Re: eigen synth effecten...
Origineel geplaatst door jaccis
in hoeverre gebruiken jullie eigen on board effecten van synths voor je producties ?
Vroeger altijd. Nu niet zozeer meer, omdat ik een 01v heb met ingebouwde effect units en 4 aparte effectbakken (Alesis Ineko, Digitech Quad V2, TC M300, Digitech DSP16). De M300 en de Quad zijn werkpaarden, de Ineko pas ik heel specifiek per synth toe, de DSP is maar voor 1 effect geweldig (een ongelofelijk mooie Canyon reverb). Het ding is ook een beetje defect, dus is het een gepiel om 'm op die preset te krijgen, en vervolgens niks meer mee doen behalve aan de EQ draaien (verder valt er ook niks aan te passen).
Waarom maak je wanneer je een lead uit bijv. je motif gebruikt, juist wel of geen gebruik van je effecten die die motif biedt? waarom trekken jullie hem door een extern effectenkassie ?
Omdat de CPU-kracht die er besteed wordt aan het maken van zeg, een reverb, in de Motif gedeeld moet worden met heel veel andere dingetjes, en omdat zo'n kassie alles toegewijd kan hebben aan het zo goed mogelijk maken van een reverb. De reverb van een budgetbak als de TC is nog steeds tig keren beter als menige reverb in workstations of synths.
Hoe vaak maak je gebruik van de desbetreffende synths eigen effecten ?
Bij de Ion voornamelijk de compressor en soms de distortion. De chorus vind ik niet om over naar huis te schrijven, de flanger is ook te lief. Van de Virus: ik vind de reverb helemaal om te rillen zo gruwelijk, maar in de mix valt 't wel mee. Van de Q: reverb en delay zijn heel acceptabel, de rest is 3 keer niks (op de bitcrusher na). AN1x: onboard effecten zijn gewoon goed (maar Yamaha maakt ook zelf effectenbakken). XP30: vrijwel nooit zonder effecten, alleen vind ik er een hoop gewoon zwaar onder de maat (compressor). TR-Rack; alles heeft effecten erop en het is allemaal schitterend. Zo goed te horen dat ze een heel erg groot deel van de R&D in puur de effectensectie hebben gestoken; het klinkt allemaal errug mooi en gelikt. Het is dan bijna zonde om ze uit te zetten...