Band opnemen, zonder drums ?

Sander02

Gepokt en gemazeld
We (de band) zitten te tobben hoe nu precies te werk te gaan..

We zijn met 4 man -basgitaar, keys, gitaar, gitaar- en uiteraard zal er ook gezongen worden uiteindelijk.
Allemaal geen probleem.

Echter, we willen ook als de muziek + zang erop staan nog drums eroverheen spelen.

Maar dan wel met z'n 4-en tegelijk, maar dan lopen we tegen het overspraakprobleem op; overspraak van de track waar we op gaan spelen.

En ook, als we de nummers voor het eerst inspelen op een click-track, hoe krijgt iedereen die te horen zonder dat het op de opname komt?

Is er een makkelijke (goedkope) oplossing hiervoor? een koptelefoon-station voor 4 o.i.d. :confused:
Als dat is opgelost, is het daarna voor het overdubben met drums op de muziek, ook geen probleem meer.

Hoop dat ik het beetje duidelijk heb uitgelegd :)

simpele manier voor je clicktrack:

clicktrack op (bijvoorbeeld) kanaal 1 van de mengtafel. Deze laat je dan via een aux send of via een subgroep naar een koptelefoonverdeler gaan en klaar :) Wel zorgen dat de clicktrack niet naar je opname apparaat wordt geroute natuurlijk hè. Volgens mij heeft behringer wel een koptelefoonverdeler voor een paar tientjes.

tsjek de behringer H4700, daarmee doen wij het naar volle tevredenheid. :)

ik vraag me trouwens af of het wel gaat werken, eerst alles inspelen met een clicktrack en later de drums eroverheen... Drums zijn (bij ons iig) dusdanig bepalend voor een nummer dat het voor ons ondoenlijk is om zonder drums de rest van de band op te nemen.
ik weet niet wie er bij jullie drumt, maar is het misschien een optie om het zaakje met 1 gitaar minder op te nemen, maar mèt drums ? Een gitaar-overdub is makkelijker in te spelen als een drumpartij (van horen zeggen van m'n bandleden, ikzelf bespeel beide instrumenten niet).

Hoi sander

Persoonlijk kan ik het je afraden met een klick track te gaan opnemen . We hebben ook weleens zo opgenomen maar het geheel klonk altijd een beetje statisch en haperde soms wat , vaak omdat we toch om die klik heen gingen spelen , als we hierna die klik weghaalde klonk het soms 'raar' onsamenhangend . ook vinden we het vaak lekker om iets te versnellen in een refrein in sommige gevallen dan.
We boekte betere resultaten door eerst de bass en drum (live) goed op tape te hebben (met de voledige band die meespeelt maar niet mee opneemt) en daarna de rest eroverheen opnemen .
Maar , nogmaals , dit is misschien persoonlijk en hebben jullie er geen last van .

verder nog en goedkope spartaanse oplossing voor de hoofdtelefoons .
Je zou het namelijk ook kunnen doen met simpelle hoofdtelefoon splitters (mannetjes jack naar 2x vrouwtjes jack , stereo)
Dan zou je met drie van die splitters ,van één jack uitgang , er 4 kunnen maken .
Het volume wordt echter wel een heel stuk zachter en het komt ook niet echt ten goede aan de geluidskwaliteit ,maar het werkt wel .
Op deze manier is het wel aan te raden om 4 dezelfde hoofdtelefoons te gebruiken , omdat je het volume niet afzonderlijk kan afstellen , en de ene hoofdtelefoon harder klinkt dan de ander .
Zelf hebben wij ooit zo opgenomen met 2 uitgangen gesplit naar 4 hoofdtelefoons .

Succes met de opnames !

Back