terratec dmxfire geeft meer bas dan presonus inspire maar waarom??????

michielhemmer

Stamgast
ik had een terratec dmx 6fire en heb nu een presonus inspire 1394firewire (via de interface actie).

als ik bestanden (wav,mp3) luister die ik nog op mijn pc heb staan van eerdere mixen (met de terratec gemaakt) hoor ik meer bas in de mix?? ik vind de presonus net zo klinken als een studio monitor maar hij geeft veel meer mid/high in het geluid weer dan de terratec.

als ik een mix open in cubase (nog met terratec opgenomen) en ik export deze naar audio klinkt hij over de presonus dus met te weinig bas MAAR NU KOMT HET: als ik deze wav file beneden op mijn laptop afspeel klinkt hij wel weer met voldoende bas en ook het zelfde als met de terratec.

ik luiser af via een marantz versterker (met alleen een volume knop zodat hij het geluid niet kleurd)

WAAROM IS DIT??? als ik dus een gewoon liedje afspeel van bijv: limpbizkit op de presonus zit er dus veels te veel mid en high in.......

kan iemand mij helpen met een verklaring? :halleluja

Zit er bij je presonus een control panel waarin je ook wat EQ-instellingen kunt doen en dat er misschien wat bass mist?
Rare situatie... je verhaal geeft me de indruk dat de presonus wat laag mist idd.

-C-

ja dat is het dus ook...ik mis laag bij het direct afluisteren maar als ik dezelfde mix in mijn auto zou afluisteren zit er wel genoeg laag in??? dus het lijkt erop dat hij als een monitor werkt waar vaak ook minder laag in zit zodat je alle instrumenten beter op hun plaats kunt zetten en de juiste freq er aan kunt geven (dit heb ik wel eens ergens gehoord vandaar haha).

maar er zit geen eq op........en ook niet op mijn versterker want die is juist zo naturel mogelijk hahha

iemand anders die het misschien weet??

Laatst gewijzigd:
(je hebt een raar idee van hoe een studiomonitor werkt, daar zit namelijk niet minder laag in zodat je het mid beter hoort :confused: )

er staat ik heb er van horen zeggen!!

maar leg mij dan ff uit hoe een studio monitor dan klinkt wat hem dan zo speciaal maakt voor het afmixen van je tracks??

ik snap er blijkbaar niks van....:)

een studio monitor moet juist een eerlijk geluid weergeven, zo neutraal mogelijk .. zonder dat er dus een toevoeging of vermindering van laag / mid of hoog aanwezig is om je geluid lekkerder te laten klinken op een of andere manier..

voor de rest als jij een degelijke geluidskaart gebruikt vanaf laat zeggen 60 euro is t verschil in audio afspelen niet zo groot dat dingen totaal anders klinken .. misschien had je via de software van je oudere geluidskaart met de EQ settings gerotzooit? verder klinken geluidskaarten niet als studio monitors.. voor een goed neutraal geluid heb je een goeie afluister set nodig.. al moet je natuurlijk niet verwachten dat zo'n set een geluidskaartje van 10 euro goed laat klinken

Back