kun je je synth zelf calibreren?

paol

Stamgast
Ik vroeg mij af of je je analoge bak zelf kunt calibreren?
is dat moeilijk of moet je er speciaal voor naar een technicus?

iemand enig idee/tip?

heb je een osciliscoop nodig?
bestaan er sofwarematige osciliscoops?

Jip..

Jip..

Het ligt eraan over welke calibratie je het precies hebt.. maar in het algemeen zou ik "ja" zeggen. Met het nodige geduld.. en voldoende voorzichtigheid zijn bijvoorbeeld tuning, scaling etc. vrij gemakkelijk in te stellen. Je hoeft hier niet speciaal voor naar een technicus.

Ik zou overigens wél adviseren om iemand met ervaring te raadplegen op 't moment dat je het niet helemaal aandurft / vertrouwd..

Om je tweede vraag te beantwoorden.. softwarematige scope's bestaan weldegelijk. Er zijn er zelfs waarbij je de ingang van je geluidskaart als "probe" kunt gebruiken..

ja, ik heb ergens zo'n programmaatje gezien en gebruikt...het laat preceis zien welke freq/toonhoogte er in komt...doe maar een search op google...heette het niet autotune of tuneit ofzo?

Een gitaarstemmer of pianostemmer op je koptelefoonaansluiting doet ook wonderen ...

Paul.

over calibereren: ik heb een oude Korg ps900. Dit is een preset, wel geinig maar beperkt. Ik weet geen snars van techniek maar maak altijd apparaten open om te kijken wat erin zit. Als je zo'n ding openmaakt zie je allemaal draaischijfjes waar je met je schroevendraaier(voorzichtig!) aan kunt draaien. Dan veranderen de geluiden vaak, net ff scherper of doffer, hoger/lager dat soort dingen. Als je dit als caliberen bedoelt dan kan dat.
Ik weet niet of dit veilig is of niet maar die van mij doet het nog, en dies uit 1976-78!

ik zou er zonder verstand niet eens aan beginnen

het eerste wat je nodig hebt is een osciloscoop, tuner en een volt meter
met het gehoor kan het nooit goed afstellen en helemaal niet als het om voltage's gaat

VB als je de resonantie van de juno 106 gaat calibreren dan moet die op 6v staan op de scoop
heb je geen scoop en je draaid zomaar aan wat potmetertjes dan kan je hem perongeluk op 7 of 8 volt zetten
en ja als er dan wat stuk gaat dan kan je je eigen goed voor je kop slaan

en helemaal als je er dan achter komt dat het onderdeel niet verkrijgbaar meer is

IK ZEG NEE NIET ZELF DOEN ALS JE ER GEEN VERSTAND VAN HEBT
laat het door iemand doen die dat wel weet
kost misschien wel wat maar je je synth is dan wel goed gecalibreerd

ik zou er zonder verstand niet eens aan beginnen

absoluut 100% mee eens - en bij twijfel NIET DOEN.

calibreren is
[a] zeeeer verschillend van synth tot synth zowel in procedure als moeilijkheidsgraad
zonder goed gereedschap is het onmogelijk
[c] het is altijd een lastige klus, zelfs voor iemand met veel ervaring en de juiste gereedschappen.
[d] bijzonder makkelijk te verknoeien

Back