welke hd recorder?

Mikefoundahobby

Ingeburgerd
Ik ben op zoek naar een HD recorder.

Tot nu toe ben ik op drie apparaten gekomen die in aanmerking komen.

Boss BR1180
Yamaha AW16G
AKAI DPS12i

Kan iemand mij vertellen (op grond van ervaring met betreffende apparaat/apparaten,welke ik serieus zou moeten overwegen???

Je hebt ook nog de Fostex en Roland CDX 8 track varianten.

Denk dat het een afweging tussen prijs/kwaliteit wordt.
Je kunt rechtoerechtaan willen opnemen of nog extra effecten etc erbij kopen.

Of de Roland VS-series. Bijvoorbeeld de VS-1680, met een
beetje geluk kan je die 2e hands kopen voor dezelfde prijs als
een nieuwe Yamaha AW16G.

Mvg.

CoolRunning

VS 1680 is een goeie tip, vooral met OS 2.024,
je moet er wel een pre-amp bij gebruiken want de interne
ruisen & zuigen, maar 't blijft een mooi apparaat

ISPdeRuiter,
Amsterdam

Bij de 3 keuzes die jij noemt zou ik gaan voor de dps12i (gebruiksvriendelijk) of de Yamaha (positief beoordeeld door de SOS van deze maand).
De kleur van de dps12i ben ik niet weg van, maar goed, das niet belangrijk.

Re: welke hd recorder?

Origineel geplaatst door Mikefoundahobby
Ik ben op zoek naar een HD recorder.

Tot nu toe ben ik op drie apparaten gekomen die in aanmerking komen.

Boss BR1180
Yamaha AW16G
AKAI DPS12i

Kan iemand mij vertellen (op grond van ervaring met betreffende apparaat/apparaten,welke ik serieus zou moeten overwegen???

Ik denk dat geen van de recorders die je noemt kan tippen aan de Yamaha aw16. "Ook de vs1680 niet !!"
Dit omdat de yamaha per channel apparte FX proccesing heeft. Dus per kannaal fx toevoegen.
De andere merken hebben vaak 2 fx processors waar je het mee moet doen.

Groetjes Glenn

Elke recorder heeft zijn voor en nadelen, in dit geval zou ik voor de Akai gaan.
Nog beter zou de Akai DPS16 zijn (hebben ze bij verschillende winkels in de aanbieding).
De Yamaha heeft de meest uitgebreide mixer, maar vind ik verschrikkelijk in de bediening. Ook het editen is een ramp, dan kun je het best de Akai hebben. Is zeer snel en makkelijk in de bediening, en kan als enige echt ‘joggen’ met geluid.
Voor al deze recorders geldt dat de microfoon pre-amp’s niet echt fantastisch zijn, ook vallen de effecten soms wat tegen (met name reverb).

Re: Re: welke hd recorder?

Re: Re: welke hd recorder?

Origineel geplaatst door glennplumber

Ik denk dat geen van de recorders die je noemt kan tippen aan de Yamaha aw16. "Ook de vs1680 niet !!"
Dit omdat de yamaha per channel apparte FX proccesing heeft. Dus per kannaal fx toevoegen.
De andere merken hebben vaak 2 fx processors waar je het mee moet doen.

Groetjes Glenn

Dacht het niet Glenn. :)

Allemaal hebben ze wel EQ en de meeste ook wel compressie per kanaal. En ook allemaal 2 of meer FX die je als send/insert FX kunt gebruiken. Ook de AW16G

Re: Re: Re: welke hd recorder?

Re: Re: Re: welke hd recorder?

Origineel geplaatst door fuse

Dacht het niet Glenn. :)

Allemaal hebben ze wel EQ en de meeste ook wel compressie per kanaal. En ook allemaal 2 of meer FX die je als send/insert FX kunt gebruiken. Ook de AW16G

Misschien is dit wat duidelijker.

Wat ik bedoelde is dat je op de yamaha's per kanaal een fx kan instellen !!

Bij bijv, de rolands kan je natuurlijk ook per kanaal een fx instellen .... maar dan moet je kiezen uit 1 of 2 effecten uit een van de twee fx processors.
Wat betekend dat je overal bijv, compressie op kan gebruiken maar dat kost je dan 1 fx 'bus'.

Bij yamaha kan je bijv, 4 verschillende geluiden op vier verschillende manieren tegerlijkertijd compressen... wat bij roland niet kan omdat je maar twee fx processors (dus compressors hebt).

GlennPlumber

Als je niet per se een stand alone unit nodig hebt, dan ga je toch voor een PC met een degelijke soundcard!
Aleen al omdat ik denk dat dit soort toestellen (HD recorders) ontzettend in waarde zie dalen binnen de kortste keren...een PC biedt dan ook zoveel meer mogelijkheden.

ikdenk dat PC op zijn minst net zo hard dalen in waarde!!!!!!!Trouwens wat betreft die HD-recorders, dat is juist mooi want dan kan je ze voor een prikkie kopen toch?

Glenn bedoelt te zeggen dat op de Yamaha op elk kanaal com-
pressie zit. Maar bij de Yamaha zou de compressor juist voor de
AD-conversie moeten zitten want de Yamaha heeft slechts
16bits resolutie bij 44.1kHz. De interne resolutie is 24 bit bij de
weg. De Yamaha is waarschijnlijk wel overzichtelijker dan de
Roland VS1680 (heeft wel 24bits resolutie en (!) 48 khz SR)-
te vergelijken met de Boss 1180 o.i.d.
Ik denk dat de Roland VS1680 in combinatie met een DBX
Type IV Ad converter (en tube amp) op het moment de
goedkoopste oplossing is om een goede gedetailleerde resolutie te krijgen,
zeker als je 2bit overhead aanhoud
(=-12dB per individueel kanaal) voor de summing van de mix.
48 kHz is belangrijk om met je opnames mee te kunnen in
de dreigende DVD-hype, gewoon met 2 vermenigvuldigen
(upsampelen) en je oorspronkelijke mix niet ditheren, naar
de DVD brander in de computer en je hoeft je oude gear
niet weg te gooien.
Errug technies allemaal, maar met deze kennis hoef je niet elk
jaar iets nieuws te kopen en DVD resolutie is nog zeer omstreden als huiskamerformaat
(zie bv. musicplayerforum en electronic musician).

Ik zie een aantal mensen de opmerking maken: waarom geen pc?
Hou altijd in je achterhoofd dat een PC met goeie geluidskaart veel gevoeliger is voor fouten in besturingssystemen (voor het overgrote deel M$ Windows....) dan HD-recorders.
Als je geen behoefte hebt aan een PC (of je hebt er al een), koop er dan ook geen, en bekijk gewoon wat je beste keuze is voor de standalone HD-recorder. Als je geen ervaren computergebruiker bent is er niks vervelender dan weken zitten te klooien met een dure geluidskaart die problemen geeft, of terug te moeten naar de leverancier...

Een HD recorder heeft geen sleur en pleur, anders had ik er al lang ook eentje.

Back