Ervaringen met Yamaha QY100/70 of andere portable music-studios

olafmol

[EXPANSIONS]
Halliehallo,

heeft er iemand op dit forum ervaring met de Yamaha QY100 of QY70 of een alternatieve portable music-production dinggeval bakkie? Lijkt me erg vet om zo'n apparaat gewoon in je rugzak mee te kunnen namen naar her en der om iets in te kunnen spelen als de inspiratie toeslaat. Klinkt het ergens naar? Is de sequencer goed te gebruiken? Heb je veel batterijen nodig? etc.etc.

Olaf

OLAF!

OLAF!

Je treft het :)

Wij hebben inderdaad een QY100... HEEL leuk speledingetje, batterijtjes gaan lang mee, synth engine van de CS2x AWM2, verbeterd. Interne geluiden zijn heel ok. Interfaceje ala rm1x, supereenvoudig, wel zijn de knoppies klein, maar ach, het is dan ook voornamelijk voor on the road. Zo uit me hoofd 24 tracks, 8 intern 16x midi.
Een groot nadeel vind ik wel dat er alleen maar minijacks inpassen, maar je zult hem toch niet het meest gebruiken als je geluidsbron.

De gitaargeluiden zijn meesterlijk... HEEL leuk aparaatje, zeker de moeite waard als je onderweg dingetjes wilt doen. Je kan songs opslaan op smartmedia.. erg erg leuk.. plezier om mee te spelen.

Sequencer is erg goed te gebruiken, je kan op smartmedia gewoon smf files zetten. Ik heb mijn rm1x files nog niet geprobeerd op dat ding, en dat kan ook nog wel even duren (de studio staat nu in ibiza ;)) maar misschien is dit wel goed mogelijk.

Ik heb ook geen idee hoe stabiel de clock van de sequencer is op batterijen als je drukke stukken pakt, maar ik vermoedt dat het dik in orde is..

Cor.

klinkt goed, thanx!
weet je (of iemand anders) ook of ie heel erg veel verbeterd is tov de QY70?

Olaf

Hoho, die QY100 heb ik zelf ook gehad. Het is eerlijk waar een leuk apparaat voor een gitarist die een begeleiding wil maar om nu te zeggen dat de batterijen lang meegaan? Binnen een krappe 45 minuten komt er al iedere keer een irritant scherm in beeld dat hij bijna op is. Niet veel later staakt hij werkelijk. Simpel gezegd, moet je er een adapter bijkopen die je op locatie in het stopcontact kan prikken. De QY70 heb ik nooit gehad maar het schijnt dat er verschillen inzitten in de klank en op het net waren zelfs gebruikers die de QY70 prefereerden boven de QY100.

Verder vind ik de QY100 wat duur voor het gebodene omdat hij voor mij alleen bruikbaar was om schetsen te maken. Uiteindelijk moest thuis alles weer opnieuw. Er zit verder geen sampler in en je kunt genoeg songs opslaan zonder de smartmedia kaart. Tenzij je 3 maanden op vakantie wilt gaan...

mmm....45 minuten is wel een beetje erg krap, zeker omdat er 6 batterijen in moeten

Die gast van de Neptunes is er gek mee. Hij had zo'n ding dat ie 'm aan kon sluiten in de auto; dus 1 plugje naar de aansteker, en de andere naar z'n kilowatt car-hifi! Lachen!

te groot ;)

Dat is ook de reden waarom ik hem uiteindelijk weer heb verkocht. Ik kwam thuis, ramde er een set batterijen in en deed de handleiding open. Blz 1... Hmm, ziet er interessant uit. Nog geen 10 pagina's verder zat ik zonder stroom. Eerste reactie die daarop volgde wil je niet weten. Had hem met koopavond gehaald en nergens had ik nog batterijen. De volgende dag oplaadbare batterijen gehaald, want je wil niet iedere dag nieuwe duracells kopen. Nou dat was een nog grotere ramp. Uit wanhoop een adapter gekocht en daar een tijdje mee zitten spelen. Het is leuk zolang je een stopcontact kan vinden, anders maak je nog geen muziek. En als ik dan toch persee een stopcontact nodig heb, neem ik liever een kleine electribe of iets dergelijks mee op vakantie.

Hey Olaf

Ik heb een QY70 gehad, errug leuk apparaat. Alleen ik heb hem eigenlijk alleen als synthesizermodule gebruikt.
Ik begrijp dat jij dat ding mee wil nemen om onderweg wat in elkaar te kunnen zetten.
Nou dat heb ik zelf nooit gedaan. Ik heb dus alleen de geluiden gebruikt. Maar dan heb je ook aardig wat geluidjes voor zo'n klein apparaat.

Grtn

Goos

mm..ik hoor net van iemand met een QY70 dat ie er 4 uur mee kon doen op batterijen........ikke nu in de war..kan em voor 250 euro 2ehands kopen

Werkt hij er zelf 4 uur mee of zegt de handleiding dat? Als ik me niet vergis gebruikt de QY70 dezelfde energieverslindende soundchip als de QY100.
Ik zou eerst zelf testen alvorens je het geld neerlegt. 4 Uur zou inderdaad een perfecte batterijduur zijn. :)

dat zegt hijzelf....de gast woont in duitsland dus niet zelf te testen..misschien ff rondje muziekwinkels doen...

Olaf, ik heb even zitten Googlen maar ik kan het niet vinden voor je. Misschien kun je zelf even proberen. In die paar weken dat ik die QY100 had haalde ik info van een druk bezocht forum voor QY70 en QY100 bezitters. Zal zo eens op een oude computer checken of ik die link nog heb.

Back