eigen synth effecten...

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
in hoeverre gebruiken jullie eigen on board effecten van synths voor je producties ?

Waarom maak je wanneer je een lead uit bijv. je motif gebruikt, juist wel of geen gebruik van je effecten die die motif biedt ?

waarom trekken jullie hem door een extern effectenkassie ?

Wanneer doe je het en wanneer niet.... ?

Hoe vaak maak je gebruik van de desbetreffende synths eigen effecten ?

Ligt helemaal aan het apparaat natuurlijk en welke kwaliteit de onboard effecten hebben.

Van de access virus c gebruik ik wel de reverb en delay omdat ik die wel goed vind, de phaser ook.
De Jp8000 heeft alleen delay en moet je sowieso reverb bij gooien, klinkt beter.
:)

Meestal gebruik ik niet de ingebouwde effecten van de synth omdat die fecten vooral de reverbs meestal minder zijn.
De enige die ik wel gebruik is de Wah wah op mijn clavinet van de promega 2 omdat die lekker soul/funky klinkt. En omdat ik geen andere Wah wah heb.

Idd de revurp van de Virus C gebvruik ik vaak om het geluid wat op te dikken en voor de rest van m`n synth`s revurp ik alltijd met externe HW bakken nl. de MPX 1. Delay`s komen zowel uit de extern en interne effecten. De faser`s (waar ik erg dol op ben) gebruik ik als intern effect, m`n HW bakken vind ik niet zo`n mooie faser hebben.

ik gebruik in ieder geval zo weinig mogenlijk fx tot in de eindmix wat er nl al overheen zit kun je niet weghalen

fx moeten een bijdrage zijn aan het geluid bv een distortion op de bass drum om deze zo vetter
te laten klinken bv. zou ik deze nu ook nog eens in een hallllllllllllllll/////>>>. .. zetten krijg ik dit
in de eindmix nooit meer gecorigeerd althans dat is mijn id.

Tja, als de onboard effecten prima klinken, gebruik ik het wel.
Een nadeel kan zijn als je de delay of reverb van je synth gebruikt en je wilt die synth dan nog achteraf compressen (met outboard gear), dan compress je de delay of reverb mee en dat kan niet altijd het gewenste resultaat zijn.

Re: eigen synth effecten...

Origineel geplaatst door jaccis
in hoeverre gebruiken jullie eigen on board effecten van synths voor je producties ?
Vroeger altijd. Nu niet zozeer meer, omdat ik een 01v heb met ingebouwde effect units en 4 aparte effectbakken (Alesis Ineko, Digitech Quad V2, TC M300, Digitech DSP16). De M300 en de Quad zijn werkpaarden, de Ineko pas ik heel specifiek per synth toe, de DSP is maar voor 1 effect geweldig (een ongelofelijk mooie Canyon reverb). Het ding is ook een beetje defect, dus is het een gepiel om 'm op die preset te krijgen, en vervolgens niks meer mee doen behalve aan de EQ draaien (verder valt er ook niks aan te passen).

Waarom maak je wanneer je een lead uit bijv. je motif gebruikt, juist wel of geen gebruik van je effecten die die motif biedt? waarom trekken jullie hem door een extern effectenkassie ?
Omdat de CPU-kracht die er besteed wordt aan het maken van zeg, een reverb, in de Motif gedeeld moet worden met heel veel andere dingetjes, en omdat zo'n kassie alles toegewijd kan hebben aan het zo goed mogelijk maken van een reverb. De reverb van een budgetbak als de TC is nog steeds tig keren beter als menige reverb in workstations of synths.

Bij de Ion voornamelijk de compressor en soms de distortion. De chorus vind ik niet om over naar huis te schrijven, de flanger is ook te lief. Van de Virus: ik vind de reverb helemaal om te rillen zo gruwelijk, maar in de mix valt 't wel mee. Van de Q: reverb en delay zijn heel acceptabel, de rest is 3 keer niks (op de bitcrusher na). AN1x: onboard effecten zijn gewoon goed (maar Yamaha maakt ook zelf effectenbakken). XP30: vrijwel nooit zonder effecten, alleen vind ik er een hoop gewoon zwaar onder de maat (compressor). TR-Rack; alles heeft effecten erop en het is allemaal schitterend. Zo goed te horen dat ze een heel erg groot deel van de R&D in puur de effectensectie hebben gestoken; het klinkt allemaal errug mooi en gelikt. Het is dan bijna zonde om ze uit te zetten...

Meestal gebruik ik de interne effecten wél omdat ze wezenlijk bijdragen tot de overall feel van een geluid (een digitale synth klinkt niet zo gauw mooi zonder effecten dan een oude analoog). Vooral 'symphonic' en 'reverb' maar ook EQ worden nagenoeg altijd toegepast op de synths waarop dit mogelijk is.

Vooral in de moderne workstations zoals de MOTIF ES, X-serie, ... maar ook de wat ouderen zoals K2500/K2600 zijn de effecten van danig goede kwaliteit dat het gewoon dom zou zijn ze niet te gebruiken :eureka:

Dat voor mijn persoonlijke mening :) .

:doei:

Yoozer,

effe een vlug vraagie tussendoor ...

Wat is het verschil tussen de 01V en 01X ( is deze laaste nieuwer en... )

Da's een heel verschil. Je hebt een 01V (16-bit, 44khz digitale mixer uit 1998 ), een 01v96 (de nieuwe 24-bits 96khz versie), en een 01X (en dat is een combinatie van een digitale mixer en een Firewire (mLan) audio interface). Als je voor een opvolger van de 01V zoekt moet je de 01V96 hebben.

De eerste twee hebben uit zichzelf al een hoop inputs; de laatste gaat er van uit dat je er wat bakjes aanhangt om van de volle mep kanalen gebruik te maken. Het gebruik als mixer is dus meer een extra'tje dan een echt doel van het apparaat; het is in de eerste plaats een audio interface.

Die is dus ook minder goed standalone te gebruiken (IMHO natuurlijk) als je een grotere setup hebt; je moet er wat andere mLan apparaten aanhaken, en als het even kan een computer.

Re: eigen synth effecten...

Origineel geplaatst door jaccis

Waarom maak je wanneer je een lead uit bijv. je motif gebruikt, juist wel of geen gebruik van je effecten die die motif biedt ?

waarom trekken jullie hem door een extern effectenkassie ?

Wanneer doe je het en wanneer niet.... ?

Ach, ik gebruik wel eens intern delaytje in de Virus en een galmpje uit m'n DDX3216 mixer maar over het algemeen vind de extra effecten in apparaten niet veel toevoegen (kwalitatief vaak niet geweldig). Liever gebruik ik mijn externe effects omdat die weer een heel eigen karakter hebben en ook specifiek bedoeld zijn om effecten toe te voegen aan andere gear.

Meestal hebben de dedicated effectunits ook meer parameters om het effect af te stellen. De Roland 606/808/909 sounds haal ik graag door externe effects en filters om ze wat meer onherkenbaar te maken (hou niet zo van clichématige geluiden).

Wanneer ik een effect gebruik, hangt helemaal af van de context waarin het gebruikt wordt en hoe ik wil dat het geluid in de mix staat.

Ik gebruik ook regelmatig de interne effecten van synths hoor.....als de kwaliteit ervan past in een track is dat geen probleem.

Nu zijn er natuurlijk synths met een zeer uitgebreide en goedklinkende FX-sectie (ik vind vijvoorbeeld die van de Yamaha FS1R vrij goed), maar ook bij oudere bakken gebruik ik ze vaak nog. De reverb van bijvoorbeeld de D-110 is zo bad, dat het weer okee klinkt in een lo-fi productie. En het meeste dat ik maak zit toch in die sferen :)

Met name bit reducers zoals in de Z1 (en ook weer de FS1R) vind ik erg okee; daar kan je echt wilde dingen mee doen.

Back