E-mu EOS v4.70

PsychoBob

Ouwe rot
Weet iemand of EOS v4.70 ook in de Classic modellen gebruikt kunnen worden?

Feitelijk zijn deze op de AD/DA conversie, processor en uitbreidingsmogelijkheden na toch nagenoeg identiek?

nope,

er zit een geheel nieuwe processor in en een ander mainboard, voor de oude e-4 serie, is er een classic software versie nodig..... en denk niet dat die er meer komt :(

wil je upgraden, moet je eerst je mainboard vervangen... zoals de upgrades op de emu site..

De allerlaatste versie die je kan draaien op de niet-Ultra modellen, is EOS 4.0 "classic". Je moet daarvoor wel een flash upgrade naar 2MB laten installeren. Dit kost ca. 120 euro incl BTW. Anders moet je het houden bij EOS 3.0.

Vraag is of je die recentste versie absoluut nodig hebt? De filters, envelopes e.d. zijn identiek bij 3.0 en 4.0. De meerwaarde van 4.0 zit vooral in de uitbreiding van LFO types, en de 24 modulation patchcords (ipv 18 bij EOS 3.0)

Ik heb nu v4.62 draaien op mijn E64, welke bij de CPURAM upgrade werd geleverd.

Ik begrijp nog steeds niet waarom 4.70 dan ineens niet zou kunnen draaien. Het enige verschil (volgens E-mu) is in hoofdzaak de FAT32 compatibiliteit. :confused:

Maar ja, tis nie anders... Ik vind 2000 Euro voor die upgrade naar 'Ultra status' trouwens echt waanzin. Dan muts ik liever wel wat met SCSI als het moet... :D

Hoi PsychoBob, ik wist niet dat er ook een EOS 4.6 Classic bestond. De website van Emu spreekt enkel over EOS 4.1 Classic.

Als er geen 4.7 Classic update komt, kan dit enkel te maken hebben met de omvang van het OS die steeds maar aangroeit bij iedere update, en intussen niet meer in die 2MB CPU RAM past. In die 2MB moet nl niet alleen het OS, maar ook de preset data van je banken, en eventuele data van de interne sequencer.

De Ultra samplers hebben trouwens 8MB CPU RAM, waarvan 5MB beschikbaar voor preset data.

Wat betreft de ultra upgrade van 2000 dollar, is het dus economischer om voor minder dan dat bedrag een degelijk uitgeruste E5000 ultra te kopen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze die upgrade zo overdreven duur hebben gemaakt. Je krijgt voor die 2000 dollar trouwens de Coldfire processor, een nieuw moederbord, nieuwe achterpaneel met 24bit AD/DA en nieuwe outputs, en een pak CD-Roms erbij.

Waar is die 4.6 classic te downloaden (ik wil 'm graag installeren op m'n emu esynth keys, maar kan niets vinden bij de emu site).

Back