Mic preamp of nieuwe geluidskaart?

DJ Adrenalin

bid nie veur brune bon'n
Goedemiddag..

Ben de laatste tijd veel hiphop teksten van een vriend van mij op aan het nemen.
De mic prik ik nu rechtstreeks in m'n Mackie 24/8 en neem alles op in Cool Edit en gebruik een Audiophyle 24/96.
Ik moet naar mijn idee de gain op m'n Mackie wel ver open draaien.

Wat is wijsheid.. een goede mic preamp kopen, of een andere geluidskaart met ingebouwde mic preamp?
Is de preamp van bijv. een Emu 1616M goed genoeg of is een losse preamp beter?

:W

Welke microfoon gebruik je, want als je op je mackie de gain ver open moet draaien , zul je dat op een losse pre-amp ook moeten doen. Ik denk dus dat je mic het probleem is.

Fantoom power zet ik aan ja, dus daar ligt het niet aan..

De mic is van die vriend van me, dat is een Samson C15.
Heb verder nooit met een andere mic opgenomen dus durf zelf niet te zeggen of het aan de mic ligt..

Ik denk ook dat het je microfoon is, het is leuk om mee te oefenen zo'n Samson C15, maarja, als het output-signaal niet zo sterk is, dan wilt het nog niet vlotten natuurlijk :erm:
En tja, je zult toch wat geld neer moeten tellen voor een degelijke microfoon.

Ikzelf gebruik een AKG C3000B voor zangopnames waar ik overigens heeeeel tevreden mee ben (volgens reviews is hij ook prima voor rap), maar dan ben je ook een 250,- armer.
Dus je zult je wat moeten verdiepen in de mic-wereld :)

----------------------------------------------------

Overigens heb ik voor de andere mensen hier ook nog een vraag:
Wanneer ik m'n microfoon middels een Behringer Sharc DSP110 (ik gebruik 'm als mic-preamp) aansluit op de microfoon-ingang van m'n DJ-mengpaneeltje (oud bakkie van Phonic) en de Behringer Sharc outputswitch op mic zet, dan komt er geweldig geluid uit.

Echter, wanneer ik de Behringer Sharc aan m'n emu 1212m LineIn hang en de Sharc outputswitch op line zet, dan krijg ik geen signaal (behalve een hoop ruis) binnen.

Met als gevolg dat ik dus niks kan opnemen :) ... Best jammer natuurlijk...
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Plaatjes van die Behringer Sharc DSP110:
Front: http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/PUA/SHARK_front.jpg
Back: http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/PUA/SHARK_back.jpg

Inderdaad, ik zou in jouw geval ook voor een andere microfoon gaan. Lijkt me op dit moment echt de zwakste schakel. Die Mackie preamps zijn niet slecht ofzo.

BigD: heb je hetzelfde als je die sharc op line-niveau in je mixer prikt? zo ja, dan zit het probleem in je sharc.
Maar als alleen de mic-output van je sharc het doet route je hem toch gewoon via je mixer naar je geluidskaart?

Origineel geplaatst door Remmelt
BigD: heb je hetzelfde als je die sharc op line-niveau in je mixer prikt? zo ja, dan zit het probleem in je sharc.
Maar als alleen de mic-output van je sharc het doet route je hem toch gewoon via je mixer naar je geluidskaart? [/B]

Dat heb ik nog niet getest... Ik heb wel bij wijze van test eens op mic-niveau de sharc aan m'n emu 1212m LineIn gehangen, gewoon om te kijken of er dan wel een signaal binnenkomt, maar dan hoor ik ook niets.

Zelf denk ik dat het probleem ligt bij het signaal dat de LineIn van de emu 1212m binnenkomt. Uiteraard heb ik de phantom power aan staan. Ik vind het echt raar :confused:

Origineel geplaatst door shiftr
de gain ver open draaien lijkt me an sich geen probleem toch? waar heb je last van ? klinkt het niet goed ? veel ruis ? hoe neem je op ?
ik maak zelf wel opnames met een samson C01 ,... ook een supercheape mic, maar er zijn toch verbazend goeie resultaten mee te halen.

Inderdaad
Ik denk ook zeker niet, dat je OPEENS het probleem bij de die mic moet zoeken. Waarom eigenlijk? De meeste condensator mics hebben hebben genoeg gain (in vergelijking met dynamische mics of ribbons).

Het is idd helemaal niet erg om je gain open te draaien... Of heb je last van te veel ruis?

Heb inmiddels de 1616M gekocht en ben er dik tevreden over!
Een andere geluidskaart stond toch al op mijn verlanglijstje ivm wat extra ins en outs..

Op de docking station hoef ik nu de gain nog niet eens half open te draaien.
Kwalitatief heb ik eigenlijk geen klachten over de mic, ruis had ik nauwelijks..

Mooi, de Audiophile was/ben ik sowieso al geen fan van, dus bij deze weer een reden erbij :)

Iemand nog tips/suggesties omtrent mijn probleem? :engel:

Back