Vraagje over synths met Usb output.

Djones

Stamgast
Al sinds enige jaren heb ik mij niet meer bemoeid met hardware synths.
Dit puur omdat ik de werkwijze niet fijn vondt, m.b.t. het apart opnemen van elk verschillende track in je sequencer, om vervolgens dan pas de mogelijkheid te hebben om audio effecten in Cubase toe te voegen.

Dit kon natuurlijk wel rechtstreeks.
Maargoed, wanneer ik een baslijn een lead en eventueel meerdere geluiden door 1 geluidskabeltje komen, dan heeft het natuurlijk weinig zin om daar effecten aan toe te voegen.

Mijn vraag is dus eigenlijk:

Met de nieuwere synthezisers die tegenwoordig om een Usb output beschikken:
betekent dit, dat het bijvoorbeeld mogelijk is het maximaal aantal (multitimbrale) sporen dat de syntheziser te bieden heeft allen via deze ene Usb kabel te laten verlopen en in, bijvoorbeeld Cubase te verdelen over verschillende audio channels?

Ik zag dat Korg deze maand komt met de x50, das volgens mij een beetje een goedkope easy-to-use synth, maar hij wordt wel geleverd met software om hem te kunnen gebruiken als VST plug-in.

Volgens mij wil jij meerdere instances tegelijk kunnen draaien, ik weet niet of dat mogelijk is want het lijkt mij extra power vergen van je de synth. Het is denk ik wel een ontwikkeling die we vanaf nu vaker gaan zien.

Eddy,

Origineel geplaatst door theGmus
Ik zag dat Korg deze maand komt met de x50, das volgens mij een beetje een goedkope easy-to-use synth, maar hij wordt wel geleverd met software om hem te kunnen gebruiken als VST plug-in.

Volgens mij wil jij meerdere instances tegelijk kunnen draaien, ik weet niet of dat mogelijk is want het lijkt mij extra power vergen van je de synth. Het is denk ik wel een ontwikkeling die we vanaf nu vaker gaan zien.

Eddy,

In principe kun je toch altijd meerdere instances van je synth inzetten!?
Het probleem echter is dat elke instance door dezelfde audio kabel gaat.

Ik denk wel dat Slipperman het bij het rechte eind heeft.
Usb wordt niet echt gebruikt om audio door te sturen.

De USB is alleen voor het doorgeven van signalen, en audio mee op tenemen zal dan niet gaan. Hij zal net zo functioneren als MIDI. Wil je audio opnemen van je Synth, dan zal je geluid voor geluid moeten opnemen in je sequence proggie en dan editten. Via midi kan je dus ook gewoon dingen editten per track. Maar wat voor audio effect wil je dan gebruiken? Als je je handleiding boekje van je Synth erbij pakt dan zal er wel erin staan welke effecten die heeft, en die kan je dus via MIDI aansturen.

Origineel geplaatst door djlee
De USB is alleen voor het doorgeven van signalen, en audio mee op tenemen zal dan niet gaan. Hij zal net zo functioneren als MIDI. Wil je audio opnemen van je Synth, dan zal je geluid voor geluid moeten opnemen in je sequence proggie en dan editten. Via midi kan je dus ook gewoon dingen editten per track. Maar wat voor audio effect wil je dan gebruiken? Als je je handleiding boekje van je Synth erbij pakt dan zal er wel erin staan welke effecten die heeft, en die kan je dus via MIDI aansturen.

Het gaat er meer om wanneer je complexere effecten zoals compressors i.s.m. andere geluiden gaat gebruiken.
In dat geval vind ik het maar een groot gedoe, omdat ik niet alles in realtime kan doen.

Ik denk dat je dan hardwarematige effecten moet gaan gebruiken, dan zou je wel realtime kunnen doen lijkt mij...........

Origineel geplaatst door theGmus
Van de Korg site:
USB connector allows single-cable MIDI connection with your computer.

Stand-alone and innovative plug-in sound editing software is included, allowing you to tweak and program the X-50, even within your DAW software.

Da's dus alleen voor de editor; VST wil alleen maar zeggen dat de editor in Cubase werkt in plaats van losstaand.

Audio wordt over mLan gestreamd, en de enige andere USB-synths die ik tot zo ver even weet te noemen zijn de Virus TI en de Roland SH-201. Daar gaat de audio wel over de USB.

Origineel geplaatst door Yoozer
Van de Korg site:
USB connector allows single-cable MIDI connection with your computer.

Stand-alone and innovative plug-in sound editing software is included, allowing you to tweak and program the X-50, even within your DAW software.

Da's dus alleen voor de editor; VST wil alleen maar zeggen dat de editor in Cubase werkt in plaats van losstaand.

Audio wordt over mLan gestreamd, en de enige andere USB-synths die ik tot zo ver even weet te noemen zijn de Virus TI en de Roland SH-201. Daar gaat de audio wel over de USB.

En betekent het voor deze synths dus ook, dat alle multitimbrale sporen via 1 connectie gaan, maar verder wel opgeslpitst kunnen worden als seperate audio kanalen in Cubase?

Dat zou geweldig zijn.
Zeker nu ik min of meer ook de Roland SH-201 op het oog heb:-)

virus TI is naar mijn idee niet eens multitimbraal??? En de Roland SH101 volgens mij ook al niet?

Dit zijn echt synthesizers. Over het algemeen niet bedoelt om multitimbraal aan te sturen (ivm effecten, aantal osc. , polyfonie etc.)

Zowieso, ga je nu eerst kijken welke synths audio over de usb laten gaan en dan pas kijken of je het nog een leuke synth vind ook?

Kan je veel beter een USB of Firewire mixertje nemen (zoals phonic, alesis, yamaha en geloof zelfs al behringer).

Origineel geplaatst door Slipperman
virus TI is naar mijn idee niet eens multitimbraal??? En de Roland SH101 volgens mij ook al niet?

Dit zijn echt synthesizers. Over het algemeen niet bedoelt om multitimbraal aan te sturen (ivm effecten, aantal osc. , polyfonie etc.)

Zowieso, ga je nu eerst kijken welke synths audio over de usb laten gaan en dan pas kijken of je het nog een leuke synth vind ook?

Kan je veel beter een USB of Firewire mixertje nemen (zoals phonic, alesis, yamaha en geloof zelfs al behringer).

De Virus is 16 X multitimbraal.
of haal ik nu iets door elkaar met 'multimode'?

http://www.accessmusic.de/events/11-2004/virusti_specifications.php4?product=virustidesktop

Back