TR61 korg of yamaha mo6

thommy98

Ingeburgerd
Hallo,

ik sta op het punt een workstation te kopen en twijfel tussen de korg tr61 en de yamaha mo6. Het budget is echter niet belangrijk.
De synth zal hoofdzakelijk gebruikt worden als lead synth (metal synth solo's a la children of bodom, stratovarius, rhapsody). Ook een aantal donkere klanken en pads zouden aanwezig moeten zijn. Het is natuurlijk ook handig als andere genres mogelijk zijn..

Als piano bezit ik al een yamaha p120. Pianoklanken zijn dus niet belangrijk.
Wat raden jullie me aan ?

Groeten,
Tom

Het is al 1000 keer gezegd en het zal waarschijnlijk nog 100000 keer gezegd moeten worden:

Zoiets is heel persoonlijk, en het hangt gewoon af van het feit wat jou zelf het leukste lijkt, en welke klanken je het meest liggen.
Ga naar de winkel en beluister/test ze gewoon.

Over het algemeen word de korg triton serie (Classic, LE, TR, Studio, Extreme) vaak gebruikt voor zijn pads, maar ook de Yamaha MO heeft zo zijn voordelen en eigen sound.

Sorry maar niemand kan echt zeggen wat jij het leukste gaat vinden. Beluister wat demo's en vergelijk wat op de sites (www.yamahasynth.com en www.korg.com), en ga vervolgens naar de winkel.

Vergelijking op de website heb ik al gedaan, ook in de winkel heb ik beide al uitgetest. Op een uurtje tijd kan je het volledige toestel niet kennen. Er zijn ongetwijfeld heel wat mensen die voor dezelfde keuze staan als ik en die een beslissing genomen hebben.
Het is uiteindelijk een beslissing van over de 1000 euro. Ik laat me dan liever leiden door een deskundige uitleg dan door "wat mij het leukste lijkt".

qua specs ontlopen ze elkaar niet zoveel, en ze hebben allebei voldoende ruw waveformmateriaal om alle kanten op te kunnen, dus het komt echt wel een beetje neer op welke sound jou het meeste aanstaat. Wees niet bang: qua features maken ze elkaar echt niet zoveel uit.
Persoonlijk vind ik korg over het algemeen wat "Lomper" klinken ( dit is zowel positief als negatief bedoeld :D), het geluid is wat krachtiger en agressiever, maar mist een beetje het warme karakter wat een yamaha over het algemeen wel heeft. Een Roland klinkt vaak weer wat natuurgetrouwer, maar ook ieler.

succes.

Das grappig dum..... :D

Ik vind Yamaha net wat natuurgetrouwder en realer...
maar een Roland X een goede nr. 2...

Ik vind de Korg lijn interessant voor ingewikkelde; film, sfeer.... motion, pads etc...
ook voor wat viezigheid.

niet voor braaf een zo realistisch mogelijk benaderen van natuurgetrouwde sounds...

( daarom heb ik ze binnekort ook alle 3
:D )

Ik denk dat het er erg vanaf hangt welke geluiden je al hebt en welke synth daar het beste op aanvult.

Zelf heb ik een Roland RD700 en ik denk er ook over om een Korg TR aan te schaffen al vind ik de alround sound van de MO6 net even iets beter, denk ik toch dat de Korg een betere aanvulling is omdat ie iets agressiever klinkt.

Cheers,
Eddy

Back