Spelen met akkoorden op de piano

Ensemble

Ouwe rot
Nu heb ik al een tijdje pianoles (1,5jaar ofzo) en ben daar erg content mee.
Het afgelopen jaar heb ik zaken als trappen, ommekeringen en nog wat elementaire zaken geleerd.

Nu mijn vraag. Hoe ontwikkel je handigheid in het verzinnen van een eenvoudige begeleiding? Dus RH zou je op basis van de gekozen toonsoort, tertsen kunnen leggen op de tonen uit de gekozen toonsoort of anderszins maar de LH die de boel begeleidt blijft bij mij momenteel nogal saai en steeds hetzelfde.

Kortom iemand tips?

dank en groet,

ens

Re: Spelen met akkoorden op de piano

Origineel geplaatst door Ensemble
Nu mijn vraag. Hoe ontwikkel je handigheid in het verzinnen van een eenvoudige begeleiding? Dus RH zou je op basis van de gekozen toonsoort, tertsen kunnen leggen op de tonen uit de gekozen toonsoort of anderszins maar de LH die de boel begeleidt blijft bij mij momenteel nogal saai en steeds hetzelfde.

Om het wat levendiger te maken of "anders dan anders" kun je met trucjes je partijen wel wat op-sexen. Moet je maar eens kijken op:

http://www.jazzpianolessons.com/free/index.html

welk genre? ieder genre heeft zo zijn trucjes. als beginner raad ik booigie woogie aan om serieus eens te proberen, het zijn simpele loopjes met de linker hand maar het swingt de pan uit! enne, ook in moderne (electronische) muziek kan je er invloeden van horen duss...

bliepbliep

Hmmm... dit is wel een boeiend onderwerp. Sinds een tijdje ben ik een beetje uitgekeken op
de Goa trein die alsmaar met hetzelfde geluid doorraast. Ik wil mij daarom meer verdiepen in
Lounge. Lounge is heerlijk varierend en rijk aan jazzy spul en lekkere padjes en basjes.

Nu is mijn accoordenkennis ver beneden pijl voor een compleet jazzstuk. Verder dan
majeur, mineur en 7 acoorden kom ik eigenlijk niet, of ik moet per toeval 2 prachtige
gecomliceerde accoorden eruit rammen, maar dan zit ik ook al snel muurvast.
Het komt er op neer dat ik acoorden a'la Shakkatak neer wil zetten (niet technisch het
meest hoogstaande, maar wel erg interresant qua accoorden)

Ik neem aan dat fanatici wel leersites hebben gemaakt waar gratis de nodige basis-
kennis gelegd kan worden betreft (gecompliceerde) accoorden en terminologien,
en vooral hoe je accoorden kunt toepassen.

Wie helpt mij? :)
Google brengt niet veel boeiends...

probeer dit eens in google:

tonic , dominant, subdominant.

denk dat dit de shit is waar je naar zoekt voor akkoorden plakken.

verders download is wat midi files en kijk hoe andere het doen.....

meer kan ik je niet vertellen want ik werk ook vaak met alleen oor.

en die goa trein wordt over een tijdje weer leuk om te doen........

ik zou even de moeilijkere akkoorden weglaten en je concentreren op majeur en mineur. Twee dingen die je goed kunt oefenen:

1) pure begeleiding in een nauw bereik

speel met de linkerhand de basnoten. met je rechterhand de akkoorden in de buurt van de middelste C. Leg het 1e akkoord neer in de grondligging. Ga nu de akkoorden die erna komen in een dusdanige omkering spelen, dat je zo min mogelijk 'afstand' moet afleggen met je vingers, om naar het volgende akkoord te komen: heel simpel voorbeeldje

C F

> C grondligging, dus C-E-G.
> F in 1e omkering dus C-F(+1 semitoon)-A (+2 semitonen)

je ziet hier, dat de 2e omkering niet gaat want dan heb je veel meer afstand

Dit lijkt op papier heel kunstmatig, maar werk heel goed en klinkt 'natuurlijk'. Je kunt er goed mee experimenteren. Als je wilt dat een akkoord opvalt tussen de rest, wijk je af van de regel en legt die bijvoorbeeld een omkerinkje hoger op het toetsenbord

2) begeleiding met melodie

als je het vorige goed kan (tip: als je erbij kunt zingen, en dan nog zonder fouten of haperingen speelt, heb je het in de vingers!) kun je proberen de melodie er mee in te mixen. Vaak is het zo dat de tonen van de melodielijn 'in het akkoord liggen'. Is dat het geval, kies je de omkering zo, dat de melodietoon boven ligt. If not, probeer dan de omkering zo te krijgen dat de melodienoot boven ligt en het akkoord zo omgekeerd is dat ie er het dichtst bij in de buurt ligt.

nog een tip: vaak heb je de grondtoon van het akkoord niet meer nodig, als je die al met links in de bas speelt. Probeer 'm dus weg te laten en neem alleen de 3 en 5 van het akkoord, plus de melodietoon bovenop. Hoe moet je nu 3 en 5 leggen om die het dichtst bij de melodielijn in de buurt te krijgen? Wat gebeurt er als de melodielijn en de 3 of 5 van het akkoord maar 1 semitoon uit elkaar liggen? In dat geval, beter die tonen zo ver mogelijk uit elkaar leggen

hoop dat dit helpt! succes!

oja...

opschrijven voor je gaat spelen, in notenschrift, is eigenlijk een must in het begin! pas na oefenen zul je het 'on the fly' in de vingers krijgen

Dank voor de gegeven reacties. Allemaal erg bruikbaar en daarom ga ik nu dus maar weer oefenen:)

Dank!

Origineel geplaatst door bliepbliep
enne, wat ook belangrijk is bij lounge is dat je de "blue-notes" weet te vinden. in de bluestoonladder van C zijn dit de Es de Fis en de Bes.

bliepbliep

Blue-notes zijn niet te pakken op een piano, wel op gitaar.
De werkelijke definitie van blue-notes is de toon tussen een bes en een b e.d.
De perfecte instrumenten voor blue-notes zijn een viool, cello en contrabas.

Origineel geplaatst door JeTo
Blue-notes zijn niet te pakken op een piano, wel op gitaar.
De werkelijke definitie van blue-notes is de toon tussen een bes en een b e.d.
De perfecte instrumenten voor blue-notes zijn een viool, cello en contrabas.
Ik was het in eerste instantie met je oneens, maar WIKI zegt:
Blue notes zijn tonen die niet in westerse toonladders voorkomen en kunnen worden bereikt met instrumenten die tonen kunnen 'buigen', zoals o.a. gitaar, bluesharp, saxofoon, klarinet,... Er zijn 3 blue notes in de bluestoonladders: bij bIII, bV en bVII. Op instrumenten waarop het niet mogelijk is tonen te buigen (zoals bij toetsinstrumenten), kan men een soortgelijk effect bereiken d.m.v. een voorslag; bijvoorbeeld door kort bIII voor III te spelen.

Ik moet zeggen, ik wist het niet.

Origineel geplaatst door bliepbliep
oops, ik ben dus weer niet goed op de hoogte van de juiste termen op dit gebied :o:
hoe noemen we deze noten dan wel op de toetsen??

bliepbliep

c,es,f,fis,g,bes,c is de Bluestoonladder in C. De cis en de fis zijn de tonen die het laten klinken als een blues.

In Kwintessens (bekend boek) staat dit:
ladder = 1 - kleine 3 - 4 - overmatige 4 - 5 - kleine 7 - 8 (=1)
dus in C: c - es - f - fis - g - bes - c

Het kenmerkende bluesgeluid ontstaat wanneer een kleine 3 (melodie) tegelijk klinkt met een grote 3 (linkerhand), of een kleine 7 (melodie) tegelijk met een 7 (linkerhand). Die tonen wringen met elkaar. Kleine 3 en kleine 7 noemt men dan blue notes.

(Vandaar dat ik in een eerder bericht schreef dat ik het in eerste instantie niet met je eens was, de bovenstaande informatie is wat ik geleerd heb, en de WIKI info acht ik onvoldoende betrouwbaar; bij twijfel heeft een gedrukt boek dat ik in bezit heb gelijk)

Origineel geplaatst door MrM
In Kwintessens (bekend boek) staat dit:
ladder = 1 - kleine 3 - 4 - overmatige 4 - 5 - kleine 7 - 8 (=1)
dus in C: c - es - f - fis - g - bes - c

Het kenmerkende bluesgeluid ontstaat wanneer een kleine 3 (melodie) tegelijk klinkt met een grote 3 (linkerhand), of een kleine 7 (melodie) tegelijk met een 7 (linkerhand). Die tonen wringen met elkaar. Kleine 3 en kleine 7 noemt men dan blue notes.

(Vandaar dat ik in een eerder bericht schreef dat ik het in eerste instantie niet met je eens was, de bovenstaande informatie is wat ik geleerd heb, en de WIKI info acht ik onvoldoende betrouwbaar; bij twijfel heeft een gedrukt boek dat ik in bezit heb gelijk)

Het Grote Geheim Van De Blue Notes
(speciaal voor MrM)

Tonen die als het ware zweven tussen de grote en kleine terts en de grote en de kleine septiem, waardoor de blue tonality ontstaat, die typerend is voor het specieke karakter van jazz- en bluesvertolkingen. Er bestaat een hardnekkig misverstand dat blue notes eenvoudig geproduceerd kunnen worden door in de majeurtoonladder de kleine terts en de kleine septiem te spelen (in de toonladder van C dus de ES en de Bes. Dit is echter een miskenning van het zwevende of glijdende karakter, het effect van 'er tegen aan zitten' van de blue notes. Het wezelijke karakter ervan kan dus op een piano, waar slechts een keuzemogelijkheid is tussen de grote en kleine tests en de grote en kleine septiem, niet worden weergegeven.

Je kan me overtuigen door een stukje bladmuziek voor gitaar, het liefst tab, te laten zien met een voorbeeld van die blue notes. Want als ik jou zo lees, moet je dus de noot benden, en dan niet van bes naar b, maar van bes naar 50 cent hoger (of te wel erg vals)...

BTW, grappig om te zien dat je zelfkennis kebt, zie je bijschrift bij je avatar en je sig :)

Origineel geplaatst door MrM
Je kan me overtuigen door een stukje bladmuziek voor gitaar, het liefst tab, te laten zien met een voorbeeld van die blue notes. Want als ik jou zo lees, moet je dus de noot benden, en dan niet van bes naar b, maar van bes naar 50 cent hoger (of te wel erg vals)...

BTW, grappig om te zien dat je zelfkennis kebt, zie je bijschrift bij je avatar en je sig :)

Ik kan je -en ook helaas voor mezelf- geen voorbeeld van blue notes laten zien en horen, want in al mijn gespeelde jazzstukken ben ik en nog geen tegengekomen (ik speel piano en gitaar)
Ik kan me goed voorstellen dat goede slide / country gitaristen (albert lee bijvoorbeeld) het best wel kunnen toepassen.
........ En ja, ik heb zelfkennis :D

Back