Hier een OB12 gebruiker. Ik heb een recent model met stabiele software. Ik heb een hele berg analoge synths en de OB12 is mijn enige VA. Ik heb andere VA beluisterd en vond ze allemaal te kort schieten wat betreft het geluid, bv de nordleads klinken mij allemaal veel te schel. Dat zijn de feiten.
Mijn mening, het ding scheurt letterlijk, de meeste knoppen hebben een zeer grote range qua ingreep op je geluid (en daar gaat het uiteindelijk om volgens mij!!!). Dit is waarschijnlijk ook een nadeel omdat je heel snel fucked-up geluiden hebt. De knoppen zijn geheel vloeiend dus geen sprongetjes in het geluid of zo. Onzin dat er alleen midden-geluid op zit, hij kan zo hoog dat je het niet meer hoort en in het laag is hij ook meer dan voldoende, luister maar naar het eerste preset geluid en draai het low-pass filter een beetje dicht (dit lijkt dan best wel op de OB-X, die heb ik dus ik kan het weten). De zorg aan het apparaat is prima, alhoewel de knopjes wat fragiel lijken is het een zeer degelijk gebouwd apparaat. Kleine nadelen zijn dat als je naar de volgende preset gaat je een seconde moet wachten voordat je dat geluid onder je toets hebt en de digitale-out is te zacht. Ik gebruik nauwlijks nog midi dus op dat gebied kan ik geen kommentaar geven. Nog 1 ding, de OB12 in de winkel klonk scheller dan die ik thuis heb, ik weet nog steeds niet of dat nu aan de koptelefoon in de winkel lag of toch aan iets anders.
Voorspelling: door al dat gezeik zou het mij niet verbazen dat de OB12 in de toekomst een soort van Elka Synthex status krijgt (net als viscount een italiaanse poging om een top product op de markt te zetten maar wel zo dat het niet helemaal goed gaat bij de introductie). Maar door mijn geweldige aanbeveling zal dat nu niet meer gebeuren natuurlijk.