communicatieprobleem Roland <-> Korg

evilantal

Ingeburgerd
Hallo,

Ik wil graag mijn Korg Z1 aansturen via MIDI met een Roland AX-1 keytar.
Het probleem is dat wanneer ik een noot speel op de Ax-1 deze tot in de oneindigheid doorklinkt
in de Z1. Zowel bij meerdere malen dezelfde noot, als bij verschillende noten achter elkaar.

Is dit een bekend probleem tussen Roland en Korg?
Of moet ik nog een setting veranderen in de Korg waar ik niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt!

Voordat je allerlei settings gaat veranderen eerst iets simpels; heb je al eens een andere kabel geprobeerd?

Als je in bepaalde gevallen twee synths met elkaar verbind via midi en je een noot speelt op het klavier en je dan de toon aanhoudt terwijl je de kabel lostrekt, kan het namelijk zo zijn dat op de ontvangende synth de toon tot in het oneindige blijft doorklinken. Totdat je de kabel weer aansluit. Als er dan draadbreuk is of de dinplug maakt niet goed contact, krijg je zo'n zelfde situatie.

Nou ja, het was al meteen zo het geval toen ik het de eerste keer probeerde (net aangesloten, niet losgemaakt).
Maar ik kan wel een andere kabel proberen...

'tis net alsof de Korg geen Note Off berichten ontvangd, maar volgens de MIDI charts gebruiken beide instrumenten een Note On bericht met velocity=0 als Note Off, dussss...

Origineel geplaatst door evilantal
Nou ja, het was al meteen zo het geval toen ik het de eerste keer probeerde (net aangesloten, niet losgemaakt).
Maar ik kan wel een andere kabel proberen...

'tis net alsof de Korg geen Note Off berichten ontvangd, maar volgens de MIDI charts gebruiken beide instrumenten een Note On bericht met velocity=0 als Note Off, dussss...
Dat is wel heel curieus...

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de AX-1 een all notes-off comando geeft in plaats van individuele note-off commando's en dat de Z1 niet naar all notes-off luisterd, iemand ervaring met dit fenomeen?

Volgens mij is dit het probleem

Volgens mij is dit het probleem

Okee, ik denk toch dat het volgende het probleem is:

De Korg gebruikt:

Note On: 9n, kk, vv
Note Off: 8n, kk, vv

De Roland gebruikt:

Note On: 9n, kk, vv
Note Off: 9n, kk, 00

Dus de Korg heeft een apart Note Off signaal, terwijl de Roland een Note On signaal met velocity 0 gebruikt als Note Off.
Als we er even van uitgaan dat dat het probleem is, is daar dan iets aan te doen zodat ik toch mijn Korg met de Roland kan aansturen?

Alvast bedankt allemaal!

Dan heeft die Roland wel een hele leipe MIDI implementatie.
Zo lijp zelfs dat je het niet even snel kan verhelpen met een simpel 'trucje'.
Kan je niet eens in de manual van de AX-1 kijken of dit evt. in te stellen is?

Ik kan het nier veranderen op die Roland.

Vreemd genoeg staat er in de MIDI implementation chart van de Korg ook een kruisje bij Note Off, zowel bij Transmitted als Recognized. Terwijl er eerder in de tekst staat genoemd dat hij een 8n bericht gebruikt als Note Off...
Vreemd toch....?

Even in reactie op een eerder gestelde vraag... weet je zeker dat de Roland er niet een all notes off achteraan schiet?

Ik zou er toch maar eens een MIDI monitor langs halen. Die MIDI implementation charts staan vaak ramvol fouten en foutjes.

Hmmm, voor zover ik kan zien geen All Note Off
Irritant, ik kan er prima mn Clavia Nord Rack 2 en mn AKAI S3000XL sampler mee aansturen
zonder problemen. Alleen die Korg Z1 doet moeilijk :(

Back