GeREXte samples klinken kut.

Patat Met

TB or not TB
Als ik van een drumloop in recycle een rex file maak en dan terugstop in de sampler klinkt het helaas niet zoals de orginele drumloop. Wat wel zou moeten volgens mij.

Alles staat neutraal in de sampler. Geen eq en effecten en de adsr's staan ook neutraal als gate.
Maar de geknipte loop klinkt minder krachtig als de orginele drumloop. Ik speel ze ook af over het zelfde programma in de sampler.

Wat zijn jullie ervaringen?

Is het op te lossen? Of doe ik iets fout?

Help.

probeer eens een compressor over de nieuwe loop heen te gooien .....

als ik iets sample verliest t ook wel es zn kracht .... compressor eroverheen doet wonderen

Re: GeREXte samples klinken kut.

Origineel geplaatst door Patat Met
Als ik van een drumloop in recycle een rex file maak en dan terugstop in de sampler klinkt het helaas niet zoals de orginele drumloop. Wat wel zou moeten volgens mij.

Alles staat neutraal in de sampler. Geen eq en effecten en de adsr's staan ook neutraal als gate.
Maar de geknipte loop klinkt minder krachtig als de orginele drumloop. Ik speel ze ook af over het zelfde programma in de sampler.

Wat zijn jullie ervaringen?

Is het op te lossen? Of doe ik iets fout?

Help.

mijn grief t.a.v. van recycle betreft vooral het slicen zelf;
wat mij betreft valt het niet mee om een rex loop te maken die niet "choppy" klinkt;
recht toe recht aan boem tak boem tak beats is nog niet zo'n probleem, maar als je meer shuffled beats wilt slicen is het resultaat wat mij betreft niet altijd een denderend (ondanks het schuiven met de gate etc.); vaak klinkt het al choppy zonder dat het tempo is aangepast !

recycle is ook best oud; the algoritmes van ableton en vooral melodyne zijn m.i. beter terwijl de programma's ook makkelijker werken

ten aanzien van de geluidskwaliteit heb ik op zich zelf geen problemen
als je de dr rex van Reason gebruikt is het wel een tip om het filter op notch te zetten en zowel de cutoff als de resonance helemaal open te gooien; de loops klinken dan aanmerkelijk punchier

Re: Re: GeREXte samples klinken kut.

Re: Re: GeREXte samples klinken kut.

Origineel geplaatst door chilistein
mijn grief t.a.v. van recycle betreft vooral het slicen zelf;
wat mij betreft valt het niet mee om een rex loop te maken die niet "choppy" klinkt;
recht toe recht aan boem tak boem tak beats is nog niet zo'n probleem, maar als je meer shuffled beats wilt slicen is het resultaat wat mij betreft niet altijd een denderend (ondanks het schuiven met de gate etc.); vaak klinkt het al choppy zonder dat het tempo is aangepast !

recycle is ook best oud; the algoritmes van ableton en vooral melodyne zijn m.i. beter terwijl de programma's ook makkelijker werken

ten aanzien van de geluidskwaliteit heb ik op zich zelf geen problemen
als je de dr rex van Reason gebruikt is het wel een tip om het filter op notch te zetten en zowel de cutoff als de resonance helemaal open te gooien; de loops klinken dan aanmerkelijk punchier

Er is niets mis met ReCycle, maar bij samples met veel shuffling of overhead-geluid is het basis-algoritme wat minder nauwkeurig. Andere loop-choppers kennen precies hetzelfde verschijnsel. Oplossing: zelf met de slice-markers schuiven totdat het beter klinkt.

Je kunt het ook niet vergelijken met Ableton Live of Melodyne, omdat die programma's de hele loop sneller of langzamer maken, wat een totaal ander principe is met een andere bedoeling.

Re: Re: Re: GeREXte samples klinken kut.

Re: Re: Re: GeREXte samples klinken kut.

Origineel geplaatst door Kat Yidaki

Je kunt het ook niet vergelijken met Ableton Live of Melodyne, omdat die programma's de hele loop sneller of langzamer maken, wat een totaal ander principe is met een andere bedoeling.

met het schuiven van die hitpoints kan je e.a.a. wel wat verbeteren maar het resultaat blijft vaak zo zo terwijl het mij aardig wat tijd kost;

recycle is natuurlijk toch vooral een timestretch tool; in zoverre is het goed met Ableton te vergelijken;
het belangrijkste verschil met Ableton is dat je met rex files de afzonderlijke samples kan loaden, de groove van de loop kan extracten en de drumloop zelf door elkaar kan husselen

in zoverre is Melodyne identiek aan Recycle en gaat daar zelfs aan voorbij.
in feite is het de perfecte combinatie tussen Ableton en Recycle

hoe je het ook wendt of keert Recycle is gewoon oud;
ik gebruik het i.v.m. reason en dan is het echt niet handig dat je eerst moet rexen dan exporten in Reason terwijl dat in bovengenoemd programma's wel in 1x keer kan (c.q. met 1 muisklik kan)
en die nauwkeurigheid in stretchen is echt veel minder dan Ableton en in Melodyne

het lijkt wel of ik hier een Melodyne promo houd maar
kijk hier maar eens
hoe bizar Melodyne kan stretchen zonder kwaliteitsverlies
ik hoor trouwens weinig verder over dat programma maar voor mij als goedwillende dillettant lijkt mij dat programma echt een enorme doorbraak in audio sequencing

Re: Re: Re: Re: GeREXte samples klinken kut.

Re: Re: Re: Re: GeREXte samples klinken kut.

Origineel geplaatst door chilistein

recycle is natuurlijk toch vooral een timestretch tool; in zoverre is het goed met Ableton te vergelijken;
het belangrijkste verschil met Ableton is dat je met rex files de afzonderlijke samples kan loaden, de groove van de loop kan extracten en de drumloop zelf door elkaar kan husselen

in zoverre is Melodyne identiek aan Recycle en gaat daar zelfs aan voorbij.
in feite is het de perfecte combinatie tussen Ableton en Recycle

hoe je het ook wendt of keert Recycle is gewoon oud;
ik gebruik het i.v.m. reason en dan is het echt niet handig dat je eerst moet rexen dan exporten in Reason terwijl dat in bovengenoemd programma's wel in 1x keer kan (c.q. met 1 muisklik kan)
en die nauwkeurigheid in stretchen is echt veel minder dan Ableton en in Melodyne

het lijkt wel of ik hier een Melodyne promo houd maar
kijk hier maar eens
hoe bizar Melodyne kan stretchen zonder kwaliteitsverlies
ik hoor trouwens weinig verder over dat programma maar voor mij als goedwillende dillettant lijkt mij dat programma echt een enorme doorbraak in audio sequencing

Dat ReCycle "oud" zou zijn is niet zo relevant. Nieuwere programma's zoals BeatSlicer geven een vergelijkbaar resultaat.

ReCycle is geen echt time-stretching programma. Als je het daarvoor gebruikt heb je er niet veel van begrepen. ReCycle'd loops kun je tot een bepaalde mate sneller of langzamer laten afspelen.. hoveel hangt af van de oorspronkelijke loop. Het voordeel van die aanpak is dat je geen resamling hoeft te doen, wat beter is voor de geluidskwaliteit. Het nadeel is dat je dus niet te snel of (vooral) te langzaam kunt gaan, want dan beginnen de stukjes op te vallen.

Het belangrijkste punt van ReCycle is echter dat je heel makkelijk variaties in de loop kunt aanbrengen. Ik laad de sampletjes vaak in Battery en schuif dan alles heen en weer. Ik gebruik vaak ook duplicaten van de samples die ik dan bewerk om een bepaald effect te krijgen.

Melodyne is een leuk programma, maar je kunt niet makkelijk in real-time loops manipuleren. Ik gebruik vaak SoundForge om een loop te timestretchen en gebruik vervolgens ReCycle om er stukjes van te maken.

ook als je recycle laat beslissen waar de cuts komen moet ie wel hetzelfde blijven klinken op dezelfde snelheid .. en dat doet ie inderdaad niet .. en minder punch is mij ook opgevallen ..

Origineel geplaatst door MadR
ook als je recycle laat beslissen waar de cuts komen moet ie wel hetzelfde blijven klinken op dezelfde snelheid .. en dat doet ie inderdaad niet .. en minder punch is mij ook opgevallen ..

Nooit iets van gemerkt. Maar ik weet dan ook wat ik doe ;)

Origineel geplaatst door Backdrop
Jullie zetten toch wel de attack van de slices op 0 ms ?

dat wilde ik ook zeggen
en niet vergeten:
1 slice per hit, dus niet meer en niet minder
wat in de praktijk betekent dat je de helft zelf handmatig moet toevoegen en verwijderen
controleer ook goed of een slice wel aan het begin van een hit zit
en of je stretch wilt gebruiken is op aan jou ;)

heb niet alles gelezen
maar wat er scheelt met recycle is dat je de treshold niet kan regelen. als je die sensitivity meter naar rechts schuift, begint recycle markers te zetten en die markers cutten een pak milliseconden van begin van het geluid. enige oplossing is alle markers manueel zetten maar wat ben je er dan mee vraag ik me af? :confused: kan je beter iets anders gebruiken met meer functies. als je een rex file wil moet je recycle pakke natuurlijk
en inderdaad.. ik heb ook het gevoel dat al mn loops uit recycle gaar klinken

Back