ensoniq mirage data wheel

cuba7000

Ouwe rot
ik zou mijn ensoniq mirage graag van een data wheel voorzien, nu heeft hij alleen van die ..up .. down knopjes, maar editen zou een stuk sneller gaan als daar een slider of potmeter voor zou kunnen gebruiken, heelveel synths en samplers hebben die combinatie van knopjes en(slider cq potmeters) onmogelijk is het niet ,mijn vraag.. is dit simpel doorlussen..of komt er meer bijkijken

Slider of potmeter gaat lastig worden. Die leveren een absolute waarde en geen up/down-pulsjes. Daar zou een stuk elektronica omheen moeten die kijken wat de setting op dat moment is, wat de waarde van de pot is en dan de benodigde hoeveelheid up/down doet. Lijkt me erg lastig.

Wat wel zou kunnen is een rotary encoder met een stukje elektronica die de pulsjes uit de encoder omzet in het "indrukken" van up en down. Het is dan wel de vraag of up/down een beetje snel reageren, want als je die encoder een zwiep geeft krijg je heel veel pulsen achter elkaar.

z,on rotary encoder heb ik nog wel,,,uit een ensoniq ASRX, maar moet dus ook nog stukje electronica omheen dus ..,hoef dus niet simpel te proberen
hem op de pootje van de up down knopjes te solderen?

Niet direct. Uit zo'n encoder komt een binaire codereeks. Afhankelijk van hoe hij door die reeks loopt weet je of het rechtsom of linksom is:

rechtsom: 00 -> 10 -> 11 -> 01 -> 00
linksom: 00 -> 01 -> 11 -> 10 -> 00

Je moet dus de vorige code onthouden en vergelijken met de code die je binnenkrijgt.

Als je encoder meer dan drie aansluitingen heeft is de code mogelijk ingewikkelder.

Origineel geplaatst door etaoin
Niet direct. Uit zo'n encoder komt een binaire codereeks. Afhankelijk van hoe hij door die reeks loopt weet je of het rechtsom of linksom is:

rechtsom: 00 -> 10 -> 11 -> 01 -> 00
linksom: 00 -> 01 -> 11 -> 10 -> 00

Je moet dus de vorige code onthouden en vergelijken met de code die je binnenkrijgt.

Als je encoder meer dan drie aansluitingen heeft is de code mogelijk ingewikkelder.
Dat is voor een echte digitale potmeter, maar voor een "quadrature potmeter" is het allemaal wat makkelijker: zie het PDF-artikel.

Origineel geplaatst door Meinte37
Dat is voor een echte digitale potmeter, maar voor een "quadrature potmeter" is het allemaal wat makkelijker: zie het PDF-artikel.

Nop, dit is de codereeks van een quadrature encoder. Een digitale potmeter heeft veel meer stappen. Check die A/B pulsjes maar eens in je PDF, dat is precies de codereeks hierboven.

Maar met die LS7184 moet je een heel eind komen, want daar komt dus keurig een up/down signaal en een losse klok uit. Drie NAND poortjes (eentje als inverter) en je hebt een aparte up- en down-puls. Moet je alleen even kijken hoe de up/down knoppen in de Mirage aangesloten zitten en of ze een beetje tempo aankunnen.

Origineel geplaatst door etaoin
Maar met die LS7184 moet je een heel eind komen, want daar komt dus keurig een up/down signaal en een losse klok uit. Drie NAND poortjes (eentje als inverter) en je hebt een aparte up- en down-puls. Moet je alleen even kijken hoe de up/down knoppen in de Mirage aangesloten zitten en of ze een beetje tempo aankunnen.
Yup, die RWB_1-chip dient er alleen maar voor om weer een analoog signaal te krijgen, zie ik nu. Met een kleine logische schakeling op de CLK en U/D zou je er al moeten zijn (CLK en hoog U/D == +, CLK en laag U/D == - o.i.d.).

terwijl jullie aan het babbelen zijn,heb ik gewoon even bruut op een kinderlijk manier die rotary pot aangesloten op een van de knopjes (de down)

gaat gewoon netjes in waarde omlaag.....maar wel echt per stapje dus als je hem een swing geeft doet hij ook maar 1 stapje op deze manier kan ik net zo goed de knopjes gebruiken

het is met knopjes ook zo druk je 1 x in dan gaat de waarde 1 x omhoog of omlaag ..blijf je hem ingedrukt houden dan gaat hij vanzelf snel in waarde omhoog of omlaag natuurlijk (dit meer om aan te geven hoe de mirage werkt)

gaat gewoon netjes in waarde omlaag.....maar wel echt per stapje dus als je hem een swing geeft doet hij ook maar 1 stapje op deze manier kan ik net zo goed de knopjes gebruiken

Ja, als je de middelste en een van de buitenste pootjes van zo'n encoder pakt dan werkt dat gewoon als een schakelaar, dus dat zou inderdaad moeten werken voor 1 knop. En dat ie maar 1 stapje pakt elke keer wijst er (ben ik bang) toch op dat ie te snelle pulsjes niet pakt.

thanks voor de tips uitleg...ik ga het er denk maar bij laten en weer dichtschroeven, was gewoon een ingeving

Back