Vocal Trance try out

Baseman

Turn up the low
Hi,
Voor het eerst een keer vocalen opgenomen en toegpast in een nummer.
Het is nog verre van klaar, en moet dus nog verder gemixt en afgemaakt worden en nog een keer opnieuw ingezongen.
Maar hier alvast een preview van het nummer die deze keer helemaal met softsynths is opgebouwd.

Drums - Samples ingeladen in Battery
Bass line - V station
Motif - NI Pro 53
Pad - Vanguard
Lead - V station
Effect plugins - Waves Native Power Pack
Mic - Studio Projects C1
Pre amp - Focusrite Penta
Vocalen - Zijn van Rosemarijn en de tekst van Amy

Het was een gezellige dag met de dames, en erg leerzaam om een keer wat met vocalen te doen.

download: 3.93 MB
Area 1 feat. Rooz - Mystery

Laatst gewijzigd:
Je zei al dat ie niet klaar was en dat ie nog verder afgemaakt moet worden, etc., maar ik zou dan de zang ietsje bewerken/naar voren halen. Verdwijnt nu een beetje naar de achtergrond bij alle geluidjes.

Over 't nummer zelf geef ik geen commentaar, da's namelijk smaak..

:koffie: succes met afmixen, etc.!

Een goed idee is om eerst de vocals en de beats af te mixen zonder de lead/melodiesounds.
Op het moment dat er vocalen in een productie zitten moeten die namelijk de track ook dragen.
Melodietjes onder de vocals kunnen wel , maar dan ondersteunend (zacht of afgefilterd), je moet namelijk niet van de stem afgeleid worden. Een gesprek kan je uiteindelijk ook het beste volgen zonder herrie er tussendoor,
wat dat aangaat wijkt stemmen mixen in muziek niet echt af van een documentaire of filmdialoog....

Dus eerst zorgen dat beats, baslijn(en) en eventueel een string of pad met de vocals een mooi geheel vormen
en pas daarna de andere soundjes er voorzichtig inmixen. Op het moment van de climax na de vocals kan je die melodietjes dan vol open zetten kwa filter voor de impact.

Verder zou ik persoonlijk iets meer effect op de vocals zetten voor een wat meer aparte sound,
verder is dit een hele goede eerste poging zou ik zeggen!!

Veel succes, je bent zeker op de goede weg!

Hey, klinkt goed.
Vocal is idd te zacht en de beide leads staan ook te hard t.o.v. de beats.
Ik zou de vocal ook nog wat aandikken/stereo maken. En er kunnen wel wat harmonien bij.

Ga zo door !

Allemaal bedankt voor de reacties !!
Ok werk aan de winkel dus :)
Ja de stem zit inderdaad mono in de mix, maar de effecten (reverb, delay) zitten wel stereo in de mix.
Alleen als ik teveel reverb gebruik krijg ik meestal zo een badkamer of kerk geluid, maar ik zal nog weles even wat proberen.
Over een 2 week vakantie, dus dan er nog maar eens goed mee aan de slag

Ja dat is ook niet de bedoeling. :)
Probeer eens wat met wat korte delay's (10ms of zo) en/of een lexicon ambience algoritme of een heel klein beetje chorus. Dubbel tracken werkt misschien nog beter.
Maar het is natuurlijk ook een kwestie van smaak of je de vocal mono houdt. Om te mixen is het wel makkelijk maar ik houd erniet van.

Origineel geplaatst door Backdrop
Ja dat is ook niet de bedoeling. :)
Probeer eens wat met wat korte delay's (10ms of zo) en/of een lexicon ambience algoritme of een heel klein beetje chorus. Dubbel tracken werkt misschien nog beter.
Maar het is natuurlijk ook een kwestie van smaak of je de vocal mono houdt. Om te mixen is het wel makkelijk maar ik houd erniet van.

Dubbel tracken lijkt me het beste idee. Afhankelijk van hoe strak ze zingt, is het het vaak wel het meeste werk, maar wel met het beste resultaat. Probeer misschien ook wat contrasten daarin aan te brengen. Dus delen enkel solo, andere delen dubbel of zelfs eenvoudig een kanaal links, ander rechts pannen met een korte delay op de track. Geeft uiteindelijk meer effect dan zuiver dubbelen....

Succes!

Dubbel tracken moet geen probleem zijn, van het 1e couplet zijn 20 takes. Ook heeft ze een paar ingezongen met een vorige take als referentie over de hoofdtelefoon. Deze takes zijn dan ook bijna gelijk.
Genoeg dingen dus om te proberen, mooi jongens !!!

Denk ook dat je qua monitoring niet helemaal optimaal bezig bent.
De balans in de mix is best wel scheef op boxen en op een headset valt het wel mee.

DE afmix is niet alles.

zeker wel goed concept.

Kan ook nog zeker vet worden.

De vocals klinken erg droog hier moet ook iets aan gebeuren.

IK denk ook dat er iets te veel hoog in de melo zit of dat deze iets te hard afgemixed is.

Maar voor de rest superwerk.

Gr Huib

Zit zeker potentie in dit nummer! Leuke melodie

Zangeres zit er vaak net tegen aan. Zorg bij de opname dat ze een duidelijk nootje heeft om de goede toonhoogte vast te houden. Je kan ook volstaan met een baslijn en een kick. Ik vermoed dat ze afgeleid raakt door de aparte sounds. ze heeft wel een goede en catchy stem. Laat haar thuis oefenen met oefentape. Zodra ze merken dat de opnameknop ingedrukt wordt, dan gaat er bij de meeste zangeressen ook een knopje om en kunnen ze wat onzeker worden. Noem dit gewoon inzingen terwijl je stiekem toch de opnameknop in hebt gedrukt. Veelal zijn de eerste takes de beste is mijn ervaring.

Greetz Erik

Allereerst bedankt voor jullie reacties,
Inderdaad de zang is nog niet helemaal perfect kwa toonhoogte e.d. volgende keer even proberen met de tips van Erik met wat losse noten of alleen de bas om goed toon te houden.

Het idee van de track is puur uit de fun geboren, Een kameraad van mij zijn zus vertelde dat ze wel eens wat met zang gedaan had en hiervoor ook lessen gevolgd had . Maar de laatste jaren niet zo veel meer gedaan had. Wij (Eddy en ik) hadden nog een track liggen die wel wat zang kon gebruiken. Dus haar gevraagd en op goed geluk er mee begonnen Een vriendin van haar (Amy) heeft de tekst erbij gemaakt en on the fly in mijn homestudio nog wat aangepast.

Dus voor haar was alles nieuw: je eigen stem over de hoofdtelefoon, microfoon met plopkap, een aparte ruimte waar je tussen de takes door Baseman over de hoofdtelefoon hoort met de vraag of het allemaal nog een keer kan met iets wat meer overgave. En zoals Erik ook al zei als je op rec drukt onstaat er een bepaalde spanning. Dit was zeker bij de eerste takes goed hoorbaar, het ging niet voluit. Maar naarmate de dag vorderde ging het al steeds beter.
En het was ook voor mij de eerste keer om vocalen op te nemen en proberen het zo goed mogelijk in de mix te krijgen. Gelukkig geen grote technische problemen gehad (latency, feedback, hoofdtelefoon mix, talkback enz.) anders blijft er van de relaxte sfeer weinig over.

Nu heeft een ander forumlid aangeboden om het nummer vanaf scratch uit te mixen en te masteren, ben nog met hem in conclaaf over hoe en wat. Een mooi aanbod !! Dus wie weet over enige tijd een beter gemixte versie waar al jullie op en aanmerkingen en tips in verwerkt zijn.

Rozemarijn en Amy hebben de de eerste mixdown mee gekregen op cd zodat ze goed kan oefenen en als de tijd in haar druk bezette programma het toelaat wordt het nog een keer opnieuw ingezongen.

Ik houd jullie op de hoogte !!

Grtz Bas

Laatst gewijzigd:
Back