Stereo naar mono -> volumeverschillen?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
nee maar die stereo verbreder zet ik dus op mn mainbus.. niet op een bepaald instrument..

maar goed dit doe ik omdat ik enkel (bijna) alleen met mono instrumenten (tb, sh, 9090) werk de laatste tijd ..
dat had ik er beter ff bij kunnen zeggen :)

maar goed,

voor alle duidelijkheid, als je muziek gemaakt is met alleen mono instrumenten en mono kanalen zou t dan wel of niet goed klinken als je op de mainbus een stereo verbreder zet? ik gebruik zelf blue tubes dus.. en die zet ik dan op 20 ongeveer waarbij 0 centraal is en 100 uiterst wijd.. of kan ik voor een optimaal resultaat beter geen stereo verbreder op de mainbus gebruiken?

gewoon niet doen.....;)

als je mix gewoon goed klinkt heb je dat niet nodig...kan alleen maar problemen veroorzaken...

Origineel geplaatst door dione
ik noem stereo drums stom...als je mono drums gaat pannen zijn ze nog steeds mono hoor ;) ....
en ook als je die drums van stereo fx voorziet zijn de drums zelf nog steeds mono...als je een mono-synth van fx voorziet is het ook geen stereo-synth geworden toch ? :P

Ik zeg ook niet dat het apparaat stereo is geworden. Er bestaan trouwens zat synths die prefereren stereo te zijn i.v.m. effecten.
Het signaal is stereo wanneer je een stereo effect toevoegd aan dit kanaal en uitkomt op de master. Dan worden drums ineens stereo. Stel dat je de snare laat pannen middels een delay of galm toevoegd dan zorgt dat voor een toevoeging aan de bron. Geeft hij een beetje galm mee met het rechterkanaal en een vleugje rechts, dan kun je faseproblemen krijgen wanneer dit signaal weer mono wordt.

Origineel geplaatst door Catalunya
Ik zeg ook niet dat het apparaat stereo is geworden. Er bestaan trouwens zat synths die prefereren stereo te zijn i.v.m. effecten.
Het signaal is stereo wanneer je een stereo effect toevoegd aan dit kanaal en uitkomt op de master. Dan worden drums ineens stereo. Stel dat je de snare laat pannen middels een delay of galm toevoegd dan zorgt dat voor een toevoeging aan de bron. Geeft hij een beetje galm mee met het rechterkanaal en een vleugje rechts, dan kun je faseproblemen krijgen wanneer dit signaal weer mono wordt.

Gozer,je vraagt mij of het een tegenstelling is,ik leg uit wat ik bedoel,in simpele taal :

iedereen hier heeft wel een drumcomputertje staan,die zijn allemaal mono...sample-cd's met drums : bijna allemaal mono-samples...drum-samplers : mono...dus dan is het stom om die stereo te gaan gebruiken...kost je extra kanalen en leidt tot niets...snappie ?

Dat bedoel ik...dat je niet twee kanalen gaat gebruiken voor een mono-drum...

Maar goed,wat je daarna ook doet met fx,de basis blijft gewoon mono...de master kan dan wel stereo zijn,de drum blijft gewoon mono...

Ga het anders maar eens testen : gooi een snare over een mono-kanaal,gooi daar een hele berg brede reverb over en gooi dat in de mix....luister het geheel mono : de (mono) drum blijft overeind,de reverb verdwijnt grotendeels...

Pas als je de snare dan extremer gaat pannen en de reverb meegaat (als je stereo sends hebt bijv.) gaat de snare ook zachter klinken in mono....maar ik had het dan ook al over 'mits niet te overdreven' pannen...

Back