mixertje (computer)

JrD-brl

meer dan een hobby...
hallo, ik ben op zoek naar een mengtafeltje (16 kanaals ofzo) die ik als vervanging voor de interne in cubase kan gebruiken. prijsklasse 300 - 800 euro. bestaan er kleintjes op dat gebied? is het verstandig om kleine te kopen of meteen door sparen? ik word iig gek van dat geschuif en gezoek met dat interne ding!

- t liefst niet duur
- hoeft niet uitgebried
- net zo veel functies als interne bij cubase

laterzz:dj:

ja ik weet niet hoe het precies zit maar, fx enzo zou ik wel gewoon via de computer kunnen doen ik bedoel meer het volume regelen en de EQ een beetje aanpassen. ik heb hier niet zo gek veel verstand van. ben gewoon benieuwd wat er allemaal op dsat gebied is, voor een niet zo achterlijk dure prijs

In die prijsklasse vind je zeker niet eentje met volledig parametrische EQ. EQ/volume in hardware en je FX weer in software gaat ook ingewikkeld worden denk ik. Als je dezelfde functionaliteit wilt behouden, kun je beter een goede controller kopen. En heb je wel een audio interface met zoveel I/O?

Als het je er voornamelijk om gaat dat je van het gepiel op de computer af bent, zou je ook kunnen kijken naar een goede controller voor de cubase mixer. Daarmee kan je dan meestal (afhankelijk van de controller natuurlijk) de volumes, EQ, track mute, transportknoppen en nog wat andere functies bedienen.

Aan de andere kant heeft een echte mixer natuurlijk ook weer voordelen, maar dan ligt het er dus helemaal aan wat je precies van plan bent.

Edit: Protohuman, je was me net voor ;)

En heb je wel een audio interface met zoveel I/O?

uhh wat? ikke ben nog nie zo slim, of ik zie m gewoon ff nie...:confused:

wat ik van plan ben is kort gezegd het volgende:

produceren van muziek
live editen en opnemen
vocals opnemen en weer toepassen (live opnemen in cubase)

verder... ja ik ben nog niet zo erg op de hoogte van de terminologie in muziek land, doe hard me best maar veel termen weet ik wel, maar ik noem ze vaak anders enzo, weet niemand een site waar de veel gebruikte termen worden uit gelegd?

ik wil in ieder geval professioneel muziek gaan maken, mooie volle sounds creëren.

ik heb btw een midi controllerdje van emu, de Xboard. hier zitten parameters op... ik krijg ze alleen niet gelinkt naar me vst's!

Als je je softsynths extern wilt mixen, zul je een audio interface moeten hebben met meerdere uitgangen. Heb je die?
Wat voor setup heb je? gebruik je ook hardware of alleen softsynths?

de grote vraag van vandaag is: wat doe je met precies met cubase>?

steeds een mono of stereo spoor opnemen van een klankbron buiten je pc?
daarna in cubase de sporen stapelen, eventueel bewerken en het totaal mixen in cubase om als eindresultaat een totaalmix te krijgen?

of wil je, meerdere, klanken van buiten je pc samenvoegen tot een geheel, en het resultaat daarvan als 1 spoor in cubase opnemen? ofwel de totaalmix buiten je pc maken?

in het eerste geval heb je meer aan een midicontroller, ofwel een knoppen/schuivenkastje waarmee je de cubase mixer kunt bedienen. is te vinden binnen budget.

in het tweede geval heb je meer aan een 16kanaals audiomixer, die ook te vinden is binnen je budget.

van 300 tot 800 is er best veel leuks en uitgebreids te krijgen dan doel ik wel op achterin die 800

soundcraft lx7 16 kanalen versie, 6 auxen, direct outs op alle kanalen, 4 subgroepen, inserts op alle kanalen, alle subs en de master, ik had mijn 24 kanalen versie weggedaan in nieuwstaat voor 700 euro, dus 16 kanalen versie euro of 550 tot 600?

plaatje van de 24 kanalen versie, kon geen plaatje van de 16 kanaals versie vinden
200501lx7ii.jpg

anders nog soundcraft spirit studio 16 kanalen versie, plus 16 kanalen inline, (eigenlijk dus al 32 kanalen met de 16 kanalen uitvoering) 6 auxen, 8 subs, inserts overal op etc etc

moet ook wel te vinden zijn voor een 600 700 voor de 16 kanalen versie

heeft stukken steverige faders, alles is net wat robuuster als de lx7 en net meer opties

plaatje, wel een beetje een klote foto, knoppen indeling komen niet echt mooi over op de foto, btw is ook plaatje van een 24 kanalen versie, plaatje van een 16 kon ik niet vinden.
SoundcraftSpiritStudio_1.jpg

Mackie, Allen & Heath, Tascam, tja welke wil je horen?

Volgens mij zou je het beste een controller zoals een Behringer BCF, CME Bitstream kunnen gebruiken, dan blijf je met software werken en kun je toch dat via hardware tweaken. Duurdere oplossingen zijn Mackie control en ik geloof dat M-audio ook een controller had, projectmix oid?

succes

projectmix is naast controller ook gelijk een meer kanaals audio-interface

Back