Ik heb een Triton Classic met een daar reeds ingebouwd de sample optie.
Toevallig heb ik de TR onlangs eens uitgebreid uitgeprobeerd bij Spanjaard.
En hoewel het demo exemplaar in de winkel niet uitgerust is met een sample optie, kan ik daar wel iets over zeggen.
Wanneer ik op mijn Classic met samples werk, bewerk ik ze meestal op de computer met Wavelab. Pas als ze dan naar mijn zin zijn, laad ik ze over in mijn Triton. Ik vind het sampler gedeelte in de Triton niet fijn werken. Multisamples maak ik wel op de Triton. Al met al best veel handelingen, waarbij een groot touchscreen erg prettig is. Aangezien de TR die niet heeft, moet je goed weten waar je mee bezig bent/overzicht houden en moet je meer handelingen verrichten om hetzelfde te bereiken.
Grote voordeel van een intern sample board is dat je in staat bent samples te laten meelopen met de sequencer of de arpeggiator. Daarnaast komt de sample ook nog eens met het overige signaal mee, wat ik een pluspunt vind op de buhne.
Daarnaast heb ik ook een Akai Sampler gehad, dus enig vergelijk heb ik wel. Ik zou voor het board gaan.
De verkoper bij Spanjaard is erg Yamaha minded. In zijn ogen was de TR meer een beginners speeltje.
Ik ben dat niet met hem eens. In vergelijk met de Triton met Touchscreen is het wel behoorlijk lastiger navigeren, maar het potentieel is minstens zo groot. (Op wat verschillen na). Ik vond het een mooie machine. Doen dus. En incl board.