noise-sweeps

Cecil

Zoals de ouden zongen...
beste forumgenoten

in nagenoeg alle genre's dancemuziek -naast vele andere soorten- maakt men gebruik van ruis in alle soorten en maten. Mijn vraag gaat over noisesweeps. Van die lange sissende, vegende, spuitende sweeps die je hoofd mee op reis nemen. Het lukt me vrij aardig om een ruisend of sissend geluid te maken, maar het is nooit wat ze noemen 'cutting edge'. Laat ik me tot de techniek beperken. De losse eindjes voor mij zijn:

-is een bandpassfilter lekkerder of algemener dan een HPF?
-welke effecten maken dit echt 'buitenaards' en dan bedoel ik vooral de volgorde en het soort reverb?
-hoe zit dit in het stereobeeld?

ruisgeluiden zijn naast de drums in dance muziek essentieel: betekent dat ook dat men de ruis compleet onder controle heeft? Welke parameters zijn dan nog meer echt essentieel, behalve volume en cutoff?

Wie heeft er veel ervaring mee en wil me verder op weg helpen?

Cécil

Welke parameters zijn dan nog meer echt essentieel, behalve volume en cutoff?

Misschien in het stereo-gebeuren. Met phasers kan je ze nog mooier laten opzwellen, dat ze als 't ware door je hoofd heen gaan 8o) of de stereo-breedte laten meemoduleren, bijv. van smal naar wijd of andersom.

echo/reverb kan nooit kwaad op sweeps vind ik

Ben zelf nu ook veel mee aan het experimenteren
Stereowidener klinkt echt vet zoals sander als zei
Verder is het vet om bijvoorbeeld een lange "uplifter" (zo noem ik het) te combineren met een iets kortere met een andere sound en later nog een kortere met nog een andere sound
Zeg maar 3 "fases"

Origineel geplaatst door rendering_rebel
Verder is het vet om bijvoorbeeld een lange "uplifter" (zo noem ik het) te combineren met een iets kortere met een andere sound en later nog een kortere met nog een andere sound
Zeg maar 3 "fases"

Heej rendering. Hoe bedoel je dit precies?
Vind dit wel interessant namenlijk...

audiootje erbij rendering_rebel?
ik denk idd dat je met fitersweeps en een of meerdere phasers al een heel eind komt.
bijv. stereo sound links en rechts over een aparte phaser met verschillende snelheid of zo...

Welke parameters zijn dan nog meer echt essentieel, behalve volume en cutoff?

Voordat we verzeild raken in stereoverbreders etc..... Misschien kan wat resonantie helpen?

werkt wel lekker hoor! keek ff verder, Ze Pequeno klinkt lekker man!

wat filtersweeps betreft, ik vind het altijd erg goed werken als je een lange rising noise gefiltert op laat komen, en dan daar tegenin noise met een lfo op de filter die naar beneden gaat. de lfo snelheid gaat mee omlaag met de frequentie

of meerder sweeps met lfo tegelijk, als je naar een break toewilt....dat werkt ook altijd lekker :)

Attachments

• voorbeeld.mp3
    928,8 KB · Bekeken: 106
Nog een aanrader: ook eens met omgekeerde reverbs gaan experimenteren !!

Allen bedankt voor de reacties! Vooral die van Hans vind ik erg bruikbaar...

Doen jullie ook iets met het volume tijdens zo'n sweep? Zachter of harder maken van gedeeltes? Heb ik even mee zitten experimenteren, naarmate het filter open gaat laat ik het volume ietsje zakken. Werkt in theorie als een compressor

analoog gebruiken ? toon er in ? beetje resonsitie erbij ja ? meerdere sweeps tegelijkertijd ? reverse crashes .. en zorgen dat je timing goed is .. bijv eerst sweep helemaal op laten komen en net voor dat bijv de beat er weer invalt het filter helemaal weer dicht trekken .. en akkorden pitchen ( is niet echt een noise sweep) kan ook super vet zijn .. vooral met een een beetje detunen en analoog super !

Een korte attack en een lange decay, zodat je in het begin even een soort van 'snap' hebt, vind ik ook wel lekker.

Dus in plaats van "sssssssssssssscccccccchhhhhhhhhhhwwwwwwww" krijg je "pffsssssssssssssscccccccchhhhhhhhhhhwwwwwwww" :p

Ik gebruik zelf een lowpassfilter met veel resonantie hier voor, maar ik denk dat een bandpass beter werkt. Een (stereo) flanger is wel een beetje een must.

Vergelijkbare discussies

Back