit met EQing 97% gelijk te trekken is. Voor 99% zul je met een behoorlijk uitgebreide EQ moeten komen en of dat het waard is weet ik niet. Bij de Rs7000 viel me vooral op dat je het hoog echt wel even een tikje moet geven om op die scherpere sound van de andere 2 partijen te komen. Blijkbaar heeft Yamaha gekozen voor DA's die wat achterblijven in het hoog. Klein missertje want je zult dus elke output wat meer moeten EQen (en daar dus rekening mee moeten houden). Als je alleen de master outputs gebruikt kun je dit prima compenseren met de master EQ in de Rs7000 zelf.

Maar goed, de akai.... Na deze vergelijking zie ik zelf niet bijzonder veel nut meer om een akai sampler te hebben. Je hoort inderdaad wel verschil in kleuring tussen de akai en de geluidskaart maar dat zul je onderling tussen verschillende geluidskaarten en samplers ook horen.

Moeilijk verhaal dus.....er zit blijkbaar zelfs verschil in sound tussen de S3000 en S3200. Als er daar al verschil in sound zit dan kun je denk ik oneindig blijven zoeken naar verschillende samplers. Die "krachtigheid" en "punchyness" waar veel mensen het over hebben lijkt dus vooral in de EQing te zitten. De DA stage zegt dus alles!

Interessant punt....dat wel. :)

Even nog mijn commentaar over de Rs7000...
Dit bakje is niet eens een sampler te noemen als je de beperkte functies bekijkt. Ik ben ooit begonnen met een Rm1x en een paar jaar later ( nu al weer een paar jaar geleden), dacht ik "ow een Rs7000, das wel leuk".

-Er zit inderdaad veel te weinig hoog in het geluid van de Rs7000, voor zowel samples als interne geluiden. Dit ligt denk ik inderdaad aan het "kostenbesparen van yamaha". Ik vond het enigszins goedkoop klinken. Ik heb toen ook soms een tikkeltje EQ toegevoegd in de hogere regionen, maar had toen vaak het idee dat ik de balans van het klankspectrum op een te negatieve manier aantaste..

-Bij de Rs7000 kan je geen andere bestanden of programs a la akai, roland, of yamaha inladen.
Alles moet in wav en het ergste zijnde nog dat deze één per éen moeten worden ingeladen...
Als je dan bedenkt dat het leukste wat de RS7000 te bieden heeft een soort 'Recycling is van Recycle', dan is die sampling optie niet veel meer waard :) Ik gebruikte het alleenmaar om soms de interne geluiden te resamplen met effecten, of voor wat zang en gepiep...

Ik heb het ding uiteindelijk weg gedaan en heb er helemaal geen spijt van.
Als ik weer wat geld ter beschikking heb, en dat zal wel weer even duren, dan koop ik mij misschien wel weer een 2dehands rm1xje. Veel leuker!:)

Dit hoort eigenlijk niet helemaal in deze thread;)

(By the way, ik heb donderdag mijn S6000 vanuit "ebay UK" binnen gekregen...
Ik had het apparaat al vaker beluisterd en uitgetest bij kennis en in winkels maar ik kan nu al zeggen dat dit monster nooit mijn studiotje zal verlaten)...

Om er toch een knoop aan vast te binden: "ik heb nog liever een Akai S3000 dan een Rs7000":)
Alhoewel deze apparaten bijna niet met elkaar te vergelijken vallen, op het #$#^$ samplertje van de RS7000 na....

Origineel geplaatst door gremlin23
Om er toch een knoop aan vast te binden: "ik heb nog liever een Akai S3000 dan een Rs7000":)
Alhoewel deze apparaten bijna niet met elkaar te vergelijken vallen, op het #$#^$ samplertje van de RS7000 na....

Die Rs7000 zat nou eenmaal in de vergelijking.....

Overigens is de Rs 100x meer een echte sampler te noemen dan een MPC bijvoorbeeld. Da's pas echt beperkt. Een Rs7000 heeft gewoon een A3000/A4000 aan boord zonder de key zoning. Dus zo beperkt issie nu ook weer niet.

Alleen heb je niet de menu structuur zoals in de A serie samplers.

Back