v-verb pro 2496 ruist en bromt op ddx3216

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Sinds een aantal dagen heb ik een Behringer v-verb pro 2496 gekocht. De racties hier op het forum waren namelijk erg lovend en hij was niet zo duur.

Ik heb hem pas vandaag aangesloten , maar heb last van geruis en gebrom.
Het kan aan behringer liggen, maar ook aan mij.

DE v-verb is aangesloten op mijn aux 1 en 2 van de ddx3216 en komt terug op twee aparte kanalen.
Aux send 1 en 2 staan 100% open.
In eerste instantie had ik geen geluid, maar toen zag ik dat er gain instellingen gedaan konden worden op de aux sends.
Die staan nu op -3.6.
Wellicht is dit veel te veel?
Als ik hem veel lager zet, dan wordt m'n volume erg laag en moet ik weer heel veel gain op het kanaal zelf zetten.

Doe ik iets fout of is de v-verb pro erg zacht en waarschijnlijk niet in orde?

..

..

op de v-verb zelf kun je alle volumes instellen..ik heb hem ook gehad maar vond hem niet zo bijzonder,ik vindt de reverbs uit mijn yamaha rev-500 beter klinken..
en ook moet het effect 100% wet zijn ingesteld als je hem met een mixer gebruikt.
Ook kan het verbeteren als je gebalanceerde kabels gebruikt,kun je tot +4 db gaan..
Grtz..

Die v-verb pro is mijn allereerste effectunit. Wilde niet zo heel erg veel geld uitgeven aan iets waar ik nog niet zo heel veel verstand van heb en voor die 139 euro kon ik niet echt een buil vallen.

Als ik je goed begrijp moet ik dus geen gain zetten op mijn aux sends en ook niet op return kanalen.
Volume regelen in de v-verb zelf.

Wat bedoel je precies met 100% wet?
Ik regel dat toch in mijn mengpaneel? Daar staan aux 1 en aux 2 vol open gedraaid. Dan ie sh et toch 100% wet?

De V-verb (en veel andere fx-units) hebben intern een wet/dry regeling. Als 'ie niet op 100% wet staat en je gebruikt je aux sends, dan krijg je dus een gedeelte van je originele signaal terug via je returns. Op 100% wet zou je in ieder geval meer van je reverb moeten kunnen horen.

..

..

je moet in het effect instellen dat er alleen effectgeluid doorkomt,dus geen direct geluid,anders krijg je een feedback.Je kunt de effecten trouwens beter via de effects return weer in je mixer teruglaten komen.Effecten hebben meestal de mogelijkheid om de hoeveelheid effect in te stellen,die moet op een send en return altijd 100% zijn vanwege de feedback,als je hem als insert gebruikt,dus met een insertkabel is dat anders.
Verder lijkt het me wat overdreven om je aux send op 100% te zetten,weet je zeker dat je niet per ongeluk het effect ook op het effect hebt staan?Dus de aux opengedraaid op je effect return kanaal?
Lees eens de handleiding van je mixer daar staat het allemaal uitgelegd.
Ook in de handleiding van de vverb trouwens.
Brommen en ruis hoort ie niet te doen,volgens mij ligt het aan je instellingen..

Re: ..

Re: ..

Verder lijkt het me wat overdreven om je aux send op 100% te zetten

Inderdaad, want 100% aux send op een DDX is iets van +12dB. Ik zou 'm gewoon netjes op 0dB insturen.

Even voor RednoiZ: een DDX heeft geen dedicated aux returns, dus terug laten komen op een kanaal is de enige optie.

Oke. Helder.
Ligt dus inderdaad aan mij.
Ik dacht dat ik het signaal 100% wet kreeg door de aux send op 100% te zetten.
Zo werkt het dus niet begrijp ik nu.
De hoeveelheid aux send moet ik meer zien als een volume regelaar per kanaal. Ik kan dus bepalen hoe hard het kanaal de v-verb in gaat.
Dat ie ruist snap ik nu wel. Als ik hem met 12db naar binnen stuur.

Is het niet zo dat ik een 100% wet signaal krijg als ik mijn aux sends pre- i.p.v. post fader naar buiten stuur?

Ik kan ook nog gain instellen per aux send. Die staat nu op -3,6 omdat ik anders echt helemaal niets hoorde.
Wat zou een normale waare zijn?

Ik kan ook nog gain instellen per aux send. Die staat nu op -3,6 omdat ik anders echt helemaal niets hoorde.
Wat zou een normale waare zijn? [/B]

-3,6 is zacht. 0dB is normaal. Dan gaat je signaal 1-op-1 de v-verb in, zonder versterkt of verzwakt te worden.

Je V-Verb gewoon op 100& wet zetten. Vervolgens kan je met het AUX knopje op je Behringer Mixer instellen hoeveel reverb je aan je geluid toe wilt voegen.

Dat laatste snap ik niet geloof ik.
Ik kan op mijn v-verb op 2 manieren werken.
Ik kan de wet/dry verhouding instellen op extern.
Volgens de handleiding zou ik het dan dus via mijn mengpaneel moeten kunnen regelen.
Ik kan ook de wet/dry verhouding intern op de v-verb regelen. DAt lukt prima.

Het gaat mij even over dat extern regelen.
Ik zou het het handigst vinden als ik de wet/dry mix op m'n ddx3216 kan regelen.
Volgens voorgaande post zou dat via de aux send moeten kunnen.
Ik had echter net begrepen dat het verder opden draaien van de aux sends resulteert in een signaal dat harder de v-verb in gaat.
Als is ik de v-verb op extern zet en aan mijn aux sends draai, dan wordt het signaal harder (meer gain) en regel ik vooralsnog niet de relatie tussen wet en dry. Hoe moet dat dan?

Je regelt met de auxen inderdaad niet de wet/dry maar de hoeveelheid dry die de V-verb in gaat. Als je de verhouding wilt veranderen, zul je dus zowel je fader als je aux send moeten veranderen.

In de meeste gevallen wil je de reverb aan je originele signaal toevoegen (aux + 100% wet), in plaats van het signaal vervangen (wet/dry), dus werkt dit prima.

Oke, dat had ik dus goed begrepen, maar wa tik dan nog steeds niet snap is die "extern" instelling in de v-verb.
Zodra die activeer, kan ik in de v-verb dus geen wet/dry verhouding meer regelen. Die knop (die ze "mix" noemen) is dan gewoon van het display verdewenen.

Volgens mij betekent het dat ja, is niet zo helder omschreven in de handleiding.

Dus als ik die instelling op extern zet stuurt ie alles 100% wet naar buiten.
Wil ik daar toch wat van het originele signaal bij horen, dan is dat een kwestie van de faders van de instrumenten die ik de v-verb in stuur wat verder open zetten.
En op de return kanalen kan ik het volume van het effect dan nog regelen door die faders verder open te zetten.

Volgens mij snap ik het nu.
Overigens ging de topic over ruis en gebrom.
Dat probleem is gelukkig ook opgelost en ik heb meteen weer een hoop bijgeleerd.

Back