[Oberheim] OB12, The Verdict ?

O.K.

Met Trance bedoel ik dan de wat hardere soort, met forse House beat, zoals ik probeer te maken. Geen new age-achtige dingen, alhoewel ik dat ook zeker mooi vind. Tekno dingen moet je die Oberheim niet voor willen gebruiken, het is geen 303, het is geen Juno (voor de bassen), het is waarschijnlijk geen krijsbak, het moet aanvullend zijn.
Kun je er wel een mooie snerpende lead mee maken, sync-achtig ?

Paul.

Oh ja, er zit een EQ in de OB12. Helpt dat nog wat of is het meer een lapmiddeltje ?

Paul.

Origineel geplaatst door olafmol
volgens mij is er hier op het forum niemand die een OB12 heeft, over welke mensen heb je het dan?

en idd veel mensen zijn tegenwoordig preset gebruikers...dat is natuurlijk ook een belangrijk verkoop-punt van een synth...in de winkel gaan de meeste mensen gewoon de presets door...

wat ik ervan lees is het een synth die heel goed vangelis/jarre achtige sounds kan creeeren als je weet hoe je een synth moet programmeren...

Ik heb een OB-12, en ben er best tevreden mee.
Lekkere bak voor strings/pads. Weinig of geen 'scherpe kantjes'....
Ik vind het niet een synth waarop je meteen nieuwe sounds kunt gaan programmeren, ik ken en heb in ieder geval andere synths waarop dat sneller gaat en met meer resultaat (JP8000 bijv.). Maar dat maakt me niets uit, kost gewoon wat meer tijd allemaal. Ik vind het een leuke bak, en als midi masterkeyboard is ie ook goed te gebruiken. Maar zeker niet een bak om alleen voor de presets te kopen :)

Net even bij feedback op een OB12 gespeeld. Op een koptelefoon helaas, dus moeilijk te beoordelen en weinig tijd.

De presets zijn inderdaad niet mijn cup of tea. Gezien de tijd dus geen mogelijkheid om even snel zelf wat te programmeren. Klonk inderdaad een beetje mat, maar zeker niet beroerd. Ik moet hem gewoon eens rustig bij iemand thuis uitproberen of van een winkel lenen. Ik meende bij het draaien aan het mod wheel wel wat zipper noise te horen .

Verder wel een lekker ding om in je knuisten te hebben volgens mij. Toch even in de gaten houden ....

Paul.

er zijn nu ook nieuwe sounds beschikbaar voor de OB12, die schijnen een stuk beter dan de factory presets te zijn..misschien ook wel handig voor de feedback-mannen onder ons om die in de OB12 te knallen, verkoopt denk ik een stuk beter ;)

http://www.ob12.com/oberheim/ob12_downloads.htm

Hier een OB12 gebruiker. Ik heb een recent model met stabiele software. Ik heb een hele berg analoge synths en de OB12 is mijn enige VA. Ik heb andere VA beluisterd en vond ze allemaal te kort schieten wat betreft het geluid, bv de nordleads klinken mij allemaal veel te schel. Dat zijn de feiten.

Mijn mening, het ding scheurt letterlijk, de meeste knoppen hebben een zeer grote range qua ingreep op je geluid (en daar gaat het uiteindelijk om volgens mij!!!). Dit is waarschijnlijk ook een nadeel omdat je heel snel fucked-up geluiden hebt. De knoppen zijn geheel vloeiend dus geen sprongetjes in het geluid of zo. Onzin dat er alleen midden-geluid op zit, hij kan zo hoog dat je het niet meer hoort en in het laag is hij ook meer dan voldoende, luister maar naar het eerste preset geluid en draai het low-pass filter een beetje dicht (dit lijkt dan best wel op de OB-X, die heb ik dus ik kan het weten). De zorg aan het apparaat is prima, alhoewel de knopjes wat fragiel lijken is het een zeer degelijk gebouwd apparaat. Kleine nadelen zijn dat als je naar de volgende preset gaat je een seconde moet wachten voordat je dat geluid onder je toets hebt en de digitale-out is te zacht. Ik gebruik nauwlijks nog midi dus op dat gebied kan ik geen kommentaar geven. Nog 1 ding, de OB12 in de winkel klonk scheller dan die ik thuis heb, ik weet nog steeds niet of dat nu aan de koptelefoon in de winkel lag of toch aan iets anders.

Voorspelling: door al dat gezeik zou het mij niet verbazen dat de OB12 in de toekomst een soort van Elka Synthex status krijgt (net als viscount een italiaanse poging om een top product op de markt te zetten maar wel zo dat het niet helemaal goed gaat bij de introductie). Maar door mijn geweldige aanbeveling zal dat nu niet meer gebeuren natuurlijk.

Na jouw aanbeveling moet het nu zekers te weten een klassieker gaan worden, Deksel !

Klinkt positief. Vraag me alleen af waarom iedreen die een OB12 heefter weer zo snel vanaf wil ...

Paul.

hoe makkelijk kan je sounds programmeren met de OB12, maw hoe intuitief is de interface?

Volgens mij is hij voor velen te intuitief en dus lijkt hij makkelijk maar dat werkt twee kanten op (ikzelf heb een hekel aan manuals en sub-menues dus intuitief is my way). Op dezelfde dag dat ik de OB12 testte heb ik ook een tijdjes achter een novation gestaan. Wat mij opviel is dat de geluiden erg mooi waren maar dat je door random aan wat knopjes te draaien het geluid niet echt meteen kon verkloten, het bleef mooi. Volgens mij is dat als je in de winkel staat fantastisch, zo van goh wat een mooi geluid. Met de OB12 gebeurt het tegenovergestelde je begint met een meestal redelijk geluid en na random draaien lijkt het totaal verkloot. Een sufkop zou denken wat een klote synthesizer!!! Thuis zal dat dan ook wel gebeuren. Misschien zoiets als een racewagen met een heel klein stuurtje, dat valt ook niet mee.

TE intuitief?

TE intuitief?

//Offtopic

Jaah olaf : Dat herken ik wel... een té inuitieve synth heeft zo veel om aan te friemelen dat je er niet van af kan blijven.... en vervolgens je patch helemaal weer verkloot ... ;);

//offtopic

Ik ken die OB12 verder heel slecht, maar je zou soieso het als voordeel kunnen zien dat je juist GEEN virus of nord koopt. Dezen zijn nu dé standaard en misschien klinkt daarom de ob12 orginele.. zeker als het een synth "voor erbij" is.

TE intuitief?

Idd, volgens mij weet je dan gewoon niet wat je aan het doen bent.

Zou graag de Obie een keer thuis willen hebben en kijken/horen of de kritiek er op terecht is.

Ik heb zojuist een Ob12 gekocht en ben zeer enthousiast.

De presents lijken wel door een amateur gemaakt te zijn, zoiets kom ik zelf wel op uit na een beetje klooien !

Maar het is een massieve synth kwa geluid, veel mogelijkheden ! ben nu wat basjes aan t programeren.

fantastische synth met veel mogelijkheden !

Ik heb de ob12 nu een paar maanden, en ik heb op het punt te staan het beest te verkopen. :stupid

De presets zuigen, dus ik wou er voor dat iemand hem ging kopen al wat trance/dance geluidjes inzetten om hem wat aantrekkelijker te maken}:|. Ik ben er toen pas echt leuke dingen op gaan ontdekken, en steeds meer goed/interressante geluiden uit gaan halen. En 2 dagen later was ik tot de conclusie gekomen dat dit toch een gigantisch beest is en heb ik alle advertenties verwijderd. Je kan er echt van alles uithalen.

Wat betreft de bass, de mensen die zeggen dat ie het laag kunnen niet met de kracht van dit beest omgaan :D, als je gewoon aan de knoppen draait haal je er hele lekkere bassen uit.

Ergens terug in deze thread las ik ook dit:

Nogmaal, de OB is een goede VA synth , maar niet voor House en Techno toestanden.Als je Trance maakt

Hmmmm, dit is bullshit met iedere synth kan je trance geluiden maken. En de OB12 leent zich daar uitermate voor! Je kan de zogenaamde "superstring" er makkelijk uithalen, en die klinkt nog goed ook! Alleen wat wel jammer is, is dat als je de unison gebruikt van de beloofde 4 voices er helaas maar 2 gebruikt kunnen worden. Je kan er wel 4 aanslaan maar je hoort dat bij 2 voices er een delay inzit.

Even over die Ion.

Effe interface kopen daar staat hij in.

O ja, nog even over die 8 stemmen, dat hebben ze express gedaan zodat hij meer rekenkracht overhoud voor de modulatie.

Blijkt het broertje te GAAN worden van Alesis Andromeda A6 maar dan virtual analog, maar toch bijna echt analoge sound.

Vandaar die extra rekenkracht die ze hebben weggesnoept om toch nog een budget vriendelijke synth te maken.

Volgens INTERFACE!....dan he.(Lijkt het ze toch goed zijn gelukt om digitaal een analoge touch te geven die aardig in de richting van een analoge synth komt.)

Ps: lijkt me een leuke aanvulling.

Back