SACD's moeten vanaf het begin opgenomen worden in DSD kwaliteit. Dit is een systeem wat Sony min of meer 'gestolen' heeft van Bell Labs in the USA. Origineel heette het Delta Sigma Modulatie, en zoals al eerder gemeld, kijkt het niet zozeer naar de voltage waardes van samples (zoals PCM doet), maar naar het verschil met de vorige sample waarde, 1 bit convertors. Niet te verwarren met de 1 bit 'output' systemen die sommige CD spelers hebben.
De geluidskwaliteit van SACD is fenomenaal, ik heb het alleen nooit kunnen vergelijken met PCM. Op de AES beurs heb ik de systemen een aantal keer kunnen beluisteren, maar toen gebruikten ze ook mono amps en speakers die erg veel geld kostten, mijn oma's AM radio klinkt daar nog goed over.
Ze klinken ruimer, opener en veel gedetailleerder dan conventionele CD spelers, maar kosten ook een stuk meer en zeker de disks.
Aangezien ze vanaf het begin in DSD kwaliteit opgenomen moeten worden, zijn er niet veel titels te verkrijgen (500 aan het begin van dit jaar!)
Wat er voornamlijk te verkrijgen is, zijn jaren 70 en 80 titels, die van de originele analoge 1/4 inch master naar DSD zijn omgezet, Mike Oldfield, Pink Floyd en ga maar door. Sony had het in het begin bedoeld voor 'high-end' freaks, mensen met een hifi set van tienduizenden guldens/dollars/euros, maar jaren later (eigenlijk vanaf vorig jaar) ook op de consumenten markt gestort. Ineens zag je advertenties in de OOR en andere muziekbladen voor SACD.
Persoonlijk denk ik dat DVD-A gaat winnen, ook al zijn er nog niet veel titels te verkrijgen op 192/96 kHz, multichannel, 24 bit etc. De meeste consumenten weten niet eens wat SACD is en vinden het vast veel te duur, dan bedoel ik uiteraard Mien en Jaap uti Appelscha die gewoon muziek willen luisteren en films willen kijken.
Het verleden heeft altijd bewezen dat langst 'overlevende formaten', altijd de meest compatible formaten zijn. Welke verdwenen? Laserdisc, CD-I, Video CD, DCC, DAT voor consumenten en ga maar door. Welke hebben gewonnen? Op dit moment de DVD speler, puur omdat ze alles kunnen afspelen wat mensen gebruiken, CD (R/RW), DVD (alle formaten), mp3, Video CD en sommige zelfs SACD.
Het is trouwens niet zo dat alle SACD's een PCM laag en een DSD laag hebben, je hebt 3 soorten disks, alleen DSD, 2 x DSD en een hybride disk met PCM en DSD data.