Toevallig had ik 'm van het weekend bijna gespeeld bij een eenmalig dingetje, en dus voorbereid (uiteindelijk had de zanger last van zijn stem, dus deze maar niet gespeeld). Yoozer heeft nog steeds gelijk in zijn beschrijving van hoe het geluid in elkaar zit, maar Bass ook over dat housegeluid. Check anders 's onder de techno-geluiden (hard- of soft-leads of zo). Daar zit waarschijnlijk precies je geluid al in (een soort 'ravehit' of zo). Beetje pielen met resonance en cut-off, en klaar.
Nou ja, half dan: daarna mag je nog gaan spelen met delay, want om precies dit geluid te krijgen moet-ie 'in zichzelf grijpen'. Spelen gaat denk ik het handigst met een arpeggiator eronder, alhoewel ik het handmatig ook al best goed kreeg (1-2-3- -1-2-3- -1-2-3- -1-2-3 -).
De lead is supersimpel: gewoon een gortdroge sinus. Moet je wel strak spelen, want alle (timings)fouten hoor je meteen - maar het kan!
Verder nog een fade-in van de cut-off en dat hardsyncgeluidje voor het intro, stabs in de tweede helft van het eerste couplet en vanaf het eerste refrein bijna continu een lichte koorsample - jaja, stiekem erg veel toetsenwerk in deze 'Tanzmetal'! (dat ik trouwens niet allemaal deed, aangezien ik alleen mijn XP-30 bij had en niet ontzettend wilde gaan klooien met splits en geluiden in-en-uitschakelen)
Loopen is suf, trouwens.
(en arpeggiators ook
)
Nou ja, half dan: daarna mag je nog gaan spelen met delay, want om precies dit geluid te krijgen moet-ie 'in zichzelf grijpen'. Spelen gaat denk ik het handigst met een arpeggiator eronder, alhoewel ik het handmatig ook al best goed kreeg (1-2-3- -1-2-3- -1-2-3- -1-2-3 -).
De lead is supersimpel: gewoon een gortdroge sinus. Moet je wel strak spelen, want alle (timings)fouten hoor je meteen - maar het kan!
Verder nog een fade-in van de cut-off en dat hardsyncgeluidje voor het intro, stabs in de tweede helft van het eerste couplet en vanaf het eerste refrein bijna continu een lichte koorsample - jaja, stiekem erg veel toetsenwerk in deze 'Tanzmetal'! (dat ik trouwens niet allemaal deed, aangezien ik alleen mijn XP-30 bij had en niet ontzettend wilde gaan klooien met splits en geluiden in-en-uitschakelen)Loopen is suf, trouwens.

(en arpeggiators ook
)