88 keys, weighted (graded) & aftertouch

Nico Juice

Nieuwkomer
Dag lieve mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuw keyboard met een zo realistisch mogelijke piano-ervaring, om software te bedienen (vb. Sampletank, EXS24)

Vereisten:
- 88 toetsen
- fully-weighted (graded)
- aftertouch
- onder 650€

Overbodig:
- interne sounds

Handig (geen must):
- usb
- pitch & modwheel
- onboard controllers (denk eerder om mij een Remote O SL van Novation afzonderlijk aan te kopen)

Heb op verschillende boards gelezen dat M-audio en CME nogal tegen vallen qua keybed.

Enige tips?
Fatar Studiologic SL-880 Pro? Yamaha P-70? Casio CDP-100? Casio P-110?

1° lees dit forum het antwoord op uw vragen staat er in het 5voud op
2° CME is juist wel goed qua keys.. het waren problemen met de drivers vorig jaar, ma die lijken opgelost (ook voor Intel Mac nu)
de kwaliteit van CME keys is te vgl. met dingen die dubbel zo duur zijn.

anyhow dit staat echt al uitvoerig op het forum!

Bedankt voor de reacties. Ik heb dit forum ondertussen eens goed uitgepluisd... kwam inderdaad al enkele keren aan bod.
Toch blijf ik met een beetje twijfel zitten... :stupid

Wat ik eigenlijk zoek is een keyboard:
met toetsen van gelijkaardige kwaliteit/realisme als Yamaha (of Casio), - prioritair -
aftertouch,
mét pitch- en modwheel,
zonder sounds,
onder de 800€ (nieuw).

(Uitgebreide masterkeyboard-functies zijn minder van belang. Gewicht en constructie ook - dient enkel voor studiogebruik, niet voor gigs.)

De specs van de CME UF8 lijken heel interessant... maar veel ervaren pianisten lijken hem toch niet aan te raden. Of wel??? (Trek mij over de streep! Eigenlijk wil ik die :P )

De Studiologic SL-880 Pro, lijkt een beetje overpriced/verouderd? De Kurzweil SP 88X ook.

De goedkoopste stage piano van Yamaha met pitch & modwheel is de CP33, maar die kost 1200€. (Hetzelfde voor de Roland RD-300SX.)

Please advise! Ik zal u eeuwig dankbaar zijn.

Laatst gewijzigd:
ik heb de UF-8

maar ben geen ervaren pianist, zelfs in de verste verte niet

de actie van de UF8 is wel traag (hard induwen)
kzou zegn je mag hem hier altijd uitproberen. maar denk dat ik te ver woon ;)

de UF koop je voor zn toetsen, niet voor de software bediening (is wel mogelijk maar niet zonder hoofdpijn, zie cme forum)

kzou zeggen probeer het eens uit in de winkel?

Origineel geplaatst door Nico Juice
Wat ik eigenlijk zoek is een keyboard:
met toetsen van gelijkaardige kwaliteit/realisme als Yamaha (of Casio), - prioritair -
aftertouch,
mét pitch- en modwheel,
zonder sounds,
onder de 800€ (nieuw).

(Uitgebreide masterkeyboard-functies zijn minder van belang. Gewicht en constructie ook - dient enkel voor studiogebruik, niet voor gigs.)

De specs van de CME UF8 lijken heel interessant... maar veel ervaren pianisten lijken hem toch niet aan te raden. Of wel??? (Trek mij over de streep! Eigenlijk wil ik die :P )

De Studiologic SL-880 Pro, lijkt een beetje overpriced/verouderd? De Kurzweil SP 88X ook.

De goedkoopste stage piano van Yamaha met pitch & modwheel is de CP33, maar die kost 1200€. (Hetzelfde voor de Roland RD-300SX.)

Please advise! Ik zal u eeuwig dankbaar zijn.

Ik ken een aantal klavieren en stage piano's vrij goed, maar ik kan niet beoordelen of mijn criteria ook de jouwe zijn. Ik durf wel te zeggen dat Yamaha en Roland redelijk goede tot zeer goede klavieren maakt. Fatar/StudioLogic en Kurzweil zijn mbt het klavier kwalitatief minder goed, CME en M-Audio vind ik de minste. Maar eerlijk gezegd, ik denk dat je het met jouw eisen niet gaat redden voor 800,- EUR nieuw.

Casio PX 110 exclusief stand - €469,=

Casio PX 310 - €639.=

Yamaha P 70 - €619,=

Yamaha YDP 113 - €699,=
yamaha-ydp113_350_fffef1_75.jpg

Denk dat het de Casio CDP-100 zal worden, volgens sommigen betere toetsen dan de Yamaha P-reeks. (Bij Thomann 395€ incl stand, belachelijk lage prijs is dat.)
Niet voor de interne geluiden, maar als controller via MIDI out. Zonder aftertouch helaas. :erm:
Mijn huidige Edirol PCR-80, zal ik dan toch maar niet verkopen, zo heb ik nog steeds een pitch- &modwheel + enkele assignable controllers/faders.

Maar eerst zelf eens betasten best...

Hello...

kleine update.

Heb mij uiteindelijk de Yamaha CP-33 aangeschaft.

Hele goede toetsen (graded hammer), deftige grand piano klanken (28 voices), beetje boven budget, maar daar geraak ik wel bovenop.

Enkel de usb-kabel geeft storing aan het audio-signaal; dat is niet echt pluis... Heeft er iemand hetzelfde voor?

Voor de rest, een puik toestel voor 1199€.

Origineel geplaatst door Nico Juice
Hello...

kleine update.

Heb mij uiteindelijk de Yamaha CP-33 aangeschaft.

Hele goede toetsen (graded hammer), deftige grand piano klanken (28 voices), beetje boven budget, maar daar geraak ik wel bovenop.

Enkel de usb-kabel geeft storing aan het audio-signaal; dat is niet echt pluis... Heeft er iemand hetzelfde voor?

Voor de rest, een puik toestel voor 1199€.
Zo zo, dat is nogal boven je budged zoals je in je openingspost had aangegeven. Heb zelf ook de Yamaha CP33 op het oog, maar moet nog HEEL veel sparen voor ik die kan kopen, tegen die tijd is hij al antiek ben ik bang ;)

Veel plezier er mee!

Back