MKS-80 filter aansturen via Control Change

AudiotiC

Ingeburgerd
Hoi,

Is er een manier om via control change (CC) het filter (cutoff-FREQ) van een MKS-80 aan te sturen?

Ik las ergens dat je het filter kan routeren naar bijvoorbeeld modwheel. Maar hoe kun je dit insteller op de MKS en hoe kun je het modwheel aansturen via CC?

Aanvullende info: als sequencer gebruik ik Cubase SX3.

Alle opties, ongeacht welk programma's, zijn van harte welkom!

Met Sounddiver of Soundquest kun je gemakkelijk cc's (van je midi controller) aan sysex koppelen (die de MKS verstaat). De programma's vertalen eigenlijk de cc in sysex.

Ik gebruik Sounddiver, werkt goed, heeft ook een mooie MKS-80 editor (gemaakt trouwens door een forumlid) die er uitziet als de echte hardware editor. Ik bedien met de knoppen van mijn Novation Remote, via Sounddiver, mijn MKS. Heerlijk programmeren zo. Het programma wordt alleen niet meer verkocht of geupdate. Het is ook niet echt intuitief. het duurde weken voor ik het echt doorhad.

Toevallig keek ik gister hoe het staat met Midiquest en er schijnt binnenkort een nieuwe versie 10 uit te komen. Met deze versie zou je je synths gemakkelijk via een soort VST plugin in je sequencer kunnen aansturen. Je kunt ze dan "automaten" zoals je iedere VSTi automate. Zit ook al in versie 9, maar werkt schijnbaar nog niet goed.

Re: MKS-80 filter aansturen via Control Change

Origineel geplaatst door AudiotiC
Ik las erg ens dat je het filter kan routeren naar bijvoorbeeld modwheel. Maar hoe kun je dit insteller op de MKS en hoe kun je het modwheel aansturen via CC?

Volgens mij kan je de filtermodulatie vrij eenvoudig toewijzen aan je modulatiewiel; ik dacht ergens in de patch edit pages (ik zit op mijn werk dus kan het niet nakijken). MIDI CC nr. voor modulatiewiel is dacht ik 01.

Als ik het fout heb - sorry, het is weer zo'n maandagochtend :gaap:

Origineel geplaatst door murphf
Met Sounddiver of Soundquest kun je gemakkelijk cc's (van je midi controller) aan sysex koppelen (die de MKS verstaat). De programma's vertalen eigenlijk de cc in sysex.

Veel oudere synths trekken het niet, als je echt veel SysEx op ze af gooit tegelijkertijd. Een MIDI CC is veel minder zwaar voor zo'n synth.

Origineel geplaatst door murphf Ik gebruik Sounddiver, werkt goed, heeft ook een mooie MKS-80 editor (gemaakt trouwens door een forumlid) die er uitziet als de echte hardware editor. Ik bedien met de knoppen van mijn Novation Remote, via Sounddiver, mijn MKS. Heerlijk programmeren zo. Het programma wordt alleen niet meer verkocht of geupdate. Het is ook niet echt intuitief. het duurde weken voor ik het echt doorhad.

Ik vond het, als het door middel van voodoo en andere mystieke ondoorgrondelijke rituelen opeens wel werkte, echt heel intuitief werken.

Origineel geplaatst door murphf Toevallig keek ik gister hoe het staat met Midiquest en er schijnt binnenkort een nieuwe versie 10 uit te komen. Met deze versie zou je je synths gemakkelijk via een soort VST plugin in je sequencer kunnen aansturen. Je kunt ze dan "automaten" zoals je iedere VSTi automate. Zit ook al in versie 9, maar werkt schijnbaar nog niet goed.

In 9 moest je aan de gang met MIDI-OX en MIDI-Yoke om het aan de praat te krijgen, zolang dat niet is opgelost is het voor mij geen optie.

Origineel geplaatst door bikkel

Ik vond het, als het door middel van voodoo en andere mystieke ondoorgrondelijke rituelen opeens wel werkte, echt heel intuitief werken.

Klopt. Als je het eenmaal draaiend hebt en naar je wensen ingesteld, gaat het lekker. Maar voordat het zover is...

Origineel geplaatst door murphf
Klopt. Als je het eenmaal draaiend hebt en naar je wensen ingesteld, gaat het lekker. Maar voordat het zover is...

probleem zit hem vaak in het feit dat je meerdere midi apparaten aan je midi interface hebt hangen en je die ingesteld hebt voor je sequencer .. zoals bij mij het geval is !

En als je een mpg bij je mks hebt is het helemaal een kriem omdat alle midi data naar de output van de mks80 stuurt

Op mn Alpha Juno 1 lukt het wel in ieder geval. Als ik me niet vergis wijs je het voetpedaal toe aan het filter en vervolgens kan je met midi CC nummer 4 het filter sweepen.
Kan me voorstellen dat dit bij een MKS-80 ook zo zou kunnen.

Als je cubase sx3 hebt kun je in de MIDI device manager zelf een "mixermap" aanmaken zodat je via cubase met sysex alle (mogelijke) parameters kunt automaten. Ik heb zojuist in de manual gezien dat er heel wat mogelijkheden zijn. Heb hetzelfde met mijn roland JV 1080 gedaan en de enige beperking is dat je niet te veel parameters tegelijkertijd kan doorsturen voor de rest loopt het lijk een trein.

Wel ga je enkele dagen hoofdpijn hebben om mooi alles uit vlooien....

Lol, viel me juist te binnen dat ik nog een oude cubase vst32 heb liggen met een hele hoop mixermaps ingesloten.

In cubase SX3 onder MIDI Device maps kun je een mixermap importeren. Dan nog enkel het juiste midi kanaal toewijzen en klaar is kees.

Attachments

• mks80.zip
    3,5 KB · Bekeken: 120
In de MKS-80 (of met behulp van de MPG-80 programmer) "After Touch" toewijzen VCF Freq.
Sensitivity bijstellen naar smaak.
Niet alleen je aftertouch, maar ook je modwheel (CC 1) wordt nu toegewezen aan het filter.
Verder hoef je echt he-le-maal niets ingewikkelds te doen, hoogstens de manual lezen... ;)

De manier van Hanz is waarschijnlijk wel de gemakkelijkste, maar houd er rekening mee dat het VCF filter zelf wel het laatste woord heeft; staat deze helemaal dicht dan is het effect weliswaar hoorbaar, maar het filter gaat bij lange na niet volledig open.

Wat betreft het "afvuren van sysex", dat valt bij deze simpele Rolandbakken nog wel mee. De hoeveelheid bytes om een parameter te veranderen is niet zoveel.

Wat een geweldig forum!!!

Bedankt voor alle reacties!

Het is inmiddels gelukt om via het modwheel het filter aan te sturen. Mijn volgende vraag zou zijn: is er ook zo'n truukje voor de alpha juno 1. Deze is toevallig ook al beantwoord. Dank daarvoor!

Ik denk dat ik me eens wat dieper ga verdiepen in sounddiver. Zijn er toevallig mensen die werken met Sounddiver in combinatie met cubase en controller assignments? Ben benieuwd of dat allemaal goed werkt.

Ik hoop overigens dat straks in Cubase 4 de midi devices wat uitgebeid worden. Ik heb een midi device gevonden waarmee je de MKS-80 e.a. perfect kan aansturen. Het lukt mij jammer genoeg niet om een patch request te doen of een control assignment.

Als iemand interesse heeft in de midi device voor de MKS-80 of MKS-70 voor Cubase SX3 stuur mij dan een mailte.

Origineel geplaatst door bronswerk

Wat betreft het "afvuren van sysex", dat valt bij deze simpele Rolandbakken nog wel mee. De hoeveelheid bytes om een parameter te veranderen is niet zoveel.

Yup. Ik zit vaak aan twee knoppen tegelijk te draaien op m'n MKS. Meer lukt me nog steeds niet 8D . Hij raakt er niet van in de war, of verliest timing.

Back