Laptop of workstation?

InterFerencz

Nieuwkomer
Omdat ik erg moe word van het gesjouw bij live optredens,(2x synth, 2x 19" rack, sequencer, sampler, honderd meter kabel enz.) wil ik overstappen op een laptop met Ableton Live en 1 Keyboard. Maar ik hoor van veel mensen dat je dat beter niet kan doen i.v.m. de betrouwbaarheid. Maar volgens mij zijn de nieuwe workstations zoals de Roland Fantom en de Alesis Fusion toch ook computertjes? En die lopen toch ook wel eens vast? Of is dat toch anders? Heeft er iemand misschien ervaring met Ableton Live op het podium? Ik speel alleen toetsen (geen DJ) en gebruik veel samples en sequencertracks.:yamaha:

die workstations zijn 16 sporen MIDI sequencers
je zou er dus je zooi mee aan kunnen laten sturen, voor zover ik weet
ik dacht dat je de .midi op card kon zetten en afspelen

Je hebt gelijk dat alle synths eigenlijk ook ingebouwde computers hebben, Tis alleen dat bij computers de vele verschillende programmatuur voor systeem incompatibiliteiten en instabiliteiten kan zorgen. Kortom conflicten binnen het systeem.
Bij een synth is het syteem voor 1 doel ontworpen en kan dus een betere optimalisatie van het systeem plaatsvinden, bugs enz. enz.
Als moet ik zeggen dat als osx gebruiker van apple ik nooit problemen heb.

Ik weet niet hoeveel stemmen je doorgaans nodig hebt, en hoeveel controle je wilt op het podium, maar kijk eens naar de Radikal technologies Spectralis. Ik heb deze synth/sequencer/sampler/filterbank zelf ook.

Succes

Mijn MOTIF is ook een computer in een toetsenjas zegmaar, al is die nog nooit vastgelopen. Dit in tegenstelling tot mijn normale pc (maar daar zitten ook eenmaal meer dingen op en aan die kunnen zorgen voor onstabiliteit weetje)

De Fusion krijgt trouwens de eer als het enige workstation dat ikzelf heb laten kunnen vastlopen, maar dat kwam omdat het OS en andere spullen toen nog niet helemaal bugvrij was gemaakt (dat is inmiddels sterk verbeterd, heeft men mij verzekerd)

Nou ja conclusie, met een workstation heb je minder kans op vastlopers, en alles in 1 (minder te sjouwen, al is een laptop nog lichter natuurlijk

Dus als je een goeie laptop hebt waar niet teveel (andere) software opstaat wat troubles kan gaan maken tijdens je optreden dan lijkt dat me ook wel een goeie optie.

Ik las alleen ooit iets in een artikel dat het wel handig was als je een back-up plan hebt voor als je laptop het zou laten afweten vlak voor een optreden, dat je wel gewoon " go on with the show" kan, weetje, want anders........... :stupid tja, het blijven computers, he......

Back