Eindelijk mijn 303 gefixt..

CraZ

..
Fijn zo'n 303.. maar die van mij had het probleem dat ie z'n patterns niet wilde onthouden. Drie dagen geen aandacht (=geen spanning).. en leeg was m'n 303.

Music House kon 't niet repareren.. en ik vond nergens informatie over dit specifieke euvel... dus toch zelf maar aan de slag gegaan (vanavond)... en ja hoor.. probleem gevonden, wat onderdelen uit een 606 gesloopt (au) .. en hoppakee... werken als een tierelier!!

Ik ben dan ook erg blij dat na anderhalf jaar.. ik eindelijk een 100% werkende 303 heb.. die het niet erg vindt om een paar dagen alleen gelaten te worden.

Of je regelt wat met je vrienden, dat zij in jouw afwezigheid je 303 komen opzoeken om hem af en toe te aaien en te voeren.

Ik heb een soortgelijk iets voor mijn katten :)

alleen is venlo zo ver weg ...

ik ben ook benieuwd wat er stuk was met je 303 (was het de voeding) maar ook naar die arme 606 wat daar mee gaat gebeuren ( jajajaja ik weet het even mijn hengel uitgooien voor onderdelen) dan kan ik een andere 606 maken

Zo ver ik van CraZ begrepen heb was het schakelcircuit tussen de adapter en de batterij kapot.
Er zit een circuitje in dat kijkt of er 9 Volt van de adapter is. Als die er niet is dan schakelt hij de batterijvoeding (6 volt) aan. Als je een 303 uit zet, met de adapter er nog in, dan gebruikt hij dus de spanning van de batterijen en niet van de adapter!
CraZ's 303 gebruikte dus nooit de batterijen, maar teerde altijd op de lekspanningen op de condensators. Na drie dagen heeft dat tot gevolg dat zijn patterns uit het geheugen verdwenen waren.

Dat schakelcircuitje bestaat uit wat transistors, condensators en zenerdiodes of zoiets. Die onderdelen zijn vervangen en helaas is 1 onderdeel uit een 606 gekomen.
CraZ heeft mij gisteren beloofd dat de 606 weer in ere hersteld gaat worden!
Het kan niet zo zijn dat wij synthfreaks, een van de mooiste drum bakjes kapot maken voor een (volgens andere mensen) lelijke bak die zonder effecten niet klinkt...

p.s. Ga nu niet alle kapotte 303s naar CraZ brengen. Hij moet ook nog ooit muziek maken. 8)

bekend probleem met die 303 en 606 je kan hem zeker wel maken misschien is het verstandig om hem alleen met battarijen er in te laten draaien

't was even zoeken..

't was even zoeken..

Wat er precies kapot was heeft Johnny zo ongeveer wel uitgelegd. Het had te maken met het feit dat de 6 volt van de batterijen niet bij het geheugen uit kwam. De 303 zelf deed het wel op batterijen.. maar het geheugen kon alleen op spanning gehouden worden door de 9V van de voeding.

Ik heb overigens iemand opgeduikeld die het schema van de 303 eens goed doorgekeken heeft.. en nu beweert dat ie 'm "no matter what" kan repareren.. behalve waar er onderdelen voor nodig zijn die niet meer te krijgen zijn.

Dit is overigens niet zo maar iemand die een soldeerbout kan vasthouden.. deze man heeft elektronica in zijn kop zitten.. het is 'm met de paplepel ingegoten.

Mijn 303 doet het volgens mij zo er zitten batterijen in en zonder 9 V plug er in werkt hij stop ik de plug er in maar die de stekker van de adaptor dan gaat hij niet aan op batterijen.Doe ik de stekker van de adaptor er in en de plug in de 303 dan werkt hij op adapter.Vorge eigenaar van mijn 303 beweerde dat hij een 1/2 met gemak zonder batterijen alles onthoud maar toch voor de zekerheid batterijen er in gezet :)

Origineel geplaatst door marcuuu
Mijn 303 doet het volgens mij zo er zitten batterijen in en zonder 9 V plug er in werkt hij stop ik de plug er in maar die de stekker van de adaptor dan gaat hij niet aan op batterijen.Doe ik de stekker van de adaptor er in en de plug in de 303 dan werkt hij op adapter.Vorge eigenaar van mijn 303 beweerde dat hij een 1/2 met gemak zonder batterijen alles onthoud maar toch voor de zekerheid batterijen er in gezet :)
De aansluiting van een 303 is ook een schakelaar. Als de adapter erin zit verwacht ie voeding van de adapter en dus schakelt ie de batterijen uit en als de stekker dus niet in het stopcontact zit, zal ie het niet doen.
Als je de stekker eruit trekt en er zitten geen batterijen in dan onthoudt ie de patterns een bepaalde tijd... Afhankelijk van hoe vol je condensators zitten. Hier kun je helaas geen pijl op trekken, dus als je je patterns wilt bewaren..... en dat wil je... dan moet je er batterijen in proppen.

Back