HELP, mijn sh-101 geeft geen geluid meer

DRe

SSM spacestation
wie o wie kan mij helpen, mij sh-101 geeft geen geluid meer. Voor de rest doet alles het.
het zit in het benderboard zo als de foto's laten zien met nummer 052h399 of 052h399-2
de ander boards kon ik achter halen door ze uit tewisselen dat deze het nog deden. ;)
wie kan mij een tip geven welke er kapot zou kunnen zijn.
(vraag 2) waar haal ik (nieuwe)/ die het nog doen.

Wat heb je op pin 3 en pin 5 van ic 1 staan ?
als je hier informatie hebt komt het iig van van het mainnoard af.
meet eens of de -5 volt aanwezig is. De -5 volt wordt gebruikt zie ik in het schema als voeding voor het ic
en koppel eens draad 35 36 en 37 los van de print en meet eens of je dan geluid hebt op die draden.

Als je nu wel audio hebt op de line out dan vermoed ik dat tr7 of tr8 defect is.
als dit het geval is moet je iig ook D3,4,5 goed meten of deze niet zijn doorgeslagen.

ik hoop dat je hier iets mee kan

Groet

Remi

Origineel geplaatst door Rmp
Wat heb je op pin 3 en pin 5 van ic 1 staan ?
als je hier informatie hebt komt het iig van van het mainnoard af.
hi rmp, ik ben vanavond bezig geweest en heb het benderboard uitgewisseld met een benderboard die het nog wel deed van mijn "2e sh-101 als het ware" daar door kon ik zien dat het benderboard nog werkt het zit hem dus in het laaste board waar de input en output op zit en de 9 v

meet eens of de -5 volt aanwezig is. De -5 volt wordt gebruikt zie ik in het schema als voeding voor het ic
en koppel eens draad 35 36 en 37 los van de print en meet eens of je dan geluid hebt op die draden.
dat is dus zo, alles werk tot deze verbinding.

Als je nu wel audio hebt op de line out dan vermoed ik dat tr7 of tr8 defect is.
als dit het geval is moet je iig ook D3,4,5 goed meten of deze niet zijn doorgeslagen.
hoe kan je dit meten zijn dit een soort zekeringen die d3 d4 d5. en hoe kom ik aan deze nummers. zijn deze componenten moeilijk te verkrijgen of is dit algemeen.

bedankt

de diodes en transistoren zijn over het algemeen gewoon te verkrijgen in een goede electronica winkel.

de diodes kan je makkelijk meten door 1 kant van de print te af te halen en wanneer je gaat meten me teen multi meter in diode test stand dan moet de diode in 1 richting een waarde meten en als je de meet pennen omdraait mag je niets meten

de waarde 000 is niet goed dan is hij stuk.

het meten van een transistor is wat moeilijker en als je er wijnig of geen verstand van hebt dan is het makkelijker om ze gewoonweg te vervangen. zo een transistor van dit type kost tussen de 20 eurocent en 1 euro perstuk. een diode kost ongeveer 10 eurocent dus dat zijn de kosten niet.

Blijkt nu dat na vervanging het nog niet te werken dan is er toch nog iets meer defect en wrd het lastig zoeken zo op afstand.

Groet

Remi

Back