Mic preamp/compressor

Theofiel

Ingeburgerd
Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een beetje goede microfoon voorversterker, het liefst met ingebouwde compressor. Maar het aanbod op dit gebied is zo groot dat ik door de buizen het bos niet meer zie. Ik neem eigenlijk vooral zang/stem op, maar sluit instrumten in de toekomst niet uit...
Sommige preamps hebben ook een digitale uitgang heb ik gemerkt,, ik vroeg me af hoe groot het kwaliteits verschil is tussen deze digitale uitgangen of 2x extra een d/a a/d converter passeren als je alles op de gewone manier aansluit (ligt natuurlijk ook weer aan die converters)
Ik vraag me af wat jullie ervaringen met pre'amps zijn...

de volgende pre'amps leken me wel interessant:
Joemeek oneQ
ART MPA Gold
Tl audio Ivory

groetjes,

Theo

al eens de combo fmr rnp + fmr rnc bekeken. Hij is volgens mij stukken beter dan de tl audio ivory of de joemeek oneQ die je vermeld, en kost tesamen 700 €

ze worden ook als een channelstrip verkocht, ingebouwd in een rackmount voor een 800 €

www.fmr.com
http://www.mercenary.com/2rnhoinfulof.html voor de channelstrip constructie

ga es op zoek naar filtek BKE-4 com/lim of neumann U473 com/lim die zijn ERG goed, qua mic-pre zoek naar siemens V276 moet je toch wel voor 800euro krijgen die combo, hen vandaag nog een BKE-4 gekocht voor 280 euro...hehe m'n 5e
het enige is dat jke zult moeten racken maar de qualiteit is ongevenaard..

hmmm dat ziet er leuk uit, maar 800 euro is eigenlijk net wat boven budget, helaas.
Volgens mij is dat net een kwaliteitsniveau hoger...
Budget ligt rond de 500 euro...

Iemand ervaring met de 'PreSonus Eureka Pro'
Deze krijgt een hoop goede reacties alleen ben ik een beetje huiverig voor de 'tube emulation', of is dit misschien ten onrechte?

Is het trouwens ook mogelijk om bv die compressor van de channelstrip te gebruiken als send effect?

hee ja die TAMPA is wel interresant ja!

Ik vroeg me eigenlijk af, ik heb een gewone Audiophile 24/96 geluidskaart, maar zat erover te denken om een betere te kopen, één met vooral betere a/d converters. Het probleem alleen is dat ik helemaal niet veel in of uitgangen nodig heb. (1 mic, 1 synth (maar nooit gelijktijdig) en een draaitafel). Dus dacht ik als ik nou ipv een nieuwe geluidskaart een goede pre'amp koop met digitale aansluit mogelijkheden is dit een veel beter alternatief...of denk ik nou op een verkeerde manier.

het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel aansluitingen je wilt hebben.

ik heb erg veel goede verhalen over de tampa gehoord. ik zou hem zo kopen, maar ja, als je er geen nodig hebt...8)

niet te veel, liever een paar van hele goeie kwaliteit dan meerdere van mindere...

treed er uberhaubt signaalvervorming op als je via die digitale out werkt via de digitale in van mijn geluidskaart?

iemand idee of er verschil is tussen mijn audiophile spdif ingangen vergeleken bij die van duurdere audio interfaces?

Origineel geplaatst door waxx
al eens de combo fmr rnp + fmr rnc bekeken. ..

Ja, en als je 't niks vindt kan je 'm nog als volgt gebruiken:

van de FMR-site
Here are some suggested uses and abuses for your RNC:

PAPERWEIGHT
The RNC is also great for holding down papers on your desk. It's 1/3 rackspace size means it fits next to your blotter without wasting space. 1. Set the controls to positions you find aesthetically pleasing.
2. Disconnect the RNC and remove it from your rack.
3. Place the RNC on top of your loose papers.

:D Humor hebben ze daar wel!!

Mindprint wordt in deze thread een paar keer positief beoordeeld.
Niet dat ik vind dat ik het beter weet...maar ik heb er regelmatig negatieve verhalen over gehoord. Ikzelf heb ze een paar keer gebruikt in de studio (met name de t-comp dan) en was er ook niet echt enthousiast over.
Waarom? Gewoon de klank.....

Ik zou iets anders overwegen dan een mindprint.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Mindprint wordt in deze thread een paar keer positief beoordeeld.
Niet dat ik vind dat ik het beter weet...maar ik heb er regelmatig negatieve verhalen over gehoord. Ikzelf heb ze een paar keer gebruikt in de studio (met name de t-comp dan) en was er ook niet echt enthousiast over.
Waarom? Gewoon de klank.....

Ik zou iets anders overwegen dan een mindprint.

Idd, ik kon ook geen ruk met de mindprint. Lekker ongenuanceerd, hihi :D

Is het ook mogelijk om een stereo signaal uit bijv een hardware synth via éen van bovensteaande pre-amps te leiden?
De meeste hebben namelijk maar een enkele line-in.

Ach, dan word het natuurlijk een dual channel pre amp.

Maar word dit wel is gedaan? De outputs van een digitale synth via een tube-pre amp leiden voor een tikkeltje 'warmte'? Ik vind er namelijk niets over...

een synth stuurt een line signaal uit; daar heb je geen preamp voor nodig.
een buizencompressor is dan meer wat..

ja dat weetik, maar als je dan toch een buizenpreamp heb liggen, waarom zou je dan niet even gebruik maken van de overdrive functie of eq/compressor?
Ik snap dat het overbodig is omadt het signaal niet versterkt hoeft te worden, maar ik dacht misschien heeft het wel ietsje extra's mee aan het geluid.

Een goede pre amp en zeker met buizen kan je synthsound inderdaad een beetje meer meegeven.
Je hebt het dan wel over een goede pre amp en die vind je met buizen niet voor 500 euro.

Voor die prijs zou ik op zoek gaan naar een pre amp zonder buizen. Dan haal je iets beters in huis
dan een merk dat voor die prijs buizen verkoopt.
Vaak reclameren ze met buizen maar is het alleen de gainstage die buizen bevat of i.d.

Er is een Avalon pre amp op de markt die rond 500,- ligt. (Zonder buizen)

Wil je er toch een compressor bij en liefst nog wat eq kijk dan eens naar de focusrite green voicebox.
Die zijn te scoren van 300-350 en heb je een complete channelstrip. Die dingen waren in de gulden
tijd 3000-3.500 dus dan heb je echt wel degelijk spul.

gr. Tom

Bedankt voor de info Tom!

Ja dat goedkope buizenspul begin in niet aan, en die avalon leek mij ook wel wat alleen zoek ik eigenlijk dusmet comp, en die heb je wel alleen zijn weer een stuk duurder...mjah

ook stuitte ik op dit vreemde apparaatje

149482.jpg

2 kanaalbuizenpre-amp + optische comp. + dig. uit

hij ziet er dan wel niet uit, maar in theorie is dit precies wat ik zoek...alleen weet ik niet of ie klinkt, ik ken sowieso geen enkele pre-amp van Korg.
op soundonsound staat wel een redelijke review...
iemand ervaring mee?

Back