meest obscure syntheze techniek?

wisefire

Ingeburgerd
hey mensen,

ik vroeg me af wat de meest onbekende syntheze techniek is die bestaat..
ik bedoel niet een afgeleide van bekende syntheze technieken (zoalse phase modulation een afgeleide is van FM syntheze) maar echt een obscure (waarschijnlijk nieuwe) syntheze techniek..

laat ik ff het rijtje afgaan met degene die redelijk bekend zijn..
additief (bijv verscheidene sinusjes bij elkaar optellen)
subtractief (bijv noise filteren dmv filterbank)
FM (frequentie van een oscillator varieren met een andere oscillator die beide ver boven de 40 hz staan)
Granulair(knip een geluidsfragment in stukjes van bijv 1024 samples, en zet ze op een andere manier weer in elkaar..)
FFT (kan er niet echt een uitleg voor geven)

kunnen we er nog meer verzinnen?

Additief is toch een beetje obscuur......maar weinig bakken die het doen. De Kawai K-5000 en de K-5 ofzo?

Mmm... leuke topic... :D

Mijn kandidaten:

#1: Roland's DLM zoals alléén toegepast in de D-70

DLM (Differential Loop Modulation) Enhances Sound Creation

DLM is a revolutionary feature that allows you to truncate PCM waveforms,
define the start point and loop length, then process the waveforms with
loop modulation, resulting in wave data with a new harmonic structure. The
mode, start point, and loop length of the waveform can be set to create
integral or non-integral harmonics, producing sounds that span the entire
frequency range. The D-70's built-in PCM waveforms provide the raw
materials suitable for effective filtering and DLM radically alters the
harmonics of these waveforms prior to the TVF filtering stage. By using
a single PCM wave to create a varitey of different waveforms, DLM produces
random, modulated sounds completely different from the original similar
to a ring modulation effect. With these high level editing possibilities,
you can build sounds from the ground up and customize PCM waveforms with
unprecedented control.

#2: Yamaha's FDSP zoals alléén toegepast in de EX-5

FDSP (Formulated Digital Sound Processing) Synthesis
FDSP adds a sophisticated note-dependent effect processor to the basic AWM synthesis system. In contrast to a stand effect stage, the FDSP synthesis stage uses individual note and velocity data to control effect parameters, thus making it possible to simulate the characteristics of a number of real-world musical components, as well as produce totally new effects. FDSP can produce totally new sounds that are responsive and "alive".

Minder obscuur is physical modelling, zoals in diverse subvormen op diverse synths wordt gedaan.
Meestal varianten op het Karplus-Strong snaaroscillator principe of Waveguide-synthese, evt. aangevuld met een driver/resonator verhaal.
Dan is er natuurlijk ook nog Formant-synthese zoals op de Yamaha FS1r (in combi met FM) of de Kawai K5000 (in combi met additieve synthese).

Over je FFT verhaal, waar je niet echt een uitleg over kon geven: dit is meer een decompositie middel dan een aparte synthese vorm. Je moet het zo zien dat FFT een middel is om een complexe golfvorm te versimpelen naar een aantal eenvoudige golfvormen. Evt. kan je middels bijv. additieve synthese dan weer deze golfvormen synthesizen om het oorspronkelijke geluid te benaderen.

Verder noemde je nog granulaire synthese, een subvorm daarvan is wavelet-synthese waarbij i.t.t. granulaire synthese de 'grains' persé op het fase-0 punt starten en eindigen.

Laatst gewijzigd:
neuronal synthesis (adaptive sound analysis technology)
toegepast in de Neuron.

Based on adaptive sound analysis technology, NEURON offers an entirely new approach to creative sound synthesis. NEURON combines intelligent analysis and synthesis based on neural networks with innovative user interface design. The result is a completely new type of synthesizer offering spectacular and unique sounds inside an easy-to-use instrument.

NEURON 's intelligent software allows the user to first analyze and then manipulate any sound source in a completely new and different way. With its neural network controlled adaptive sound analysis, NEURON automatically identifies a sound 's most specific qualities and translates them into individual parameter sets, matching the original source sound. All aspects of the sound are saved in a model, which can be instantly recalled and played. Instead of applying the same parameters to every type of sound, NEURON learns from the sounds fed into it and automatically assigns suitable parameters to each type of sound.

HARTMANN President and co-founder Axel Hartmann: "For more than 15 years, musicians had to wait for a really new and thrilling synthesizer. Now the wait is over. The era of sample-based workstations and virtual analog modeling synths has dragged on far too long. NEURON is an entirely new type of instrument, based on our proprietary technology called 'Neuronal Synthesis '.Musicians will experience a whole new universe of sounds impossible to create with any other instrument available today."

Volgens mij (tussen de marketing doorgelezen) doet een Neuron iets wat tussen resynthese (dus decompositie van een oorspronkelijke sound en dit reproduceren middels additieve synthese) en granulaire synthese inligt.
Ik meen gelezen te hebben dat het reproduceren/decomponeren werkte met behulp van een neuraal netwerk (een principe uit de kunstmatige intelligentie).

Om het helemaal mooi te maken doet de Neuron daar nog iets bij, te weten Vector-synthese.
Eigenlijk geen echte 'pure' synthese, maar meer het 'mengen' tussen meerdere golfvormen met behulp van een joystickje. Eventueel kan het 'pad' van dit joystickje worden opgenomen in de vector-synthese patch, zoals bij de Korg Wavestation en Yamaha TG-33.

Origineel geplaatst door Hanz
Volgens mij (tussen de marketing doorgelezen) doet een Neuron iets wat tussen resynthese (dus decompositie van een oorspronkelijke sound en dit reproduceren middels additieve synthese) en granulaire synthese inligt.
Ik meen gelezen te hebben dat het reproduceren/decomponeren werkte met behulp van een neuraal netwerk (een principe uit de kunstmatige intelligentie).

Om het helemaal mooi te maken doet de Neuron daar nog iets bij, te weten Vector-synthese.
Eigenlijk geen echte 'pure' synthese, maar meer het 'mengen' tussen meerdere golfvormen met behulp van een joystickje. Eventueel kan het 'pad' van dit joystickje worden opgenomen in de vector-synthese patch, zoals bij de Korg Wavestation en Yamaha TG-33.

ja, dat is een redelijke beschrijving , maar het gaat veel verder. Het maakt een model van je geresynthetese sound en een model van de vorm van je sound (dus de scape, of tewel de omgeving waarin de sound gecreeerd is, voor zover die af te leiden is uit de sample). Dus een nieuwe sound is in principe en is het combineren van scape modellen en sphere modellen van gemodelleerde samples. Als je daarna ook nog de morphing technieken van 2 oscilators daarin combineert dan wordt het helemaal feest.

Dus bijvoorbeeld je pakt een piano sound die je door de houten body van een fluit speelt (in plaats van de originele piano kast met zijn eigen resonantie en sphere), door nu met je neuron nuke controller de lengte en dikte van je houten body sphere die je gekozen hebt te veranderen kun je het geluid drastisch veranderen. Of je varieert van een houten fluitbody naar een metalenfluit body, dit heeft drastische gevolgen voor je sound

Het grappige van de neuron is nu dat je je eigen samples kunt laten analyseren en daar de models van kan maken. Dus bijvoorbeeld je eigen stem laten weergeven door een model van een piano snaar. 1 woord maar voor: VET!

Er is ook nog Pulsar Synthese, enigszins afgeleid van granulaire synthese.
Hier kan je wat samples vinden die met Pulsar Synthese zijn gegenereerd.
http://freesound.iua.upf.edu/tagsViewSingle.php?id=3326

En dan hebben we het ook nog niet gehad over Re-Synthese, FOF, FOG,
VOSIM, AGS, SGS, PSGS en QSGS :D
De meeste zijn varianten van granulaire synthese...

Mvg.

CoolRunning

zeker allemaal redelijk onbekende technieken..
vooral Karplus strong synthese is een hele leuke.. kan je leuke dingen mee doen..

reden dat ik dit vraag is omdat ik een toffe syntheze zoek waarmee ik indruk op mijn audiodesign leraren kan maken.. door er het te implementeren in een max patch.. bovendien zoek ik ook iets wat tof klinkt omdat ik een live compositie ermee moet maken.. en FM syntheze (ondanks dat je er leuke geluiden uit kan krijgen (ik doel natuurlijk op glitchy idm achtige dingen) is zo gewoontjes)

Wat ik altijd wel een vrije vorm van synthese vind is dat doormiddel van .jpg .bmp etc plaatjes. Door verschillende kleurvlakken te gebruiken krijg je een andere toon. Zo zou je bijv een geluid uit de nachtwacht krijgen. of van een foto van jezelf. 8o) Er zijn vsts die zo werken en maar ik gebruik ze zelf niet. Ook geen zin om nu op te gaan zoeken op internet.:Z

Maar via deze manier heb je volgens mij iets oneindigs.

Ok. Nu hebben we een aantal erg obscure synthese methoden.
Maar hebben deze ook altijd meerwaarde? En zo ja kan iemand mij voor een aantal van deze uitleggen wat dit is ten opzichte van de meer conventionele synthesevormen subtractieve, additieve en FM-synthese?

Ik snap namelijk niet veel van veel van bovengenoemde methoden en was er benieuwd naar....;)

Cool topic dit trouwens!
:biertje:

De Kyma X heeft me ook een partij exotische techniek aan boord:

signal processing:
Doppler-shifting (both stereo and quadraphonic), waveshaping-distortion, granular reverb, live spectral morphing (not a simple parameter cross-fade, but a true analogy to a visual morph), several flavors of highly intelligible vocoding, cross-synthesis, freeze-framing, time-stretching, live spectral analysis with completely twisted forms of resynthesis, live analysis with aggregate synthesis, and every conceivable combination of all of the above.

Synthesis
the synthesis categories are listed as: additive, analog emulation, waveshaping, modulation, distortion, formant, granular, multiwave, and subtractive. Of course, once you start combining those synthesis techniques together, it's difficult to decide what to call it — additive waveshaping? additive analog? distorted subtractive?

dit uiteraard in alle mogelijk routings :)

http://www.symbolicsound.com/cgi-bin/bin/view/Company/WebHome

Back